Julegave til 8 åring

Jeg har lyst å kjøpe enten en fiskebolle med 1-2 gullfisk i eller et lite akvarium med noen få fisk i. (DVS, 3-4 fisk)


Grunnen til at jeg muligens vurderer bolle er at jeg tror det vil bli mindre søl ut av å ha en liten fiskebolle til 300-400 kr fremfor et akvarium på kanskje rundt 30-40 liter, med pumpe osv.

(Ihvertfall fra da jeg hadde 75 liters akvarium var det mye arbeid med det. Passe på og rense pumpen.... Støvsuge bånn ofte. Osv. Den største jobben i seg selv var vel egentlig å skifte vann. Bruke sugern og tømme ned i en bøtte, bære bøtten avgårde for å fylle. Fylle bøtten med riktig temperatur og mengde som fiskene skal ha for å puste i osv. Fylle akvariumet på riktig måte opp igjen.)


Andre grunnen er at jeg vil gutten skal ha noe lite i begynnelsen for å se hvordan han kan ta ansvar for fiskene sine.
Han ønsker seg mitt store akvarium, men jeg vil ikke gi det bort til han før jeg ser at han kan mestre oppgaven..


Vi skal selvfølgelig hjelpe han litt til å skifte vann osv.
Men vil at han skal greie å mestre en del på egenhånd også.


Da vi var innom en dyrebutikk anbefalte en ung gutt oss akvarium på 30-40 liter fordi det er best for fiskene å få luft via pumpe osv.
Jeg vil selvfølgelig at fiskene skal ha det best mulig også med tanke på hva signaler jeg sender barnet om håndtering av dyr.


Hva er det dere anbefaler til et barn på 8 år som er LETT og håndtere?
Inaktiv bruker
jeg selv syntes det at det avr mindre jobb emd akvariet jeg hadde på 500liter enn det jeg har nå på 240liter, så klonklusjonen min blir vell at det er lettere å passe ett stort enn ett lite, spesielt når det gjelder vannverdiene.
Gullfisk og bolle NEI det er dyreplageri, kjøp heller et akvarie på 40- 60 liter og ei filterpumpe, husk innkjøring av filteret.
Lette og greie fisker i slike akvarier er feks Guppy, neontetra og en liten malle (ancistrus). Ved kjøp av Guppy så annbefaler jeg kun hanner i starten, da de ellers fort blir mange veldig mange

Mvh Per
Plussmedlem
Du slipper ikke lettere unna vannbytter med en bolle, hvis det er det du tenker.
Vil heller si snarere tvert i mot.
Forstår det slik at du ikke skal ha filter i bollen, og da sier det seg selv at vannbyttene må komme ofte.

Det blir mindre arbeid med et akvarium med et godt filter og noen få fisk.
Jeg anbefaler hvetfal ikke en bolle med gullfisk da gullfisk trenger mye større plass en det en bolle kan gi. Men han kunne jo fått ett lite akvarie på 40-70 liter meg guppy eller molly ol.. Eller kanskje ett lite med reker? reker er artig
Inaktiv bruker
kjøp ett lite akvarie på mellom 60 og 100liter, og spander en utvendig pumpe, har det selv, og bytter ca 20%vann en gang i uka, alltså ca 2 bøtter vann. platy,neontetra og ancistrus er fine fisker å begynne med. før du kjøper fisk, ta ett søk på de i fiskebasen og se hvilke vannverdier og hvor stort akvarie de krever.
Om du velger platy, så kjøp en del flyteplanet, da blir det fort yngel, og yngel er alltid morsomt for unger(voksne også hehe).
Støtter det som allerede er sagt. Det er ikke uten grunn at de aller fleste anbefaler nybegynner å starte med et så stort akvarium som mulig, gjerne 2-500 liter.

Jeg mener at den beste måte å drepe lysten til å fortsette med akvariehobbyen er å starte med en bolle eller et såkalt nybegynner pakke med akvarier på snaue 60 liter og enda mindre.

Hvis du leser er vel den mest vanlige "nybegynnerfeil" som gjøres er å kjøpe for små beholdere, dårlig utstyr, for store og mange fisk til en liten beholder og ikke minst setter fisk inn for tidlig.

Unngår du disse feilene risikerer du å lykkes med en ny hobby som du kan ha i mange år. ( og så ville nybegynnertråden bli markert mye kortere)

Husk også fra 01.01.10 er det en ny dyrevelferdslov som sier at foresatt skal ikke la barn under 16 år ha et selvstendig ansvar for dyr.
Hvis du virkelig ønsker å begynne med noe lite, så anbefaler jeg deg og titte på andre dyr du kan ha i akvariet, det finnes sååå utrolig mye mer enn bare fisker.
Og jeg vet at unger synes det er vel så spennende med reker og snegler som fisk.
Så sjekk ut litt nede på siden til snegle og skalldyrbasen

Som du ser er det utrolig mye man kan velge og disse kan gå i små akvarier ned i 10l. Men jeg vil igjen anbefale og ikke ha noe mindre enn 20, dette fordi et så lite akvarium som 10l er vanskelig å innrede og det blir mer stress enn morro med vannbytter.

Så håper jeg dere finner masse glede i denne hobbyen, vann er vakkert.
Husk også fra 01.01.10 er det en ny dyrevelferdslov som sier at foresatt skal ikke la barn under 16 år ha et selvstendig ansvar for dyr.

Den var ny for meg, (jaggu på tide) Junior fikk hund da han var 13 og jeg fulgte opp alt av dressur og stell, i dag er bikkja mi. Han ble 15 og hormoner var viktigere enn bikkja. Så vi voksne må se på det annsvaret vi kan få om barna svikter (mister lysta)
Det er mye lettere å ta seg av et akvarie på 60-100 liter eller mer med skikkelig utstyr, enn en liten bolle uten filter. I boller er det så godt som ingen fisk som kan trives i, samt uten filtrering må alt vannet byttes hver dag, og det er slitsomt både for fisker og eier.
Gullfisk blir dessuten ganske stor, og skal helst være i akvarium på flere hundre liter, eller etter mitt syn i dam.

Hva med å gi han et ordentlig akvarie, og ei akvariebok han kan lese i under innkjøringsperioden, for det er nokså mye å sette seg inn i!=) Foreldre må også lære seg det grunnleggende, for som blondviking sier så er det de voksnes ansvar hvis barna går lei.

Lykke til!
Hvis man har ønske om å hekte en 8åring på akvariehobbyen, og er litt fingernem. Så kan dere gjerne bruke ideen til et hjemmebyggerprosjekt jeg har planer om å bygge, til et minimum av penger i byggekostnader, og lar 8åringen vere med på byggeprosjektet. Å si at dere skal lage julegave, men ikke til hvem.

Man samler inn brukte vindusruter fra noen som har gamle vinduer som ikke er kastet enda. (gratis..) Svart akvariesilicon, glass-skjerer. Og bygge et langt, lavt og passe smalt (form som et langt rektangel). For å lage et akvarie som ligner på en elv (karet er tenkt med åpentopp). Med utvendig pumpe, med innsug i ene kort-enden og utblås i andre kort-enden, slik at strømmen går i lengderetningen. Innredet med elvesand, selvsanket elvesteiner, små røtter og beplantet med gresslignende vannplante som stikker ut av vannet (som siv). Muligens et par [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=335&produktid=2422&Navn=05. AN Spectralux&HKatID=19]sånne [/URL]til lyskilde. Forslag til dyr: viftereker og noen små asiatiske elvefisker..

Synest e ser fjeset på en smårolling, når den opner en sånn pakke på julaften. "Jammen, den har no jeg laget.."

Det er ikke lurt å bruke gamle vindusglass, det kan være svekket etter mange års bruk. Skal man bygge selv bør man koste på seg nye glass, og det kan fort bli dyrere enn det smaker. Vanskelig er det også å lime pent, og akvariet har ofte kortere levetid enn et ordentlig ett. Men gøy hadde det jo sikkert vært:P
Litt enig, men om du går til en glassmester og ber om 2. sort glass så får du fine glass å byggen med. Bruker 3. sortering av glass til topglass og de er like fine som 1. sortering, men er litt merker fra produksjon (små merker etter sugekopper) Ellerst enig om det å bygge et akvarie, MEN husk tia det tar før det kan komme fisk dit

Mvh Per
Har ikke lest hele tråden, så om jeg sier noe som allerede er nevnt - ignorer det ;p..
Men, ihvertfal. Jeg syns ikke kan skal gi dyr eller fisk i gave, syns det blir litt feil. Eksempel, når man kjøper seg en hund for 20.000kr - så beviser man nesten allerede da at man vil være glad i den, og passe på dens behov. Man forstår at det er dyrt, ikke bare å kjøpe - men også å holde den i flere år fremover.
Det gjelder med akvarie også.. Om man får akvariet og alt i gave, så kan det være fordi personen ikke har engasjert seg nok til å skaffe det selv, eller ikke har råd. Begge deler blir dårlige unnskyldninger.
Har man ikke engasjert seg nok til å gå til innskaffelse av akvarie selv, så er det ikke sikkert interessen er stor nok til å vedlikeholde både kar og fisk. Når det kommer til penger, så er det ikke bare dyrt å kjøpe akvariet og alt som trengs - men også uforventede utgifter som kommer senere. For eksempel om pumpen skulle bli ødelagt, om man trenger medisin, etc.


Meinte ikke at en skulle bruke vindu fra 50-60 tallet. Det går fint an å demontere termoglass. Og de fleste skifter ikke fordi dem må skifte glass. Somregel blir det skiftet pga ombygging eller forandring av fasaden. Nordmen er tross alt verdensmestere i opp pussing. Og skal man unngå dem pga at dem er svekket, så bør man jo lavere å kjøpe brukte kar og. Dem har vert utsatt for større påkjenninger, en en glassrute.

Tiden det tar før man kan ha fisk i, er den samme om det er selvbygg, eller nykjøp. For innkjøringen av filteret tar like lang tid uansett. Ang påkjenning på glasset blir minimal på det karet jeg foreslo. Eks. mål. 150x35x35cm

Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap