Hva nå?

Hei,
den siste av mine tre slørhaler er nå død, og jeg har bare en ensom liten algespiserfisk igjen. Det er ganske mye alger i akvariet nå, så jeg tenkte jeg skulle rense det litt, før jeg setter inn ny fisk. Men jeg bør vel kanskje ikke fjerne alt med tanke på algespiseren jeg har, noen tips? Har lyst til å prøve med noe nytt denne gangen og vil gjerne ha noen tips til hva slags fisker som kan passe sammen. Akvariet er på 65liter og jeg har flere mangroverøtter, planter og en pagodestein. har det noe å si om bunnlaget er av stein eller sand? Har sett at flere her bruker "Biltema-sand", er dette sand som er spesielt til akvarier? Kan den bare has rett oppi? Bør jeg ha flere algespisere oppi, eller kan jeg evt ha noen snegler?
Dette ble mange spørsmål på en gang, men håper noen kan hjelpe meg.

B.S
Hvor lenge har du hatt akvariet??

Du må ta utgangspunkt i at karret ditt er 65 liter og at dette begrenser utvalget til fisk å gjedle kun små arter. Deretter må du se på filtreringen din slik at du har klart for deg hvor mye fisk du kan sette inn. Du må også ha klart for deg at filteret er oppegående og klarer å ta i mot flere fisk.

Biltemasand kan du sette rett inn i karret. Det skader ikke at du skyller den først.

Jeg ville ha satt inn en liten flokk med Corydoras(passer flott med biltemasand). En fin flokk med små stimfisk du liker og så funnet meg en hovedfisk som vil passe bra med karstørrelsen.

Når det gjelder algespisere så sliter du litt på grunn av karstørrelsen. Jeg ville nok ha satt inn Ancistrus og tatt disse ut når de ble for store. Akvariebutikker bytter gjerne små Ancistrus mot store.

Les gjennom akvarieskolen i artikkelsamlingen.



Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap