Dødens akvarium

Inaktiv bruker
Hei!
Jeg totalrenoverte 45litern min for ca 2 uker siden. Jeg ble veldig fornøyd med resultatet. Jeg hadde bla. masse gafflemose i karet, så det var veldig fint og grønt.
4 kuhliier og 4 knallrøde kirsebærreker ble satt i karet 2 dager etter innredning. (Filteret var allerede godt innkjørt, og pumpen var bare av i maks. 10 min under innredningen). " Dette skal bli bra!" tenkte jeg..
Vel, det ble ikke så bra.. Rekene døde en etter en, og kuhliiene bare fosvant. Gaffelmosen er grå, og det eneste levende i karet er andematen.
Det er en del stein i karet som jeg har plukket selv. Steinene ble kokt før jeg hadde de i karet. Jeg målte vannverdiene, og de var normale. (Måler med dråpetester). Untatt pH. Den var veldig lav. Rundt 6.0. Jeg tilsatte natron med det samme.
Nå er det like før jeg tar ned hele greia, og setter alt opp på nytt.
Hva gikk galt? Vil ikke gjøre samme feilen på nytt...

Takk for alle svar !
Kanskje du har noen stener som gir fra seg mineraler etc som ikke er helt bra for rekene og kuhliene
steinene, er det noe spesielt i dem? noe som glitrer eller rust?
Inaktiv bruker
To av steinene glitrer det litt i. Det er også noen røde flekker på dem som det glitrer av (ikke rust). Steinene er hovedmistenkte.. Karet er tatt ned nå, og jeg fant èn halvdød kuhliiål. Jeg avlivet den.
Kan være kobberkis i dem. Det er ikke bra.

-Tim
Inaktiv bruker
Tok et raskt google-søk, og det likner ikke på kobberkis. Dette er mer rosa/lilla.
Tilfeldig bekjentskap
© Terje Aareskjold
Reklame for plussmedlemskap