25l akvarium.

hei jeg har et 25 liters akvarium. vi har hatt det nå i to uker. vi fikk beskjed av han i dyrebutikken at akvariumet måtte stå i et døgn før du kunne ha fisk i det og det gjøre jo vi så vi kjøpte 5 neontetra og de levde helt fint fram til neste uke så kjøpte vi 5 små guppier og 3 maller. dagen etter vi fikk di siste fiske så døde neonterane mine. 4 dager etter på så døde de små guppiene men så såg jeg de hadde fått prikkesyken så jeg velgte og vente noen dager så at alle fiskene mine døde så skule eg gå til dyrebutikken "en annen dyrebutikk" også sa de at det var lurt og begynne på nytt igjen. det gjore vi her nå i går. nå står det med stein i og vann og pumpa går heletiden. men jeg lurte på hvor lenge dette må stå før jeg kan ta plantene oppi igjen? og hvor lenge må det stå før jeg kan ha fisk i før jeg vil ikke gjøre samme feil en gang til. og jeg leter etter fisk med farger har dere noen tips til fiske typer jeg kan ha oppi akvariumet helst små. håper på svar... jeg blir så fortvila når noen si det og andre sier noe annet så da spør jeg her.
plantene MÅ du ha oppi med en gang, de er med på syklusen av stablisering av vannet. og så må du ha oppi salttabbeletter 1per 10l. så vil ei anbefalle og ha oppi aquasafe får og nøytralsere klor og binde sammen metaler i vannet,
så kan ej anbefale easeybalance får og få phen stabil og dette må da gjentas vær gang du skifter på akvariet ca 25% i uken

fisk bør du ta litt og litt om gangen, etter første uke kan du ha fisk nedi i dinna sammensetninga her: uke2: ancistrus eller otocinclus uke3: neontetra minimum 6-10 og så kan du ta guppy, platy, molly eller sverddrager, nedi. husk levendefødene fisker skal ha minimum dobbelt med hunner enn hanner fordi hannene sliter de ut. og lykke til videre med akvarium-hobbyen
c-j
plantene MÅ du ha oppi med en gang, de er med på syklusen av stablisering av vannet. og så må du ha oppi salttabbeletter 1per 10l. så vil ei anbefalle og ha oppi aquasafe får og nøytralsere klor og binde sammen metaler i vannet, så kan ej anbefale easeybalance får og få phen stabil og dette må da gjentas vær gang du skifter på akvariet ca 25% i uken:)

Salt er fullstendig unødvendig, det samme er aquasafe og tilsvarende i 99.9% av tilfellene.

fisk bør du ta litt og litt om gangen, etter første uke kan du ha fisk nedi i dinna sammensetninga her: uke2: ancistrus eller otocinclus uke3: neontetra minimum 6-10 og så kan du ta guppy, platy, molly eller sverddrager, nedi. husk levendefødene fisker skal ha minimum dobbelt med hunner enn hanner fordi hannene sliter de ut. og lykke til videre med akvarium-hobbyen


I en 25-liter?

Vipsen
[QUOTE=c-j]plantene MÅ du ha oppi med en gang, de er med på syklusen av stablisering av vannet. og så må du ha oppi salttabbeletter 1per 10l. så vil ei anbefalle og ha oppi aquasafe får og nøytralsere klor og binde sammen metaler i vannet, så kan ej anbefale easeybalance får og få phen stabil og dette må da gjentas vær gang du skifter på akvariet ca 25% i uken:)

Salt er fullstendig unødvendig, det samme er aquasafe og tilsvarende i 99.9% av tilfellene.

fisk bør du ta litt og litt om gangen, etter første uke kan du ha fisk nedi i dinna sammensetninga her: uke2: ancistrus eller otocinclus uke3: neontetra minimum 6-10 og så kan du ta guppy, platy, molly eller sverddrager, nedi. husk levendefødene fisker skal ha minimum dobbelt med hunner enn hanner fordi hannene sliter de ut. og lykke til videre med akvarium-hobbyen


I en 25-liter?



fisk skiller ut saslt gjennom kroppen. og får å ikke bruke opp energien på og brodusere salt så må fisken ha salt. og ej sa at ej ANBEFALER og bruke aquasafe ikke at du trenger det

og guppy, osv det va et hint om ka får noen fine fisker som er enkle og lette å ha med å gjør
Hhmmmm
men er jeg nødt til og ha plantene i med en gang. kan jeg ikke vente noen uker før jeg tar det oppi tar meg tid til og finne planter og ting jeg vil ha i akvariumet? jeg har hatt oppi aqua safe og aqua pluss. nå står akvariumet med stein og vann. sånn har det ståt nå i to dager. sånn ser akvariumet ut--
bruk det som en blomster potte og kjøp deg heller ett større kar du...
Plussmedlem
Ann Helen Lindstrøm
men er jeg nødt til og ha plantene i med en gang. kan jeg ikke vente noen uker før jeg tar det oppi tar meg tid til og finne planter og ting jeg vil ha i akvariumet? jeg har hatt oppi aqua safe og aqua pluss. nå står akvariumet med stein og vann. sånn har det ståt nå i to dager. sånn ser akvariumet ut--


Klart du kan vente med å ha oppi plantene og bruke innkjøringstida på å finne hva du vil ha. Men da bør du samtidig huske at innkjøringen går dårligere og nitrittverdien nok vil være en god del høyere enn med planter. Og da løper du risikoen med at fiskene dør med en gang igjen, selv om du bare introduserer dem få individeer av gangen.


Mitt forlag er å kjøpe et par-tre billige, hurtigvoksende planter som du da kan kaste når de har gjort jobben sin. Dermed får du i pose og sekk. Akvariet blir godt innkjørt med planter og du kan i ro og mak velge et mer permanent innbo til det mens det blir innkjørt. Når du da har dekorert det slik du vil ha det, flytter fiskene dine inn i et godt og stabilt hjem. Selv om 25 liter er noget smått og det er rimelig begrenset med fisk du kan ha i det.
da skal jeg kjøpe planter så fort som mulig. må ting og sånn og være i da?
jeg ville ha et lite akvarium fordi det passer best også får jeg går til større etter vært. det er jo jobb og holde dette og har jeg hørt.
jeg vil gjerne har forslag til små fisker som har farger.'

de sa i dyrebutikken at vi kunne ha 11 små fisk vis ikke mere. lurer på om de har 16 fisk i deres avarium som som står i butikken.
jeg leste og et sted at du skule aldri hive det vannet som er med fiskene oppi vannet mitt.

jeg har og kjøpt noen tabeleter som skal drepe alger "det grønne på plantene og sånn"


jeg hadde et 60 liters akvarium når jeg var mindre men husker ikke hva vi gjore der.

noen sier og at vannet mitt er for hart for fiskene er det sant?
Les artiklene, de inneholder svar på spørsmålene dine og mer til.

Kort kan jeg si at akvariet bør stå uten fisk i fire-fem uker, mer hvis du ikke har i planter. Test vannet med dråpetester før du kjøper fisk, så finner du ut når vannet er klart. Øvrig dekor kan du putte i når som helst.

Om du har høy GH bør du ha fisk som tåler høy GH, mener at guppy er blandt dem, men jeg ville ikke holdt guppy i et så lite kar. Isåfall burde alle vært hanner.
Enig med maretard.
Maks tre guppyhanner. Kanskje bare to i et så lite kar.
25 L er veldig lite..... Hvis du søker i basen på akvarium på 20L får du opp 1 type fisk som kan gå i ett så lite kar og det er Killi.
Jeg har også hatt ett så lite kar en gang og jeg ga opp. MYE mere jobb med å holde vannverdier stabile i ett så lite kar. Jo større kar jo mindre jobb.....
Plussmedlem
Ann Helen Lindstrøm
de sa i dyrebutikken at vi kunne ha 11 små fisk vis ikke mere. lurer på om de har 16 fisk i deres avarium som som står i butikken. jeg leste og et sted at du skule aldri hive det vannet som er med fiskene oppi vannet mitt.

Aldri vurder hvor mange fisk du kan ha i akvarium ut i fra hvor mange de har i liknende kar i butikken. Der er det ALLTID overbefolket, fordi fiskene aldri er ment å skulle være der over særlig tid.

jeg har og kjøpt noen tabeleter som skal drepe alger "det grønne på plantene og sånn"

Grønne alger er et sunnhetstegn, ikke fjern disse med kjemikalier. Husk, alt du putter oppi karet ditt, må fiskene puste inn. Slike midler er flotte hvis man har et rent planteakvarium, men ikke hvis det er fisk i det. Det finnes masse andre måter å bli kvitt uønskede alger på.

noen sier og at vannet mitt er for hart for fiskene er det sant?

Hvis du er mottaker av vann fra en innsjø eller en elv, er det lite sannsynlig at vannet ditt er spesielt hardt. I Norge har vi generelt sett bløtt vann, fordi vi tar det fra overflaten og ikke grunnvann. Men det kan selvsagt være lokale forskjeller. Som det tipses andre steder her så anbefales du å måle for å finne det ut. Hvis du ikke har måleinstrumenter, vil du kunne finne en midlertidig pekepinn på hvor hardt vannet i hjemkommunen din generelt er på din kommunes hjemmesider, eller hos ditt lokale vannverk.
Ann Helen Lindstrøm
men er jeg nødt til og ha plantene i med en gang. kan jeg ikke vente noen uker før jeg tar det oppi tar meg tid til og finne planter og ting jeg vil ha i akvariumet? jeg har hatt oppi aqua safe og aqua pluss. nå står akvariumet med stein og vann. sånn har det ståt nå i to dager. sånn ser akvariumet ut--


Det der er vel ikke ditt akvarium? Det ser ut som reklamebildet for den typen akvarium, Fluval Edge.

Du spør også om vannet ditt er for hardt (for høy gh). Det vet jo ikke vi, siden du ikke har opplyst hvilken gh-verdi du har
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap