Fluval 4+ til 180l

Jeg har ett 180L kar, det jeg lurte på er om det holder med en Fluval 4+ pumpe som er oppgradert med blåsvamp, har til nå hatt Fluval 4+ og en Fluval 2+ Pumpe i det karet, men tenkte å ta ut av den 2+'n og putte den i ett mindre kar som jeg har for den nåværende pumpe i det karet er ikkje så veldig god. Så går det greit å ha bare Fluval 4+ i 180L ?
I ett såpass stort kar er ikke interne filter noen god løsning, det blir rett og slett for lite filtermedia, kapasiteten på pumpa på Fluval 4+ er bra, men det betyr mindre egentlig. Ett utvendig filter er helt klart å foretrekke.
Du bør iallefall være veldig forsiktig med antall fisk og foringsrutiner hvis du velger å kjøre Fluval 4+ i karet ditt.
Jeg mener det blir noe snaut i 180 liter.

Frank (forøvrig savnet her på AF) anbefaler her i produktomtalen et slikt filter i maks 150 liter.

Men hvis du har lite fisk så kan det gå bra.
Jeg prøvde først kun Fluval 4+ i 160-literen, men det ble for dårlig. Det ble ganske fort grumsete og uklart vann.
Ingen fare om du iallefall prøver med kun Fluval'en, for du ser ganske fort om det blir grumsete, gjør det det så får du bare hive den andre oppi igjen.
jeg har bestilt opp fluval 4+ til mine 128litre... og det er akkurat på kanten synes jeg...

I 180 kan du kansje ha 4+ og 3 ... Men jeg hadde gått for et utvendig filter til 180L... iom at de har større kapasitet
Jeg vil også si at en Fluval 4+ er i minste laget. Jeg må også si meg enig i at du bør ha et utvendig filter for et såpass stort kar. Men det kommer også litt an på hvor hardt belastet det karet er (hvor mange og hvor store fisk). Jeg har en Juwel 180, og jeg hadde mye problemer inntil jeg satte inn et utvendig filter i det (det hadde kun det innebygde Juwel-filteret). Nå i sommer røk pakningen på det utvendige filteret mitt, og som en kriseløsning har jeg faktisk et modifisert Fluval-filter (4+). Det går som en nødløsning, men jeg biter negler uavbrutt pga. at det i grunnen er for lite. Men dette karet er også et hard belastet mallekar. Jeg merker at filteret går fort tett. Forhåpentligvis får jeg i gang igjen det utvendige filteret i helga...
Har da ikke så mye å si hvor stort karet er.. Er jo belastningen som har noe si Så du bør kanskje si noe om hvilke og antall fisk
Jeg har 6 små golden og 6 middels store jacobfreibergi i dette karet.
Har desverre ikkje penger endå til å kjøpe ett utvendigfilter, men jeg har tenkt til å kjøpe det når jeg har penger til det.

Men frem til det så må jeg nok nøye meg med Fluval pumpen min.
Fluvalen holder i lange baner til dine 12 fisk.

Spar til utvendig filter ja. Ta å se på Eheim 2071.

-Tim
Ja, men har lovet samboeren min at jeg ikkje ska bruke mer penger på akvarie på en stund nå, etter å ha kjøpt 5 akvarier på kort tid pluss en del utstyr mm.

Så jeg får nok vente litt med å kjøpe meg en ny pumpe.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap