Spørsmål om innkjøring.

Hei igjen.

Jeg fyllte da mitt 160 liter akvarium idag med vann, bare for å se om den nye pumpen + varmekolbe virker. Men det er først på Tirsdag jeg skal ut å kjøpe planter etc for den skikkelige innkjøringen. Og det jeg lurer på er, selv om jeg nå bare har vanlig vann i (ikke noe stoffer man skal ha i) så bygger ikke vannet opp absurde mengder nitrir gjør det? kan jeg no la det vannet bare ligge der og bli varmet opp etc til jeg stikk å kjøper planter etc på tirsdag? eller bygger det seg opp massive mengder nitrit nå?
Det første som bygges opp i et akvarie er amoniakk- som så blir omdannet til nitrit- for til slutt å bli omdannet til nitrat.

Siden du ikke har fisk i karet, så kan det være så mye nitrit det bare vil, da vil bakteriene i filteret som dukker opp ettervært ha mye å jobbe med og dermed formere seg.

Hadde jeg vært deg så hadde jeg allerede satt i gang med å innkjøre filteret så fort du har fått 20+ grader i karet. Ta en liten klype flakfor i karet og la dette bare ligge der. Det som skjer da er at dette begynner å råtne, slik at bakteriene i karet har noe å leve av. Dette kan du gjøre et par ganger i uka, de neste 4 ukene.

Når du har kjøpt deg planter, så ikke fjern planterester/ blader som visner etc, dette vil bare gi næring til bakteriene.

Etter 4-5 uker så måler du nitrit med en dråpetest for å sjekke hvordan det ligger ann. Toppen av nitritsyklusen vil du ha i slutten av uke 3 sånn ca.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap