Mer oksygen enn lufepumpe?

Heisann! Har et lite akvarie (15 liter) med 3 gullfisk i. jada jada, for lite bla bla, men de lever tross alt i små boller også og de har det nyyyydelig

Men, spørsmål!
Planta mi ble blåst i filler av den filterpumpa mi jeg hadde satt litt upraktisk til. Dro på dyrebutikken for å kjøpe ny plante, men ble forelska i sånn luftpumpe- gøy med bobler agitt!
Rett etter å ha betalt 300kr for hundrevis av forskjellige deler sier hun at det er mest til pynt og at jeg også bør ha en plante for at fiskene skal ha tilstrekkelig med oksygen. Er det sant altså?
Gullfisk i bolle lever da lenge uten noe som helst. De på dyrebutikken hadde da ingen plante... Holder det virkelig ikke med luftpumpe?
Hvor mange liter er luftpumpen beregnet til?
bare selg hele skiten. du bare plager fisken alikevell ække vits med noe luft pumpe der ass. hjelper ikke i det hele tatt
For det første fiskene dine har det ikke nydelig, selv om de svømmer og spiser har de det ikke bra. Hva mener du med at de lever lenge i en bolle? 2-3 år, en gulfisk kan bli over 30 år, mener verdensrekorden er 49 år og 3 kg.
Vil anbefalle deg å anskaffe et akvarium på minimum 160 liter, selv det er lite. Eller du kan bytte ut Gullfiskene med noe reker. en kampfisk vil også fungere bedre, men heller ikke å anbefalle på grunn av bollens form.
Så til det du spør om Oksygen, en plante fra eller til i en bolle har liten betydning. I en bolle må du bytte 30 prosent av vannet hver dag, da får du oksygenrikt vann i bollen hver dag så både plante og luftpumpe er bortkastet, men begge deler er jo dekorativt.
counterkris
bare selg hele skiten. du bare plager fisken alikevell ække vits med noe luft pumpe der ass. hjelper ikke i det hele tatt



Slik skriver man ikke på ett forum. Veldig dårlig nettikette.


Skywalker har rett, og 15liter til gullfisk er alt for lite. De vil sannsynligvis dø av vekstproblemer (stunting)


-Tim
Oksygen
leser om hvor felt det er å ha gullfisker i et lite akvarium ....har sett.på profile at av de flere som uttaler seg om hvor felt det er å ha fisk i små akvari ..feks har 6-8 maller i en 110 liter .. mange fisker i et 160 liter akvari når det sjekkes i fiskebasen så anbefales det mye større
leopard
leser om hvor felt det er å ha gullfisker i et lite akvarium ....har sett.på profile at av de flere som uttaler seg om hvor felt det er å ha fisk i små akvari ..feks har 6-8 maller i en 110 liter .. mange fisker i et 160 liter akvari når det sjekkes i fiskebasen så anbefales det mye større


Er forsåvidt enig med deg. Mange som overfyller karene sine, kan ha tendensen til å gjøre det selv. Fiskebasen er ingen fasit, men en nybegyner burde følge hva som står der. De som er litt mere erfarne har ofte noe mere kunnskap og vet mer hva fisk trenger av terretorier, huler og form på akvarie. Et eksempel er maller hvor grunnflaten og nok huler er viktigere en liter antallet. Når det gjelder trådstarter så har han 3 gullfisker i en 15 liters bolle så kan godt forstå at det er en del som reagerer. Er jo aldri meningen å skremme noen bort fra hobbyen, men de fleste her inne er glad i dyr og reagerer når dyr blir plaget.
En luftepumpe i en liten bolle kan slå ihjel fisken.
Hadde engang luftepumpe i et 60 literskar, å om natten når fisken ikke så hvor den svømte, ble de drept hvis di svømte inn i luftestømmen

Har aldri pumpe i et akvarium, unntatt når jeg har sykdom, og aldri om natten.
Kan kanskje gå hvis du kan regulere trykket på pumpa, men ikke i ei bolle.

Jeg klarer også å overleve på et rom som er like stor som et lite toalett, men ville ikke trives, og det ville gjort at jeg ikke fikk beveget meg slik som jeg burde. Å voksende dyr (gullfisk blir ganske store!) trenger nok plass til å bevege seg, slik at de kan utvikles rett, ellers kan tarmene/hjerte mm. vokse fra kroppen og fisken vil dø en grusom død.


Hær er litt om loven om dyrehold. Skulle vært klarere..
§ 23. Dyrs levemiljø

Dyreholder skal sikre at dyr holdes i miljø som gir god velferd ut fra artstypiske og individuelle behov, herunder gi mulighet for stimulerende aktiviteter, bevegelse, hvile og annen naturlig atferd. Dyrs levemiljø skal fremme god helse og bidra til trygghet og trivsel.
Tilfeldig bekjentskap
© Liss Nilsen
Reklame for plussmedlemskap