Vær så snill og hjelp - helt nybegynner

Jeg kjøpte meg akvarie og hadde ikke lest om noenting om det. Jeg trodde det bare var og fylle opp i vann og fisk.. så da jeg første leste om forskjellige ting ble jeg helt forskrekket.. jeg har rett og slett ikke peiling på noenting. Og vi sa til dyrebutikken at vi var helt nybegynner. Kjøpte ett 17 liters akvarie med lys, pumpe og en plante. Jeg syns jeg har fått veldig dårlig info da vi kjøpte det, det ser jeg jo i ettertid. Kjøpte ikke varmekolbe, og jeg husker ikke helt hvilken fisker vi kunne ha uten det. Men jeg har masse spm og hadde satt stor pris på svar selv om det er endel) jeg føler meg litt dum og angrer på en måte at jeg skaffet meg det, mye jobb etter det som jeg har lest. Jeg håper dere forandrer meningen min.

1: Hvordan rengjøre akvariumet og med hva?
2: Hvordan rengjøre grusen (avføring/mat som blir liggendes
3:Skal svampen på planten fjernes? (fikk med en plante.. de sa at det holdt)
4:Hinne på overflaten av vannet.. hva er dette og er den skadelig?
5:Hvilken fisker kan vi ha uten varmekolben? og hvor mange? 2?
6:Skal filteret/pumpen stå på hele tiden?
7:Hvor ofte skal jeg bytte vann og hvordan gjør jeg det? kan jeg bare ta kaldt vann fra springen og helle oppi mens fiskene er der? Hvis jeg skal ta ut vann, må jeg ta fiskene oppi en hov over i noe annet?
8: Må jeg måle/kontrollere vannverdier?
9. Hvor ofte skal filteret rengjøres?
10: de på dyrebutikken sa det måtte gå en uke før jeg tar oppi fiskene. Stemmer dette?


Jeg vet.. utrolig mange dumme spm. Jeg beundrer dere her inne som kan så mye!


Hei, og velkommen til en spennende hobby.

Det første du må gjøre er å lese litt selv. Akvaforum har mange dyktige akvarister og mye av det lurer på er beskrevet i artikkel samlingen. Begynn med Oppstart av akvarium og så fortsetter du med Vannverdier, så Fór og fóringsrutiner og så Akvarium for fiskenes skyld?.

Nå har du fått en grei innføring i akvariehobbyens gleder, sorger og utfordringer. Så kan du stille spørsmål om det som ikke står her eller som fortsatt er uklart.

Lykke til.
1. nå har jeg aldri hatt så lite akvarium, men på mine bare skraper jeg glasset med en slik algeskrape i ny å ned.
2. Du kan slamsuge, holde den slamsugern rett over dritten, så suger du den opp. Endel av avføringen blir jo bryti ned av bakteriefloraen som bygger seg opp inni pumpa. men husk, denne kommer ikke med engang, så vent 4 uker før du setter inn fisk.
3. Ja denne svampen skal fjernes, bare så de ikke slår rot i butikken, er vel isolasjon av noe slag de bruker.
4. Er vel en slik proteinhinne, kommer av lite bevegelse i overflatet, kan du kanskje justere pumpen så den blåser litt små bølger i overflaten, denne hinne er ikke skadelig som jeg forsto.
5. uten kolbe kan vann tempen synke fort å øke fort, ingen fisk liker dette. du for kjøpt små kolber. men er ikke mange fisk du kan ha i 17liter, jeg ville ikke hatt noen. KANSKJE 1 kampfisk. men heller noen snegler eller noen reker. Mange fisk kan du ikke ha, pumpen skal jo ha nok bakterier til at vannet ikke blir forgiftet.
6. ja dette skal stå på heletiden, hvis det står av lenge, dør bakteriene i pumpen.
7. Du bytter ca 30% i uka, men er usikker på så lite kar. Jeg vet folk bruker kaldt vann, å noen tempererer det. spørs hvor mye du skal bytte.
8. Ja du burde sjekke litt i ny å ned. iallefall i oppstarts fasen, da nitrit er noe mange får, les mer om det inne her. ellers er det jo mange tester, ph, kh osv. husk, kjøp dråpetestere å ikke strips da disse ikke er særlig gode.
9. spørs på filtret, innvendige små filtre burde renses 1 gang i uka. husk bare glem svampene i litt akavrie vann, ikke rens de HELT, husk her bor hi bakteriene du trenger. jeg har utvendige filtre på mine kar, da går det mange måneder før jeg renser de.
10. 1 uke erfor lite, vent 3-4uker, test for nitrit. viser den ingen nitrit er det klart å trygt for fisk. men klarer du få tak i litt filtergugge fra ett filter som er ferdig innkjørt blir det en KICKSTART å du kan begynne å nesten sette fisk i med en gang.



ok kunne sagt mye mer rundt hver ting her, men du fikk iallefall litt info. hehe


ser noen andre svarte her før meg, ja les det som ble linket mye bra der!
1: Hvordan rengjøre akvariumet og med hva? Rent vann

2: Hvordan rengjøre grusen (avføring/mat som blir liggendes)? Med en slamsuger.

3:Skal svampen på planten fjernes? (fikk med en plante.. de sa at det holdt) Du kan la planten stå i steinullen og krukken, eller fjerne den og plante planten, slik som planten krev. Hvor mange planter som kreves er vel avhengi av hvor stor planten er osv.

4:Hinne på overflaten av vannet.. hva er dette og er den skadelig? Proteinhinne og hinder gassutveksling, bør fjernes.

5:Hvilken fisker kan vi ha uten varmekolben? og hvor mange? 2? I utgangstidspunktet er vel et 17 liters akvarium ikke egnet til fisk i det hele tatt, spesielt for nybegynner. Små og få fisker, eventuelt reker ol. Du trenger ikke varmekolbe hvis du har en stabil temperatur f eks 25 grader, der akvariet står

6:Skal filteret/pumpen stå på hele tiden? Filter ja, pumpen ikke nødvendigvis

7:Hvor ofte skal jeg bytte vann og hvordan gjør jeg det? kan jeg bare ta kaldt vann fra springen og helle oppi mens fiskene er der? Hvis jeg skal ta ut vann, må jeg ta fiskene oppi en hov over i noe annet? Skift ca en tredjedel av vannet hver uke. Tapp opp kaldt vann den ene dagen og bruk det romsstemperert vannet neste dag. Ta ut vannet, men ikke noe annet. Slamsug gjerne samtidig fyll så på det nye vannet.

8: Må jeg måle/kontrollere vannverdier? Tja.

9. Hvor ofte skal filteret rengjøres? Når det er nødvendig, les på akvarieskolen.

10: de på dyrebutikken sa det måtte gå en uke før jeg tar oppi fiskene. Nei, du bør vente 4-5 uker.

1: Hvordan rengjøre akvariumet og med hva?
Skift 30% vann minst en gang i uken. Dette er et omtrentlig mål som passer på et gjennomsnittkar. Bruk en enganssvamp til å vaske glassene. Vær fosiktig så du ikke riper glasset

2: Hvordan rengjøre grusen (avføring/mat som blir liggendes
Dette gjøres med en slamklokkeklokke + en slange til en bøtte. Har du mulighet så vil en hageslange til nærmeste slik forenkle hele prosessen. Denne kan du også feste gardenakoblinger på så går vannpåfyllingen som en lek. Siden dette karret er lite blir dette å skyte spurv med kanon

3:Skal svampen på planten fjernes? (fikk med en plante.. de sa at det holdt)
Steinullen på plantene skal fjernes. En plante er ikke nok, gjøp deg noen hurtigvoksende planter slik at du er sikker på at algene ikke får overtaket.

4:Hinne på overflaten av vannet.. hva er dette og er den skadelig?
Dette er en proteinhinne som skyldes foret du benytter. Mistenker litt overforing og litt for lite bevegelse i vannflata. Den er ikke farlig, men ikke særlig vakker

5:Hvilken fisker kan vi ha uten varmekolben? og hvor mange? 2?
Karret ditt er så lite at jeg ville ikke hatt fisker i det i det hele tatt. Reker derimot passer helt for dette karret.

6:Skal filteret/pumpen stå på hele tiden?
Det skal den, hvis ikke vil bakteriekulturen dø.

7:Hvor ofte skal jeg bytte vann og hvordan gjør jeg det? kan jeg bare ta kaldt vann fra springen og helle oppi mens fiskene er der? Hvis jeg skal ta ut vann, må jeg ta fiskene oppi en hov over i noe annet?
Fiskene skal være i og man tar vann og sørger for at det er varmt nok. Siden du har et lite kar kan du la vannet stå på badet natten over så har det ok temperatur.

8: Må jeg måle/kontrollere vannverdier?
Det bør du gjøre. Fisk er levende vesener som krever samme omtanke som for eksempel hund og katt.

9. Hvor ofte skal filteret rengjøres?
Når filteret gir dårlig effekt skyller du filtermediaet lett i akvarievann og setter det tilbake. Ta noen liter fra karret i en bøtte og skyll svampen(eller hva det er) i dette.



10: de på dyrebutikken sa det måtte gå en uke før jeg tar oppi fiskene. Stemmer dette?
Dette stemmer ikke, de burde vite at det tar 35 dager å starte opp et filter. Søk på nitrogensyklusen så finner du mere. Du kan også gå inn under artikkler og finne akvarieskolen som er greit å ha lest for en nybegynner.


Det handler om å lese om de tingene du lurer på så blir det lettere etter hvert. En nybegynner bør skaffe seg et kaqr på minst 60 liter. Det er faktisk slik at det er de drevne akvaristene som skulle holde på med små kar. Disse er mye vanskeligere å holde enn de større.

Lykke til og vær flink til å søke etter informasjon.


Tusen takk for alle utfyllende svar alle sammen =))) Dere har virkelig mye mer peiling enn de på dyrebutikken)

Tusen tusen takk! Er spent på hva de på dyrebutikken sier i morgen. Skal si at jeg fikk dårlig info og at jeg har fått hjelp på nettet av flinke akvarister. Skal også ta med disse spm og se hva de sier.
Mer hjelp fra dere ? :)
Var på en annen dyrebutikk i dag. Og fikk litt info. Følte ikke at det var like bra som her. Jeg sa også feil, jeg har ikke 17 liters akvarium men 22 liter. Ikke så stort større, angrer på at jeg ikke tok 36 liter.

Jeg fikk med tempratur måler og noe som heter Aqva safe. Var også på den dyrebutikken der jeg var først, og hentet en brosjyre.. og da ble jeg forvirret igjen da...

blant annet sto det at jeg måtte ha noe greier i grusen: tetra complete substrate. Nitrate minus pearl.
Så var det flere bokser med noe som heter: tetra safestart, nitrat minus, crystal water osv.. de sa ikke at jeg måtte ha dette, men jeg fant det i brosjyren, var endel flere bokser også. Kan dere hjelpe meg med hva jeg skal ha?

De på dyrebutikken sa også at vi kunne kjøpe fisker i dag.. men jeg hører på dere her. Fikk også lov til og ta med vannprøve til butikken når vi skal kjøpe fisker.
Du trenger egentlig ikke aquasafe da dette er ment for andre land med mer klor i vannet enn det vi har, vis du lar vannet stå i noen bøtter over natten er vannet fritt for klor og gasser.
Aquasafen er fin dersom du vil fylle lunkent vann i akvariet. Det nøytraliserer tungmetaller som kobber. Bruker selv tilsvarende produkt som også inneholder vitaminer.


Det er i utgangspunktet det ENESTE tilsettnigsstoffet du trenger. Det som kommer i tillegg er eventuelt middler for å endre vannverdiene. PH+/- GH+/- KH+/-.


Complete substrat er for de som skal ha store mengder planter. Det er en slags jord/leire som inneholder store mengder plantenæring. Til ett vanlig kar trenger du det ikke.


Det som du etter min mening MÅ ha, er dråpetester for vannkvaliteten. Start med PH, Nitritt og Nitrat. Så kan du utvide etter hvert med GH, KH, Jern(Fe), Amonium (NH4) ++


-Tim
Inaktiv bruker
Haha! Nå som du angrer på at du ikke tok karet på 36 liter, kjøper du nok det ganske snart.. Etter det finner du ut at du vil ha ett 100 liters, så ett 200 liters.. osv. Litersyken, kalles det

Det er mye morsomt å høre på dyrebutikken ja. De ansatte tenker bare på en ting, og det er å selge. Ikke kjøp noen kjemikalier til å ha i vannet. De er ikke nødvendige, og de koster mye!

Vannprøve ja.. det sa den lokale her i byen også. ( det kan jo hende at den dyrebutikken du var på, er noe bedre...) De testet vannet med strips dagen etter at jeg hadde fylt karet. De sa at vannet var perfekt. Det resulterte i at vannet ble nitrittforgiftet, og den flotte stimen med neontetra døde kort tid etter. La akvariet stå minst 4 uker for å gå seg til!

Dessverre kan du ikke ha så mange fisker i et kar på 22 liter. Kampfisk, reker, eller snegler er det eneste jeg ville hatt.

Velkommen til en avhengihetsskapende hobby, og et avhengihetsskapende forum!

Lykke til!
Vet ikke om det er blitt sagt, men husk å ha litt fiskemat oppi så filterbakteriene får noe å jobbe med. Littegrann hver 3. dag eller noe sånt.


-Tim
Hei, kjøp deg en egen bøtte til å ha vann i til vannskifter, og et eget desilitermål. Viktig å ikke bruke noe det har vært såpe i. Når du har så lite kar som 22 liter, kan du fylle vann i bøtta kvelden før, så har vannet passe temperatur, og er luftet for metaller til å skifte 1/3 av vannet dagen etter. Trenger ikke noe tilsetning.

Forslag til hva du kan ha i karet:
1. Noen Killi-fisk, og noen malaysiske sandsnegler, som kan rydde bunnen din (men disse formerer seg lett!)

2. 4-5 kuhlii-ål og en eplesnegle med fin farge

3. Noen stjernedanio

Lykke til!
Tusen takk for svar nok engang alle sammen! setter stor pris på at dere alle kommer med meninger og råd) oro og lese når man før mange svar også

er glad jeg meldte meg inn her, leser mye og titter mye her hverdag. Begynner og bli spennende og etterhvert lærer jeg vel mye mer. Men en ting til jeg lurer på.. hvordan kan folk ha saltvannsakvariumer? hvordan får de saltvann fra? eller er det masse rart man har oppi for at det skal bli saltvann? er det mye mer styr og ha det?

jeg så nemlig nemoer (klovnefisker i dag) også en gul litt stor fisk. Vet ikke hva den heter, men den var veldig vakker.. med en litt rar snute. Det hadde vært litt kult og hatt den!
_reah_
Hei, kjøp deg en egen bøtte til å ha vann i til vannskifter, og et eget desilitermål. Viktig å ikke bruke noe det har vært såpe i. Når du har så lite kar som 22 liter, kan du fylle vann i bøtta kvelden før, så har vannet passe temperatur, og er luftet for metaller til å skifte 1/3 av vannet dagen etter. Trenger ikke noe tilsetning. Forslag til hva du kan ha i karet: 1. Noen [URLBLOCK1], og noen [URLBLOCK2], som kan rydde bunnen din (men disse formerer seg lett!) 2. 4-5 [URLBLOCK3]og en [URLBLOCK4] med fin farge 3. Noen [URLBLOCK5] Lykke til!:)


oj.. vi brukte faktisk ett desliter mål.. tenkte at det ikke var bra. Men skyldte det godt og brukte det engang.. men det skal ikke skje igjen.

Tusen takk for tips) Men noe som fortsatt er litt uklart. Hvor ofte skal jeg skifte vann? fikk jo med aqvasafe, så jeg bruker nok det. Men skal jeg tappe vann i bøtte og ta oppi aqvasafe også helle det oppi dagen etter. Eller skal jeg helle vannet i akvariumet først, og så ta oppi dette middelet?

Men hvordan skal jeg ta ut vann? med desliter mål? siden det ikke er så stort går vel det bra?

Eini Brox
Haha! :) Nå som du angrer på at du ikke tok karet på 36 liter, kjøper du nok det ganske snart.. Etter det finner du ut at du vil ha ett 100 liters, så ett 200 liters.. osv. Litersyken, kalles det ;) Det er mye morsomt å høre på dyrebutikken ja. De ansatte tenker bare på en ting, og det er å selge. [B]Ikke kjøp noen kjemikalier[/B] til å ha i vannet. De er ikke nødvendige, og de koster mye! Vannprøve ja.. det sa den lokale her i byen også. ( det kan jo hende at den dyrebutikken du var på, er noe bedre...) De testet vannet med strips dagen etter at jeg hadde fylt karet. De sa at vannet var perfekt. Det resulterte i at vannet ble nitrittforgiftet, og den flotte stimen med neontetra døde kort tid etter. [B]La akvariet stå minst 4 uker for å gå seg til![/B] :) Dessverre kan du ikke ha så mange fisker i et kar på 22 liter. Kampfisk, reker, eller snegler er det eneste jeg ville hatt. Velkommen til en avhengihetsskapende hobby, og et avhengihetsskapende forum! :) Hihi, ja jeg får nok litersyken hehe:)) så sant så sant, det du skriver. uff da :( vil ikke at fisker skal dø, hvordan kan de bare tenke på og selge? de må da ha litt folkevett. Vi skal ha en kampfisk;) jeg så også noen fine fisker i dag, de var kjempesmå, så på en måte gjennomsiktig ut med blå stripe. Kan jeg ha sånne? vet ikke hva de heter Lykke til!
Korall
Men hvordan skal jeg ta ut vann? med desliter mål? siden det ikke er så stort går vel det bra?


Du kan bruke et lite målebeger, men det beste er å bruke en egen slange eller kjøpe en slamsuger. Enslamsuger, kan se slik ut, eller den kan være en slange med et utvidet munnstykke nederst, som du "støvsuger" bunnen med for skitt og lort. Dette gjør du en dag i uka, og da tar du ut 1/4 til 1/3 av vannet, og fyller på nytt, romtemperert vann (som du har blandet med aquasafe).
Nå har akvariet mitt stått med samme vann siden lørdagen. Skal jeg skifte ut deler av vannet nå? tempraturen holder seg hele tiden på 20/25 også.
Jeg har ingen tester, så jeg får ikke målt det nitritt. Er det nødvendig?
Dersom du ikke har fisk eller andre dyr opp så bytter du ikke vann før du skal sett inn fisk.

Bare fortsett med å fore bakteriene 2-3 ganger i uken.


Når det har gått fire uker så måler du PH og Nitritt. Ser alt fint ut, bytter du mesteparten av vannet og setter inn fisk


-Tim
Mestparten? Seriøst?
Trodde dette vannet var viktig (ikke bare filteret), så man bare byttet 1/3 før man satte inn fisk.
Vannet som har stått i ukesvis er ikke viktige for fisken. For fiskene sin del er det en fordel om man "frisker opp" det fire-fem uker gamle vannet ordentlig før man setter inn fisk. Om man tar 2 x 30% eller 2 x 50%, vel det får bli opptil hver enkelt. Jeg ville nok valgt det siste, for å ha helt rent og fint vann å starte med når fiskene skulle introduseres.

Det er ikke så lurt å ta alt på en gang hvis man ikke mellomlagrer og tempererer vannet før bruk. Dette fordi hvis man har grønne planter i karet, så vil de få kuldesjokk av alt kaldtvannet. De fleste plantene våre er jo tropiske.

NB! Jeg anbefaler IKKE å bruke vann fra varmtvannsbereder å spe ut det kalde kranvannet med! Gjør opp egen mening, og google gjerne litt, men husk at det bl.a. aldri anbefales å bruke vann fra varmtvannsberederen til matlaging for oss mennesker....
Så gjør man følgende personlige test hjemme:
fyll et drikkeglass med varmt vann fra krana. Når det har kjølt seg ned, så tar du noen slurker.... det smaker guffent og emment, litt metallisk.
Det er et eller annet skikkelig guffent med vannet fra en varmtvannsbereder. Det samler seg over år et tjukt lag med slam og slagg i bunnen av en slik bereder. Bakterier kan også oppstå.
Dette er ikke sunt og godt vann for fisk!
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap