Gulaktig/brunt vann

Jeg fylte opp akvarie for et par dager siden, og det er veldig brunt vann.
Blir dette bedre etter noen dager? Må det en del vannbytter for at det skal bli klarere?

Mvh Truls
Jeg antar du har en eller flere trerøtter oppi? Fikk du med deg navnet eller typen trerøtter dette er i så fall? Sier ordene mopani-røtter eller mangrove-røtter deg noe?

De førstnevnte farger vannet nesten kaffebrunt...
Eller vis du har sand kan det være du ikke har skylt den bra nok.
Ja, så klart - skitt fra grus eller sand kan også skitne til vannet om man bare har det rett oppi. Det glemte jeg å nevne
Har en rot ja. Vet dessverre ikke navnet på den, men han i butikken sa at røtter kunne gjøre vannet gulaktig, men ble bedre etterhvert som man byttet vann.

Jeg tenkte dette var røtter generelt og nesten alle akvarier har det, så jeg bare kjøpte denne.

Jeg har grus, og renset den rimelig bra. Garantert litt møkk igjen, men rimelig lite.

Men er det ikke vanlig at vannet er litt brunt rett etter det er fylt opp og så renser filteret eller vannbyttingen det til å bli klarere etter noen dager?

Takker og bukker for info)
Jeg driver å prøver å koke den nå, og kokevannet er helt gult. Betyr det at det hjelper? Og vis det funker, må jeg bytte ut alt vannet i akvariet da eller renser filteret dette bort når rota ikke farger lengre?
Filteret vil nok ta det opp og vannet er fargefritt om ca. en uke men du kan skifte mye av vannet for å speede det opp litt.
Truls Lund
Jeg driver å prøver å koke den nå, og kokevannet er helt gult. Betyr det at det hjelper? Og vis det funker, må jeg bytte ut alt vannet i akvariet da eller renser filteret dette bort når rota ikke farger lengre?

Det betyr at det hjelper ja. Jeg koket mine røtter 3 ganger (med heftig vask mellom hver gang) før vannet ble lyst nok til at jeg "godkjente" det..
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap