Råtten lukt i akvariumet mitt

har alldri opplevd dette. akvariumet er helt nyvasket, har ny grus som er vasket. har ingen planer bare stein og røtter, de er også vasket. har en pleco og masse yngel.karet er på 250l har vasket lysamaturet og nå har jeg tappet ut litt vann slik at pumpa er over vann og spruter..gjør alt jeg kan men ingen ting hjelper..pumpa er også rengjort.

noen tips til hva det kan være?? pleas??

sjønner ingen ting..det er heller ikke døde dyr oppi dær!!!

ingen sniler eller kreps..

stanken brer seg rundt i huset også....

vurderer og ta vekk hele akvariet viss det fortsetter slik...
Hva mater du med, hvor mye og hvor ofte?
Har du vasket overdelen? Kan være råtten mat og alger der...

har du sjekket filteret ditt? om kanskje det er en fisk eller 10 (yngel) som har havna i filteret. det lukter drit!

du får prøve å bytte ut vann vær dag i tilegg
Hei
jeg vet ikke hva slags mat jeg har fått noe yngelmat fra dyrebutikken lukter ikke godt fikk det i en blank pose det står ikke navn,jeg mater de 2 ganger dalig og har akkurat sett i filteret i pumpa ingen ting dær...hhmmmm...har akkurat byttet vann det gjorde jeg i går også..begynte og lukte i går...
Er det samme karet som yngelet henger i overflaten?
Ville sjekket at filteret ditt ikke er tett.
Kan være du har yngel inne i filteret som også ha død.

Hvilket filter er det du har?

Hvis det lukter sånn ville jeg att en akvariebøtte med vann fra karet og rengjort filtersvampene for overflate skitt.

Rett utblåset slik at det lager bevegelse i overflaten. Vannet tar da lettere opp oksygen fra luften.

Lykke til

Espen
Bynte det å lukte før du vasket karet, eller etter?
Søla vann som har trekt ned i gulvet/under lister ??
Ehh.. Når du sier karet og alt inni er nyvasket så må jeg spørre hvordan du har vasket det? Hvordan vasket du filteret? Brukte du såpe? Er det nytt kar? Vannverdier?

Ellers så kan det være at du har nitritt, fordi forskjellen ang. lukt på vanlig, friskt akvarievann lukter ikke godt men OK. Vann med nitritt lukter drit. Du kjenner klart forskjellen!
Hei espen
takk for svar jeg har tatt ut filteret fra pumpa gjort det reint nå..det begynte og lukte råttent etter jeg hadde vaska det...har retta ut og nå spruter vannet ut i overflaten fisken svømmer nå ivrig rundt i karet..så håper det hjalp litt..nå har jeg gjort alle tipsa dere har kommet med så da får jeg se om det hjelper har vasket og tørket alt jeg har sølt det gjør jeg hver gang...sikkelig nøje slik :0)
Hei
kan jo være nitritt det må jeg sjekke i morgo på dyrebutikken tar med en vann prøve ned..ikke nytt akvarie det er vel 5år.har tatt det framm da det har stått tomt på gjeste rommet en stund.

fikk lyst og prøve igjen...

ikke vasket med såpe bare reint vann.

Du må ikke (!!) vaske filteret! Det du skal gjøre er å tappe ut litt akvarievann i en bøtte og ta pumpa i den. Ta ut innmaten og skvis filtermattene forsiktig i vannet og få ut den værste dritten. Så setter du det tilbake i akvarievannet.

Du skjønner at i ei pumpe så dannes det filterbakterier (gode bakterier) som dreper avfallstoffer som nitritt og andre giftige ting du ikke skal ha og som du ikke vil ha. Det kan ta opp til fire uker før disse bakteriene får utviklet seg, men hver gang du vasker filteret så skyller du ut disse og dreper de.

Når man vasker pumpa så kan man si det slik at man starter hele akvariet på nytt. Når da fiskene dine gjør fra seg så er det ingen bakterier til å ta seg av dette og det omdannes til nitritt og andre farlige ting som vil drepe fiskene dine.

Yngler kan ofte holde seg til overflaten spesielt hvis det er flyteplanter og hjemmesteder der. Yngelen er nesten alltid der det er best gjemmesteder. Anbefaler deg på det sterkeste å ha planter eller i hvertfall en form for flyteplante som kan gi gode hjemmesteder for yngelen!
Vil regne med at fiskene dine nå svømmer i en giftig suppe av nitritt og ammoniakk. Bytt 50% vann nå i en 4-5 uker mens filteret kjører seg inn på nytt, og prøv om du kan skaffe filtergugge. Legg ut en annonse på rubrikk, så er det sikkert noen akvarister i nærområdet som vil hjelpe
Hei
huff det høres ikke bra ut...håper jeg kan få hjelp på dyrebutikken skal ned nå kl 9 med vann prøve...de svømmer fint rundt og ingen har død til nå..ser ut til og puste bra også...
Hei
det fantes ingen nitritt i vannet ph var på 7 og alt det andre var bra så da vet ikke jeg!!ikke han i dyrebutikken heller...
Annie 83
det fantes ingen nitritt i vannet ph var på 7 og alt det andre var bra så da vet ikke jeg!!ikke han i dyrebutikken heller...


Testa de vannet ditt med sånne strips man dupper i vannet, eller med slik dråpetest?

For om det var slike strips så er ikek disse til å stole på, bare for å sjekke akkurat det ut av saken.

Du burde også kjøpe deg en slik Nitrit dråpetest til å ha gjemme
Hei
han testa med dråper og den var knall gul så det var bra sa han..
jeg fikk også sånn dritt lukt i det ene akvariet mitt, selv om alt var bra vannmessig. måtte tømme hele akvariet, koke sanden, vaske alt med saltvannsløsning, og starte det på nytt med halvparten av vannet fra ett av de andre akvariene mine. Vaska alt i saltvann (ikke pumpe/filter) til og med plantene. Nå lukter det vanlig akvarium av det igjen, så må ha vært noe feil med bakteriefloraene i vannet. Det virka veldig effektivt for meg, men er veldig tidkrevende da.
Annie 83
det fantes ingen nitritt i vannet ph var på 7 og alt det andre var bra så da vet ikke jeg!!ikke han i dyrebutikken heller...


Hva slags planter har du i akvariet? Har du noen form for kunstige pyntegjenstander?

Du skriver at du har tatt i bruk akvariet igjen nylig etter at det hadde stått tomt i noen år. Hvor lenge siden nøyaktig er det du satte det i drift? Og hva heter filterpumpen, hvilken modell er det? Er det innvendig filter eller utvendig? Er dette filterpumpen som var i bruk med akvariet for noen år siden, som har stått tørr i noen år? Bruker du da samme filtermateriale inni den som var der fra før, eller har du kjøpt nytt?

Kjøp deg tre vanntester (dråpetester) som du kan bruke hjemme selv:
Ph, ammoniakk og nitritt.
Det er viktig å ha!
pyntegjenstander ja...... min sønn falt for en slik liten gul ubåt til akvariet... Båten ble kjøpt den, men livet i akvariet ble kortvarig, for æsj for en lukt det ble med den ned i der. Har ikke kjøpt en eneste hul pyntegjenstand etter det vi i hvertfall... Men den ubåten befant seg da altså ikke i det akvariumet jeg har nevnt tidligere i denne tråden, det laget lukta av seg selv gitt
Hei
takk for svar alle.jeg har nå tatt ut all vannet og grus...og skuret alt skal si det hjalp på lukta varmekolben hadde gått dukken så den sto på 30 grader godt og varmt for fisken..huff har henta ny kolbe og pumpa er ny en innvendig fluval 4 pluss...til jeg får kjøpt meg en utvendig..ingen kunstig ting i akvariet og heller ikke planter enda de kommer til fredagen...men det hjelper seg på luka nå..var masse rare bomuldotter lignans i hvertfall i grusen kan hende det har med varmen og gjøre..men nå bedrer det seg heldigvis.har holdt på siden 9 i dag til morgon
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap