Litt hastehjelp,fisk i posar.

I dag kjøpte eg meg mitt fyrste akvarium. (impuls deluxe) Eit 180l Juwel møbelakvarie (brukt, men knapt i eit år). Det fulgte med litt fisk, sneglar, ein ål (kuhliål?) og ellers alt eg trenger. No har eg renska grusen, planta plantar, fyllt på med vatn, hatt oppi div. middel som han eg kjøpte det av sa eg skulle ha oppi og no ventar eg på at temperaturen skal bli akseptabel. Fisken ligger i posar, og eg er begynnt å bli bekymra for at dei skal dø om dei må ligge mykje lenger. Det er 12 grader i akvariet no, fisken har lagt i posar i ca. 4timar. Akkurat no er det blackout i topplokket mitt, men fiskane var nokre slike ciklider meiner eg han sa (+ nokre "algestøvsugarar" som eg ikkje hugsar namnet på. To gule og ein mørk). Dei burde ha ganske høg temperatur (opp mot 28 grader om eg ikkje hugsar feil?)

Kor lenge kan fisken ligge i posane? Har dei ikkje alt lagt i lengste laget? Men har eg dei oppi akvariet no, så vil dei vel stryke med? Kan eg legge posane oppi akvarievatnet no, eller er det for tidleg/kaldt? Denne dagen vart noko meir stressa og lang enn planlagt, gitt, men trur eg gjorde eit knallkjøp på det akvariet så er verdt det.
Du får sikkert mange svar her etterhvert,men fisken vil ikke ha det bra om du slipper de ut i 12 graders vann.Dette er tropefisk som skal ha rundt 25-26 grader som er mest ideelt.Prøv å få det opp til 20 grader nå i kveld
Hvis du har mulighet ,så kan du koke opp vann i en kjele/hurtigkoker og bytte ut en del av det kalde vannet med oppvarmet.Du bør ikke bruke varmt vann fra springen,for det kan inneholde kobber og det tåler ikke fisken så godt.
Pass på at fiskene ikke kommer i kontakt med glohett vann.
Har du ikke varmekolbe i karet?

Nå har du jo fisken i hus,så det er om å gjøre det beste ut av denne situasjonen som ikke er bra.

12 grader er for lavt til fisk....... har du en ren bøtte så eller helst en litt større balje så putt de oppi der med vannet i posen...... tilsett så temperet vann fra springen ca 1/3 av totale vannmengde av gangen...... har du en luftpumpe med luftestein så i balja ...... dette hjelper fisken og overleve....
Prøvde å slette innlegget.

Men en kommentar til bøtte,ikke bruk en bøtte det har blitt brukt såpemidler i!
Ja, det er varmekolbe oppi sammen med filteret.
No er karet på 13grader...går innmari sakte dette. Eg har fått fisken oppi eine bøtta som eg fekk med (den er merka med akvarie, så reknar med at den er gullande rein). Har varma litt vatn og hatt oppi, temperaturen i bøtta er no ca. 25grader. Holder på å koke opp vatn for å ha oppi akvariet no, og håpar på at dette skal gå bra. Det er no eg burde ha hatt minst ein ekstra varmekolbe...*sukk* greit å vere etterpåklok...
Fisken virkar forøvrig fortsatt i ok form. Har eit par reker også som også virkar i ok form.
Du vet det sikkert, men siden du setter inn fisk i ett helt nytt kar, så må du bytte mye vann i ukene fremover.


-Tim
ikke stress. ha i varmt vann til du har rundt 23-25 grader ikke verre enn det.
Uff å atter Uff enda en nybyner som har gått i fella ( IKKE din skyld for all del, men les disse



du må regne med masse jobb med vannbytte og lite fôring av fisken ei god stund fremover, er du heldig går dette bra, men forvent nedturer (



Mvh Per
No er det ikkje heilt nytt. Eg kjøpte det brukt, og fekk med fisken på kjøpet (visst ikkje så hadde eg aldri kjøpt fisk så tidleg). Så fram til rundt kl. 15 i dag så har akvariet surra og gått. Vi tømte det og hadde fisken i pose før eg tok det med og reiste heim. Filteret er ikkje renska for å beholde bakteriefloraen, dei eg kjøpte det av anbefalte å ikkje renske filteret før om 2-3 veker. Eg har varma 5l vatn no, og då kom temperaturen opp i 15 grader. Varme opp 4 x 5l til så kanskje eg er i mål temperaturmessig...*krysse fingrar* Eg stressar ikkje enda, då fisken ser ok ut. Men om fisken begynner å slite SÅ blir eg stressa.

Men no må eg ta ein bitteliten akvariepause for å fòre 3 stk ihjelsvoltne hestar som har blitt bittelitt tilsidesatt grunna akvariekjøpet. Når det er gjort så er det full rulle på oppvarming av vatn igjen...oh, kjenner eg er litt gira på å få orden på dette no. Begynner alt å få eit forhold til fiskane mine, eg, enda eg kun har sett dei og kjent dei nokre få timar.
Starta du filteret igjen med kaldt vann? Da er det en sjangse for at du har tatt knekken på bakteriene også.


-Tim
da går det sikkert helt fint... med innkjørt filter er det bare varmen så kan du nyte synet av nytt flott akvarie....

Velkommen til en fantastisk hobby...
tapp ut 60% av vannet igjen så fyll på med temperert vann på 25 grader, jeg skifter ca 1500liter vann på mine akvarier pr uke og bruker temperert vann fra springen uten problem. og vi holder fisk som er veldig sære på vannet osv så det går helt sikkert helt fint.
Ønsker raporrt om åssen du gjør ting og åssen dette går
Ønsker deg lykke til og krysser fingra

Mvh Per
Det går alltid saakte med springvann som skal varmes opp,og du har jo endel liter som må varmes.
Med varmekolbe og oppvarming får du nok tempen opp til ca.20 grader nå i kveld.
Dette skal fiskene tåle.
Uansett om du har startet filteret med kaldt vann eller hatt et opphold i sirkulasjonen,så må du nok ta noen vannbytter snart og fortsette med det inntil nitritt verdiene har gått ned.
Nitritt dråpe tester får du kjøpt på dyrebutikken,eller på nett( sats da på en butikk som kan levere raskt)

Får si gratulerer med akvarium,det blir moro å se hva som skjer i vannverden
Evolution
tapp ut 60% av vannet igjen så fyll på med temperert vann på 25 grader, jeg skifter ca 1500liter vann på mine akvarier pr uke og bruker temperert vann fra springen uten problem. og vi holder fisk som er veldig sære på vannet osv så det går helt sikkert helt fint.



Jeg gjorde det samme helt til jeg fikk meg en tønne for mellomlagring. Tilsetter man Aquasafe/aqualife eller lignende så nøytraliserer disse eventuell kobber i vannet.


-Tim
Eg fekk med diverse testar frå dei eg kjøpte hos. Både strips og slike reagensglass testar + alt av middel å blande oppi for å få vatnkvaliteten riktig. Har tatt 2 testar alt, den fyrste var ikkje så bra. Det einaste som var ok der var nitritt. Den andre var betre, då var kh kommen innan ok. Men gjenstår litt på ph og gh, nitritt var fortsatt ok, men tar vel litt tid før den evt. gir utslag.
Ting tar jo litt tid når ein er nybegynnar, så plutseleg slo det meg at varmekolben sikkert kan justerast. Den stod på i underkant av 20...ikkje rart det gjekk treigt. Slang han opp på 28, og når eg kom inn frå hestestellet no så hadde akvariet hoppa opp på 16 grader. Så slang eg oppi 5l til med varmt vatn og temperaturmålaren gjekk opp til 18 grader. No står 5 nye liter til koking, og eg var nettopp ute og sjekka akvariet, det var nesten på 19 grader. Så dette går jo supert, må berre hugse å stille varmekolben litt ned igjen når fiskane kjem oppi og eg skal legge meg.

Tenkte eg skulle ta ny test når temperaturen er på plass, visst den fortsatt er lav på ph og gh så skal eg lese litt og blande oppi dei rette kjemikaliane. (håpar eg) Det hadde vore greit å fått iallefall det meste opp på ok før fiskane kjem oppi.
Strips jatta, ta en prøve av munnen din og den viser at du er dau, kast døm, stol heller på dråpe testene og ta jevlig tester de neste 3 ukene(daglig)

Mvh Per
Jeg kjenner ikke til om du har vann fra offentlig vannverk eller brønn men uansett så er vannet normalt meget godt i Lillehammer området.
Personlig tror jeg ikke du får noe trøbbel ved å ta riktig temperert vann fra springen, har du litt aquasafe så bruk litt av det. Selv har jeg masse fisk som er meget følsomme på vannet men springvann går bra... Viktigere er att du får opp igjen tempraturen så ikke fiskene blir "liggende" kalde for lenge.
Du bør også følge med fiskene nøye de første dagene så ikke "kuldeperioden" har påført de noe sykdom.

Lykke til med en spennende hobby...
Dette forb.... tullet om ikke å benytte varmtvann i karene er en myte uten hold i.

Bruk varmtvann sammen med kaldtvann og det går strålende.
KRB
Dette forb.... tullet om ikke å benytte varmtvann i karene er en myte uten hold i. Bruk varmtvann sammen med kaldtvann og det går strålende.


Veldig enig .... alle er redde for en varmtvannsbereder..... men ingen tenker på gamle morkene kobberrør med mange år med veldig surt vann i....

helt enig.... bare tull...
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap