Rengjøring av filter.

For en liten stund siden nå så oppgraderte jeg nesten alle mine filtre med blåsvamp etter å ha lest en artikkel om det her inne på AF.

Jeg overførte filterguffe ifra de gamle filtrene slik at jeg ikkje måtte begynne helt på scratch igjen med oppbygging av bakteriekultur, men det jeg lurte på var hvor ofte man må rengjøre blåsvampen?

Og når man tar filterrengjøring? ska man skifte mindre av vannet da og ikkje fult så mye som når man tar vanlig vannbytte.
Filteret ska heller ikkje være helt rent ikkje sant?
Rengjør svampene når du merker at vanngjennomstrømmingen er dårlig, det er ikke noe fasit på antall uker siden det jo også avhenger av om du har en del dritt i vannet, samt filtertype. Fluvalene mine må rengjøres ofte (på grunn av dårlige svamper vil jeg tro), tetratec'en har jeg aldri rengjort, bortsett fra da jeg startet den på nytt etter å ha vært i bruk i ett år, og den var nesten ren.

Filterrengjøringa tar du lettest under vannbytte. Når du har tappet ut en bøtte vann, skviser du bare svampen litt i hånda i bøtta, og den skal ikke bli helt ren, bare den verste møkka som skal vekk. Bare bytt like mye vann som vanlig, det går bra.
Okei, har ikkje vært noe merkbar forskjell på gjennomstrømningen endå, lå merke til det fort da jeg hadde juwel sine originale filtersvamper i juwel karet mitt, men etter at jeg skiftet til cirax og blåsvamp har den vært så og si lik hele tiden. samme gjelder egentlig fluval pumpene mine.
Tilfeldig bekjentskap
© Thomas Agnor
Reklame for plussmedlemskap