Oversikt over hvilke fisker som passer sammen.

Hei!

Jeg vil gjerne lage en slags oversikt over hvilke fisker som passer sammen i hvilke akvarier, gjerne forslag til forskjellige oppsett. Siden jeg jobber i dyrebutikk får jeg veldig ofte spørsmål om dette, og tenkte at jeg like godt kunne sette sammen noen forslag over hva som passer sammen i forskjellige størrelser akvarium. Har inntrykk av at det er veldig mange som kjøper seg små akvarier (type 10-40 liter), og syns det er vanskelig å anbefale noe fisk i så små akvarier. (syns egentlig at 60 liter er et minimum..)

Så da tenkte jeg å spør dere her inne om deres mening om dette, og om forslag til sammensetninger. F.eks fra 20-liter og oppover til 150 liter. (om det er noe som går i 10-20 litere da..)

Da blir det vel noe sånt:

Hovedfisk: parfisk, f.eks et par ciklider eller guramier (?)
Stimfisk: en stim med tetra eller barber (?)
Bunnfisk: Algespisere + bunnfisker, f.eks acistrus og pansermalle (?)

Vet at det ikke er "så enkelt", men man må jo begynne en plass.

Håper noen kan hjelpe meg, så jeg kan hjelpe andre.
Vil aldri anbefale at noen har akvarie under 30liter. Å syns tom. det er lite.
Problemet med dyrebutikker, er at de er dårlige på å ta inn små arter som kan passe i små akvarier.
Mitt forslag til det, er å enten kutte ut de minste akvarier, eller få inn flere arter som kan gå i de minste akvarier.

30liters tank eller større: (må ha pumpe)
1.
- pygmepansermalle (Corydoras pygmaeus)
- noen snegler og/ eller reker. Til algespising
2.
- kampfisk
- noen snegler

Hvis du går inn på www.akvariereker.no kan du se hvor fine reker og snegler kan være

Hvis du søker på Pygme inne på kunnskapbasen, finner du noen små fine fisk som kan holdes i små akvarier







Takk for svar!
Vil heller ikke anbefale mindre akvarier enn det.. Men det er så mange som har det, så da er det greit å vite hva som går an å ha i dem.
Uvitenhet er problemet tror jeg. Vil gjerne at vi skal ta inn fisker som går i de minste karene, men må bare finne ut hvilke arter det er først. Og da helst noen som ikke er så vanskelige å holde. Reker er kjempefine!

Hva sier man om noen vil ha "en litt større fisk som synes i akvariet", når de har rundt 30 liter? "Skaff deg større akvarium"? :P Hehe..
Ja man må bare si det slik. Hvis du synes kjøper ikke er seriøs nok, kan du nekte å selge.
Hvis en kjøper ville ha en gnager/fugl, som han/hun skulle ha i ei pappeske/plastboks hadde du nok nektet dem... håper jeg da.
En fisk er ikke mindre verdt (i loven) enn en hund.

Forslag:
Kanskje vi på forumet burde lage 2-5 standard oppsett for nybegynnere? Anbefalte løsninger som gjør det enklere å lykkes ved første forsøk (uten garanti). Som en del av Akvarieskolen, f.eks.

Altså:
-Størrelse på akvarium (trygt over minimum for oppsettet, da vi aldri bør anbefale minimum).
-Utstyr som må kjøpes (inkl. sånn cirka hva det bør koste)
-Planter
-Fisker
-Grus/sand/subtrat
-Steiner/røtter
-Hva dette oppsette vil kreve av jobb/aktivitet
Tilfeldig bekjentskap
© Eivind Louis Helset
Reklame for plussmedlemskap