Min innkjøringsmetode - si din mening (:

Inaktiv bruker
Jeg har nå satt opp et 60liters akvarium som jeg driver og innkjører. innkjøringa startet den 13 september og jeg har valgt den mest humane metoden; innkjøring uten fisk!
siden jeg vil være på den sikre siden har jeg bestemt meg for å la karet innkjøres fra 13 september til 20 oktober, som er over en måned. min metode er å "mate" filteret med vanlig flakfor ment til fisker, samtidig som jeg tilfører nitridac bakteriekultur. vet dette er amatørprodukt, men hvem vet? bedre å prøve enn å la være. hva synes dere om metoden min? for å måle nøyaktig hvor mye mat pumpa får bruker jeg faktisk en sprøyte(ren) til å sprøyte inn den mengden med flak som jeg ønsker, for å forsikre meg om at deler av maten ikke skal sette seg fast i sanden! har du tips ellr kommentarer så er det koselig?

Det høres bra ut. Sørg for å sette inn masse planter, røtter o.l så vil disse også bidra med biologisk nedbrytbare stoffer slik at det blir næring nok til filterbakteriene.

Etter min mening synes jeg du gjør dette riktig, jeg ville også gjort det på denne måten.
Hvis du ikke har planter, hadde jeg skaffet dette. Ikke bare bidrar de med biologisk nedbrytbare stoffer, men de er også med på å bruke opp næringsgrunnlaget til alger, for eksempel nitrat. Hvis du ikke har tenkt til å ha planter, for det finnes jo slett ikke planter i alle hav/vann der det lever fisk, så fjernes overskuddet av nitrat ved jevnlige delvannsbytter, som akvarister med planter også bør gjøre.
Som de andre nevner her, er planter et must å ha under fiskeløs innkjøring. I disse ukene skal man ikke fjerne noen visne eller brune blader på plantene, ettersom prosessen når de får ligge og råtne er utrolig verdifull og mater filteret med masse nyttige bakterier
Inaktiv bruker
men problemet er at til et 60liters akvarium, så kan det fort bli veldig fult? og jeg har ingen god erfaring med hold av planter - hvilken plante er den beste å starte med?
Det kan være lurt å starte med hardføre arter som vokser raskt. Planter som vokser raskt er vasspest, hornblad, andemat (mange sliter med at andematen vokser for raskt). Disse artene er også lette å holde. Hardføre, mer saktevoksene arter er for eksempel anubias og javabregne. Mose kan du også forsøke deg med.

Skal du ha planter, bør du også ha gjødsel forresten. Det er forskjellig fra plante til plante om de skal ha rotnæring eller næring som helles i vannet.
Inaktiv bruker
vil noen anubias nana kunne gi nok næring til bakteriene sammen med flakfor til filteret?
jeg har sand som bunnsubstrat
Du kan hjelpe på prosessen, samt bygge en større bakteriekokoni, hvis du også "forer" bakeriene med ca. 1 - en - milliliter ren Salmi salmiakk daglig. Du bør i alle fall kjøpe dråpetest for ammoniakk og nitrit, som et minimum, og da får du med en sprøyte som er gradert med milliliter. Se nærmere på denne tråden, om du vil:

http://www.nettakvariet.no/forum/showthread.php?t=1101370&page=3

fra innlegg nr 38 og utover.

Lykke til!
Inaktiv bruker
tusen takk! egentlig trodde jeg at det holdt å mate filteret med den mengden mat som man skal fore fiskene med etter hvert?
Begge deler er greit, men Salmiakk er hurtigere da du får amonium direkte i vannet og slipper å vente på at maten blir brutt ned.


-Tim
Inaktiv bruker
det jeg mente er at jeg trodde ikke at man trengte planter for å innkjøre et akvarium hvis man forer filteret?
Inaktiv bruker
for istad fikk jeg høre at planter er et "must" for fiskeløs innkjøring?
Det er ikke et must, mange har kar uten planter, for eksempel de med malawi. Så om du ikke vil ha planter, er det ok. Når du mater filteret med for eksempel fiskemat og salmiakk så blir filteret innkjørt. Senere er det fiskemat og fiskeavføring som tar over matinga til filterbakteriene.
Inaktiv bruker
hva er egentlig det tryggeste? innkjøre det med bare salmiakk eller innkjøre karet med vanlig flakfor til fisk? og er det sånn at karet garantert har fått filterbakterier innen 35 dager så lenge man mater filteret med flakfor en gang til dagen og ikke renser pumpa første måneden? er det da greit å starte med 5 vanlige stimfisker, og tilføre 5 til neste uke? og er det sånn at når jeg mater akvariet så skal jeg mate med den mengden fiskemat jeg har planer om å bruke til fiskene? jeg mater en gang til dagen
Hva mener du med tryggeste? Alle metodene fungerer.


-Tim
Inaktiv bruker
med litt nærmere ettertanke så har du vel rett
Det er ikke mange unge nybegynnere som tar innkjøring alvorlig. Thumbs UP!

Etter innkjøring ville jeg satt i noen få relativt billige, men ikke nødvendigvis hardføre fisk. Tetraer er eksempel på fisk som er billige og nesten alltid følsomme nok til å fungere som indikatorfisk.

Dette er ikke offerfisk på den måten at fisken nødvendigvis skal lide eller bli ødelagt, men det er skadebegrensning i tilfelle innkjøringen viser seg å ikke være tilstrekkelig.

Etterhvert som man blir mer erfaren og har flere akvarier kan man sette opp et akvarium med litt brukt sand, røtter og innkjørt filtermasse og sette dyr fisk i karet umiddelbart etterpå.
Blir skikkelig glad jeg, når jeg leser innlegget til TS.
Ikke ofte man hører om noen som tar innkjøringen av karret så alvorlig.
Tar av meg hatten for deg.
Mener du gjør alt riktig jeg, hold deg til flakfor og dropp salmiakken(min mening da).
Inaktiv bruker
hehe, tusen takk nå har det gått 11 dager, men jeg vil likevel vente til 20 oktober, jo lenger man venter jo bedre og da skal jeg ta gode vannbytter de 2 første dagene før fisk hentes hvem er TS?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap