Malawiciklider krangler :/

Hallo.

for en måned siden satte jeg opp 180 liters karet mitt, og jeg har nå kjøpt meg 5 stk delfinciklider. Det er to av de som stadig svømmer rundt i ring og angriper hverandre, og jeg vil da anta at dette er to hanner ,og de tre resterende er hunner siden de ikke blander seg inn i fighten?

De er ca 5 cm lange,så de er for små til at jeg klarer å se noen tydelig kjønnsforskjell på de. så spørsmålet mitt er rett og slett, hva jeg skal gjøre? Fjerne den ene hannen ,eller satse på at det går seg til ?

Jeg har et par med sommerfuglciklider også ,som har lagt egg for 2(!) gang på 2 uker nå, (sist klekket faktsik ungene,men de ble borte,gitt)men jeg er redd delfinciklidene skal stresse de opp? Det virker ikke slik altså for sommerfuglciklidene har sitt eget territorium i hjørnet ved den gedingne javabregna mi ,men er aldri godt å vite.

vel håper på tips og råd om hva jeg skal gjøre=)
Oi.. det var mye stort i ett lite kar. Delfinciklidene trenger sitt område, sitt territorie, får de ikke dette - vil det ikke gå bra. Det er nok det som skjer hos deg. På 180liter klarer man ikke å tilfredstille disse behovene til "delfinen"..
Ronny-André
Oi.. det var mye stort i ett lite kar. Delfinciklidene trenger sitt område, sitt territorie, får de ikke dette - vil det ikke gå bra. Det er nok det som skjer hos deg. På 180liter klarer man ikke å tilfredstille disse behovene til "delfinen"..


yo ronny.

Skjønner skjønner,men de er jo bare yngel enda. jeg tok kanskje litt vel i når jeg skrev str 5 cm, for de er da så små. planen er å kjøpe enda et kar når de er blitt litt større nemlig :P men hva me å fjerne den ene kranglefanten da ?resten er jo rolige som bare det
Tror du heller skal prøve å lage flere huler og skjulesteder for fiskene.. Det er normalt at delfinene krangler, de skal sette hverandre i bås - for å rangere hverandre. kanskje de krangler om dame, kanskje skjulested - eller bare for å se hvem som er sjefen..
De fiskene du har valgt skal jo ha 2 helt forskjellige vannverdier, du er klar over det eller?
Jo tettere malawien går jo bedre fungerer karret-er de opplysningene jeg har fått/lært da.
Hei kenny-cowboy, og velkommen til AF

Malawi-ciklider er noen aktive og tøffe ciklider, i varierende grad
(finnes ca 800 arter i Malawi-sjøen).
Delfiner er ikke de verste, men det å ta ut den mest aktive vil nok ikke hjelpe det grann. Det vil bare flytte problemet over til fisk nr. to i rangs-stigen. Det kan like godt være to hunner som krangler "over hekken" som at det er to hanner, eller han + hun som er uenig om noe. De er bare sånn.
Jeg har ei hue som plaget alle i karet inntil jeg fikk en stor og rolig hanne som som bare svever rundt og viser sin autoritet (han på avatarbildet).

Delfinene tar vanligvis ikke skade av uroen. De blir gjerne enige etter en stund, men sommerfuglciklidene vil nok synes at de er stressende.
I basen står det om dem: "Mik.ramirezi er en rolig og vennlig ciklide som lett blir sky hvis den holdes sammen med agressive/aktive fisker".
I tillegg vil de ha andre vannverdier:
PH: 5.0 - 6.5 og GH (Hardhet): 0 - 5 dH

Delfiner: PH : 7.2 - 8.8 og GH: 10 - 18 dH

Har du kardinaltetra også så vil de ha PH: 4.0 - 6.0 og GH: 0 - 8 dH

Så her har du nok kommet feil ut. Det kan nok føre til at noen av dem vil få svekket immunforsvar og bli syke, i tillegg til stress.
Jeg forslår at du får tak i et større eller ihvertfall eget kar til delfinene og gir dem fin sand, stabel med stein og rett PH og GH, og har det som malawi-kar. Malawier forstår hverandre
Så vil du få mye større glede av alle fiskene dine.
Mvh Kristin


Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap