Juwel pumpe....

Hei, kjøpte et brukt juwel record 70 karr

kjempe fornøyd med selve karret! men en ting jeg lurer veldig på, syns pumpen i dette karret pumper alt for lite, går disse pumpene på full pupp hele tiden eller kan dette stilles inn?

Eventuelt, noe som kan gjøres for at pumpen skal gi mere efekt?

På forhånd takk
Ole - Christian
Juwelfilter
Hei Olis

Juwel lager sine filtere med selskapskar og plantekar i tankene (sic), og det er helt bevisst at pumpene skal ha lav turnover og stort filtervolum. Dette er for at ikke evt CO2 skal "luftes" ut igjen så fort, og plantene skal trives bedre. Filterne i juwel sine kar er etter min mening meget gode, jeg har selv brukt tilsvarende filter i en hjemmelagd kube på 180 liter med godt resultat. Dessverre ser jeg ofte at folk synes turnover er for lav, men jeg tror filterne er litt misforstått. For selskaps- og plantekar er de helt fine. Bare sørg for at pumpehodet fungerer greit og at det ikke er noe glippe mellom pumpehode og det svarte røret som går gjennom pumpa. Har du den gamle versjonen med en rund gummifot under, så bytt til en nyere fot og evt. nytt hode. Hvis du vil ha høyere turnover, så bytt til et kratigere pumpehode fra samme produsent, de passer i samme filterboksen.

Når det er sagt, har rekord 70 kun 1x15w lysrør, og det er ikke akkurat noe solarium. Hvis du skal ha planter, passer det derfor best med javabregner, anubias, Cryptocoryner og moser.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap