Hvordan få vannet blankt og klart?

Noen tips...???renser pumpa jevnelig. skifter vann når jeg skal har lest om vannskifting!! men syns det er fryktelig uklart vann...er det noe jeg kan ha oppi vannet?? noen middler??
det var da rart. kanskje pumpa er for lita? grusen ble ikke vasket onklig før du satte opp akvariet? kanskje det er noen av disse mulighetene?

mvh Jørgen
Inaktiv bruker
Prøv å kjøp ett lite ekstra innvendig filter med fint filtermatriale.
Har du fisk som graver mye?

Mvh Tony.
Annie 83
Noen tips...???renser pumpa jevnelig. skifter vann når jeg skal har lest om vannskifting!! men syns det er fryktelig uklart vann...er det noe jeg kan ha oppi vannet?? noen middler??


Det beste er om du først og fremst oppgir hvor stort akvarium du har, hva heter filteret og hvilken modell er det, samt hva slags innhold (hvilken type filtermedie) du har inni dette filteret.
Hei
nei de graver ikke me enda er bare yngel men de gjør når de blir store :0)

jeg får bytte vann i morgo igjen og rense pumpa..grusen har jeg rengjort sikkelig det gjelder stein og rot også..
Hei
jeg har et 250l med innvendig pumpe vet ikke hva pumpa heter er hvertfall 2 store lange filter inni pumpa...sier sikkert dere ingen ting...har tenkt på og kjøpe ei utvendig pumpe men må ha litt penger først.
Har du kokt/rensa rota på forhånd? Den første tiden kan røtter avgi masse farge. Hvis du først får den til å avgi farge utenfor akvariet (i et bøtte eller noe), så kan du legge den nedi når det har bedret seg. Da slipper du forhåpentligvis så mange vannbytter...
Hei
ok takk jeg vasket rota men kansje ikke så nøye så da er det nokk den takk for svar alle sammen.da får jeg bare ta tia te hjelp så bedrer det seg vel.
Rota må kokes. Lenge. 1 time, 2 timer....til den ikke farger lenger.
Annie 83
jeg har et 250l med innvendig pumpe vet ikke hva pumpa heter er hvertfall 2 store lange filter inni pumpa...sier sikkert dere ingen ting...har tenkt på og kjøpe ei utvendig pumpe men må ha litt penger først.

Er det et sånt filter?
Røtter gir brunt vann, ikke uklart vann.

Hvis det som gromser til vannet er så stort at du ser de enkelte partiklene hjelper det å filtrere. Hvis de er mindre enn som så, vil de sannsynligvis passere gjennom filteret. Det du klarer å filtrere vekk erstattes kjapt med nye partikler.

Uklart vann kan skyldes mikroorgansimer enten alger eller plankton. Disse kommer når det er for mye næring eller lys.

Få tak i noen hurtigvoksende planter, helst flytplanter. Disse tar næring fra alger og plankton.
Ha lyset på i bare noen timer om dagen.
La være å fore en uke og og se hva som skjer.

Det er mange tråder her inne som handler om dette.



Hei
j det stemmer det er ei slik pumpe jeg har
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap