Skummredet

jeg har noe som ligner et skummrede, det sitter fast på rota.
jeg renset akvariet rett før jeg oppdaget det.
jeg har scalare og gullgurami som legger skummrede.
hvor lang tid tar det før det klekker og burde jeg ha det i en boks/fødekammer?
jeg har noen metalpansermaller og en pantergibbiceps
Skumrede er noe hannfisken lager for å ha et sted å plassere eggene. Det er derfor ikke sikkert at det er egg i redet selv om du ser skum. Du kan prøve å titte på redet både ovenfra og fra siden og se om du ser noen knøttsmå hvite "kuler" i redet (det er eggene). Og studere om hannen virkelig passer på redet sitt og jager alt og alle vekk fra der redet er.

Gullguramien lager skumrede, men scalare lager ikke skumrede.

Hannfiskene kan lage digre skumreder selv når det ikke er noen hunne i karet i det hele tatt (for alt de vet kan det jo komme en pen dame svømmende forbi når som helst), slik at det å se et skumrede ikke nødvendigvis betyr at du har fått egg.

Skulle du mistenke at det er egg i redet, varierer det vel litt hva du bør gjøre. Hos de artene som lager skumrede, passer hannen på både redet og eggene til de klekker, og yngelen har blitt frittsvømmende.

Siden redet bare er laget av skum vil det gå i oppløsning om du prøver å flytte det, så det beste er å la det være i fred.
Er det noe skumredelignende på selve rota, under vann? Isåfall er det ikke skumrede.
Flyter det i overflaten av vannet er det sikkert et skumrede. Ikke rør selve redet, hannfisken passer på egg og yngel inntil de er store nok til å forlate redet. Flytter du på det, kan jeg nesten garantere at det blir ødelagt.
Men jeg tviler uansett på at noe særlig yngel vil overleve, hvis det er 128 literen din du har dem i, som det står på profilen. Både scalare og gurami kan spise yngel, og i et lite kar er muligheten til å stikke av ganske liten.

Men ellers, lykke til med egg og yngel hvis det er det du har! Det er alltid gøy med yngel=)
ok for det er under vann så da er det ikke et rede da
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap