Ukjente fisker som fulgte med akvariet

Har akkurat overtatt et brukt akvarium med alt innhold, inkludert fisker. Blant dem er en flokk neontetra, skjørtetetra, en platy og ei L-malle. Men i tillegg er det tre typer som jeg ikke kjenner, og som er såpass anonyme (for meg) at jeg ikke klarer å finne dem i basen her. Kan noen med erfaring ta en titt og komme med noen tips? Må få unnskylde meg med at jeg ikke har (ville ha) plukket ut disse fiskene, jeg tok bare hele pakka..
De på bilde nr 2 er ganske oransje, i allefall ca halvparten av dem. tipper at fargen er kjønnsavhengig. Og så er de litt hissige på hverandre, men det kan kanskje være stress pga flytting..?

De på bilde nr 3 er utpreget "prikkete" og virker mer fredelige.
Jeg tror de på første bildet er glødebåndstetra.
Bilde 1 ser ut som glødebåndstetra. Bilde 2 ser ut som kobbertetra og skjørtetetra. Bilde 3 ser ut som ein type danio, leoparddanio kanskje?
De oransje på bilde 2 er garantert kobbertetra.
Vi hadde noen som vi ga bort til noen med større stim fordi de var så aggressive, de klarte å ta livet av en stor del av kardinaltetraene våre før vi oppdaget at det var de som hadde gjort det. De er mindre aggressive i større stimer sies det.
Kjapt!
Takk for kjappe svar! den kobbertetraen er bankers ja! Skjørtetetraen visste jeg fra før, den bare ble med på bildet
ser, som en liten trøst, at kobbertetraen er beskrevet som noe agressiv, begynte å bli redd det var noe alvorlig gæærnt på gang. de fyker rundt og jeg synes ikke de er så snille med hverandre. men ser ikke ut til å plage de andre artene..
har desverre ikke rukket å få tak i noe for å teste vannkvaliteten ennå.. :blush:
men de er jo i kategorien "lett"
edit: har forøvrig 7 kobbertetra, men det er ofte 2-3 som jager 1. huff huff..
har studert bildene av glødebåndstetra, og ser at særpregene med rødt på ryggfinnen og over øyet er på plass, så da er den også bankers. fiskene våre er ikke så klare i fargene som de i databasen her, men jeg tror kanskje ikke de har fått optimale forhold i det siste... (sukk)

den eneste jeg stiller meg noe usikker til er leoparddanio, da jeg synes våre er mer prikkete enn flekkete, som jeg synes de i basen så ut. men det kan jo også være individuelle forskjeller. hvor mye har f eks fór og vannkvalitet å si for fargene?

edit: jo, etter å ha studert fasong og finner, tror jeg at vi "låser" leoparddanio også.
Trond; du vinner, og får en t-skjorte i posten! pent brukt
jeg vil bare gi deg et råd om å ha flere platyer i akvariet, de er stimfisk hadde en selv alene imitt akvarie og den ble merkar finere og mer vital etter den fikk en stim og være i
Platy er vel ingen stimfisk ?
jeg har lest at Platy trives best i stim, men jeg tror heller den skal doneres til noen som har flere 42 småkryp i 150 liter er ganske livlig..
og jeg ønsker på sikt å heller ha noen færre og større fisker, så kommer nok ikke til å kjøpe flere småfisk.
hanzk
jeg har lest at Platy trives best i stim, men jeg tror heller den skal doneres til noen som har flere :) 42 småkryp i 150 liter er ganske livlig.. og jeg ønsker på sikt å heller ha noen færre og større fisker, så kommer nok ikke til å kjøpe flere småfisk.


Platy er absolutt ingen stimfisk, og det er jo bare å kjøpe en hanne eller 2 huer så har du snart mange.
Sitat: "Stimfisk eller bør være i grupper: JA"
er ikke så om å gjøre for meg å ha mange av de, vi har mer enn nok pirayamat som det er men den ser noe ensom ut innimellom de andre stimene.
Ikke at jeg er 100% sikker, men dette syntes jeg bare hørtes ut som bullsh*t. Aldri sett en eneste platy i stim. Eneste er at man bør følge 1:3 ratioen pr. hanne.
ja, jeg tror nok det er konklusjonen. den hadde hatt mere morro med etpar artsfrender, men jeg kan heller ikke huske å ha sett dem i stim. men som sagt, akter jeg ikke å kjøpe flere.. hvis noen i området har lyst på en derimot, er det bare å slenge i vei ei melding!
Tilfeldig bekjentskap
© E. Pedersen
Reklame for plussmedlemskap