Gulfisk bolle

heii! jeg lurte på hvorfor det er noen som sier at gulfisk boller er dyremisshandlig..?? de selger jo de på dyrebuttiken fordi man SKAL ha fisk i dem? så hvorfor er det dyremishandlig da ?

har en bolle som er 25l. jeg har fylt den opp med vann og har tenkt å hente fiskene på torsdag! men vann er gult aktig , jeg har vasket bollen godt og sanden har jeg og skyllet godt men det er liksom gult aktigt vannet hvorfor er det det og hvordan kan jeg bli kvitt den gulefargen.

ps. det er ikke så gromsete vann, det er bare så ekkel farge på vannet
Dyrebutikker selger pigghalsbånd og strømhalsbånd til hund også - som er forbudt pr lov å bruke (fordi dyra lider), men ikke forbudt å selge...
Putt potetgull i bollen din og spander på deg et akvarie på hvert fall 50-60 liter i stedet - hobbyen blir så utrolig mye morsommere og fisken slipper å lide.
Hvis du sjekker profilen til gullfisken, ser du at den blir opptil 38 cm og skal ha minimum 200 liter. Tror nok du skjønner at du ikke kan putte en så stor fisk i en liten bolle hvor den ikke kan verken vokse eller utfolde seg på en naturlig måte.

Et annet problem med boller er at det er veldig vanskelig å få til god filtrering og varmekolbe, og hvis man putter filter og varmekolber i dem (som alle tropiske fisker må ha) ser det ikke særlig pent ut.

Det finnes enkelte småfisker som kan trives i den vannmengden, men jeg anbefaler det ikke, spesielt ikke til en nybegynner. Jo mer vann du har, jo mer stabile er vannverdiene, og dermed mindre sjanse for syke og/eller døde fisker. Så hvis du seriøst vil ha fisk, anbefaler jeg som over minst 50-60 liter, men jo større jo bedre, og jo større kar du velger, jo mer utvalg i fisk har du.
Gullfiskbolle er ikke noe annet enn dyreplageri. Å ha en gullfisk i en liten bolle blir jo det samme som at et menneske skal leve og bo i en heis
Et akvarium kan være et tilholdssted der fiskene trives, formerer seg og føler seg trygge, bare du steller dem riktig.

Innenfor rimelighetens grenser er et stort akvarium lettere å stelle enn et lite. Det skyldes at den biologiske balansen mellom fisk, planter og avfallstoffer er mer stabil i et større volum med vann. Man faller heller ikke så lett for fristelsen til å sette for mange fisker i et stort akvarium. Startpakker for nybegynnere tar ofte utgangspunkt i akvarier på 60 liter. Dette er absolutt minimum av hva som kan anbefales for en nybegynner. Kjøp gjerne et akvarium på 2-300 liter hvis plassen tillater det og da med et utvendig filter og den tekniske utrustningen du trenger i tillegg.

Alle dyr, også fisker trenger en plass der de kan trekke seg unna og gjemme seg. Har du målt at bolle er så stor som 25 liter? Det ville ikke overaske meg hvis du finner ut at den er vestlig mindre enn 25 liter.

Ja, hvorfor selger noen butikker boller de kaller for gullfiskbolle? Det er vel fordi at etterspørslene er der. Mange seriøse butikker har nektet å selge disse bollene da de er totalt uegnet til, ja nettopp å holde en så stor fisk som gullfisk.

Dessverre et det veldig mange gullfisk som blir utsatt for disse bollene av uvitende eiere, der gullfiskene får ustabile men jevnt over dårlige vannverdier som resulterer i et meget kort og ikke verdsatt fiskeliv fra eierne sin side.

Når man da vet at gullfisk kan bli veldig gammel, faktisk 40-50 år, skulle det vel i utgangspunktet rekke for en vanlig "bolle" akvarist å kjøpe en til to gullfisk i løpet av en akvarist livsløp. Men ser du på de mengder gullfisk som omsettes burde finnes mange millioner av disse i de norske hjem.. Men det er ikke tilfelle da disse fiskene har meget kort livslengde, og av mange nesten blir betraktet som en forbruksvare på linje med avskårne blomster.
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap