Brunalge? eller? tips?

hei

Jeg har et relativt nystartet kar på 160liter. Gått nå 2 uker med fisk, gullfisk.
Her har jeg laget en bakgrunn i stein, nå er denne greit dekt av brunt/grønt lag med alger. På plantene mine begynner dette også.

Lest at det er relativt vanlig med algeboost i nystarta kar. Men ser dette litt mye ut? noe jeg burde gjøre? sette inn en ancitrus? Har noen eplesnegler der men.

Burde jeg skrape det vekk ? sitter ikke sånn kjempe, eller bare vente å se?


til opplysning, karet har gått flere måneder, men tappet det ned å satt inn gullfisk, dette ble gjort på noen timer, pumpen gikk i ett annet kar så lenge.
Trond Stegarud
hei Jeg har et relativt nystartet kar på 160liter. Gått nå 2 uker med fisk, gullfisk. Her har jeg laget en bakgrunn i stein, nå er denne greit dekt av brunt/grønt lag med alger. På plantene mine begynner dette også. Lest at det er relativt vanlig med algeboost i nystarta kar. Men ser dette litt mye ut? noe jeg burde gjøre? sette inn en ancitrus? Har noen eplesnegler der men. Burde jeg skrape det vekk ? sitter ikke sånn kjempe, eller bare vente å se?


Nedenfor kan du lese et sitat fra artikkelen om alger i akvariet

Brunalger (kiselalger)

Dette brunfargede algebelegget dekker ofte bunnlaget som på steiner og grus, planteblader og glassruta. Dukker ofte opp i nyoppsatte akvarier. Årsaken ligger trolig i for høye nitratverdier, pH over 7.5, for hardt vann, eller at belysningstiden er for lang (over 12 timer). Oftere delvannsbytter kan hjelpe. I nystartede akvarier vil disse som regel forsvinne av seg selv etter en etter hvert. Algeetende fisk som Crossocheilus siamensis og ancistrus-arter sies det kan beite disse
ja leste dette. men


Jeg har ph på 6.8-7.0.
Lystimer 10timer
har byttet mye vann de siste dagene.

kanskje jeg bare skal vente å se
Trond Stegarud
ja leste dette. men Jeg har ph på 6.8-7.0. Lystimer 10timer har byttet mye vann de siste dagene. kanskje jeg bare skal vente å se :)



vent og se - og når karet er skikkelig innkjørt så skaffer du deg SAE eller flere eplesnegler
Trond Stegarud
ja leste dette. men Jeg har ph på 6.8-7.0. Lystimer 10timer har byttet mye vann de siste dagene. kanskje jeg bare skal vente å se :)


Sliter med nøyaktig det samme her.. Alger dekker hele kare..

Hold oppdatert om du finner løsning a? Jeg er ikke fan av å lese 300 sider for å få ett enkelt svar, så holder øye med tråder som dette.
Da begynner det bli myyye bedre. Satt inn en ancistrus på 3-4cm. Den hjelper skikkelig på, ser den koser seg som bare det. hehe

jo takk for det, ser ikke så fin ut på de bildene. men på profilen min ser du den bedre
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap