Fisken brakk seg og døde instant

http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1012&thread_id=47692&sr=1

Nå nettopp har jeg medisinert 110L min med 5ml av dette stoffet.
Det ble en stor grønn sky som dekket hele akvariet, ganske guffent å se på.
Nå har det seg at ganske instantly så jeg en liten yngel/minifisk som bare vred seg om, flakset med finnene, og sank mot bunnen. Den vred seg om ganske mye, og det var nok liv i den.

Jeg syntes dette var så rart, kan det ha noe med medisineringen?
At det ble for mye for den? Ingen av de andre fiskene har reagert hittil.

Svar på evt. spørmål:

- JA, jeg helte middelet rett nedi akvariet. Da jeg ikke så noen etikett om syre i det, tok jeg sjansen.
- JA, verdiene i akvariet er nok litt ubalanserte, men jeg vet ikke hvor mye sånn ph minus jeg skal putte oppi..
- NEI, jeg byttet ikke vann før jeg medisinerte. Siste bytt var vel 3 dager siden eller noe.

Fisken puttet jeg oppi et glass med nytt vann, just in case det skulle vøre noe med vannet eller medisinen. Den fløyt opp til overflaten og hvis man poker den rører den på seg. Her og der vrir den seg og svømmer nedover, men den kommer til å dø, det vet jeg.
Hvordan gjør man livreddning på en liten fisk? :O
Du er klar over at den medisinen inneholder stoffer som dreper filterbakterier? Det betyr dessverre at du kan si farvel til filterbakteriene dine når denne kuren er over. Det blir mye vannbytter på deg fremover :p

Et godt råd er alltid å spre medisinen mest mulig i akvariet, så slike episoder som det du beskriver ikke skjer. Å få en ufortynnet sky av visse medisiner som f.eks. malakittgrønt rett i fleisen kan nok drepe en fisk ja, så jeg er ikke mye i tvil om at det var årsaken.

Ifølge bruksanvisningen inneholder Sera Mycopur medisinen bl.a. kobbersulfat og kobberchlorid. Hvis dette er en form for kobber, så er altså kobber giftig for fisk, og det forklarer nok hvorfor fisken du så fikk "anfall" når den fikk en ufortynnet sky av medisinen rett på seg.
Medisinen inneholder også Acriflavine.
Æsj da! huff. Så det var min feil.
Jeg tenkte siden det ikke var syre så gikk det bra.. Men da tok jeg vel feil.
Jeg er klar over at dette kan drepe bakteriene, men da jeg var på dyrebutikken og skulle kjøpe esha hadde de ikke annet enn Tetraprodukter av en eller annen grunn...
Det er langt til neste butikk og jeg hadde veldig lite penger, så gikk for sera'en.

Kan det være lurt å bytte f.eks 50% hver dag (mer eller mindre) og helle medisinen i bøttene med det nye vannet?
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap