Oppstart av 20l akvarie

Heihei

Jeg har et tomt 20L kar ståendes, og har tenkt litt på å sette det opp etterhvert.
Hadde lenge planer om å sette inn en kampfisk og noen snegler av noe slag, men etter å ha lest litt her på forumet så har jeg egentlig kommet frem til at kampfisken utgår! Tror jeg har brukt to-tre timer bare på å se på bilder av snegler i dag og har egentlig blitt ganske så frelst!

Nå har jeg prøvd å orientere meg litt rundt omkring det hele, og finne ut hva det er jeg trenger til karet og jeg vil gjerne ha alt klart før de evt sneglene skal legges inn.
Så langt har jeg ført opp nytt filter, planter, noe pynt, sand, vannverditester, tempmåler, mat, og slamsuger. Er det noe mer jeg trenger å investere i før jeg setter i gang karet? Har veeeeldig god tid, og vil gjøre dette mest mulig riktig!

Har da tenkt mest på posthornsnegler, eplesnegler og tigersnegler (ikke blande disse, men velge ut en art.)

Hvor mange snegler er det greit å putte i karet?

Og er det noe mer jeg bør lese på?
(Har gått igjennom alle artiklene på akvarieskolen et par ganger nå, hehe

Dina
Jeg ser ikke varmekolbe eller lys på listen din. Varmekolbe er ganske viktig i ett så lite kar for å holde temperaturen stabil så det ville jeg hatt. Skal du ha planter, og det vil du vel, så må du nesten ha ett lys for planteveksten sin del.

Slamsuger og vannverditester er flotte greier men det er ikke helt sikkert du trenger det så det kan du kjøpe etter behov... Ditt valg.
Varmekolbe og lys har jeg

Men ikke vannverditester? Er ikke det ganske greit å ha liggendes da?
Aglyphe
Varmekolbe og lys har jeg :) Men ikke vannverditester? Er ikke det ganske greit å ha liggendes da?


Vanntester er helt klart kjekt å ha, men snegler og planter har som regel store slingrings-månn på vannverdiene. Vannet i springen med Akva safe vil i de aller fleste tilfeller gjøre susen. Deretter er det lys og tempratur du bør følge med på. Dette forusetter at du holder karet ditt rent og ryddig og bruker slammsugeren ved vannbytte hver uke. Personlig synes jeg vanntesting er litt artig (og lærerikt), så jeg vil ikke fraråde deg å kjøpe det .
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap