Hverdag i akvariet

Mine fisker svømmer som gale langs overflaten konstant !
Jeg blir skikkelig stresset og lei meg, for det ser ikke ut til at de har det bra
Har ikke gitt dem så mye mat, men ga dem bittelitt ekstra idag. Uten at det hjalp noe særlig..

Fremdeles, 1 time etter at de fikk mat sist, svømmer de som gale langs overflaten. Hva er galt ? Kun bunnfiskene/algefiskene virker ok.
Guppyene og de sorte (husker ikke helt hva de het), er helt crazy.
er du sikker paa at du ikke har for lit luft i akvarie_
Hva slags pumpe har du, hvor kraftig er den? Har du nok strømning i overflaten? Har du brusestein el.l?

Hvis du super etter luft hele tia så er det mangel på luft og for lite sstrømning i vannet.
Hva er vannverdiene? Her høres det ut som om det er en forgiftning på gang. Er det nitritt eller ammoniakk i vannet kan det være derfor de sliter med å ta til seg oksygen, ikke nødvendigvis på grunn av lite sirkulasjon i overflaten.
Ved nitrittforgiftning blir fiskene generelt ganske slappe, mister matlyst og rører minst mulig på seg. De henger i overflaten, ja, men de virker slappe og gjør ikke stort annet enn å gispe etter luft der.
Jeg synes ikke det virker som nitrittforgiftning hvis fiskene derimot speeder rundt og er meget aktive.

Guppy og en del andre levendefødere som molly er skapt til å finne føde fra overflaten (flytende insekter o.l.), det ser man på hvordan munnen deres er formet fra naturens side. Den er oppovervendt. Det er derfor ikke uvanlig at levendefødere henger rundt i overflaten, cruiser rundt og ser etter noe spiselig. MEN de skal ikke være slik at de kan beskrives som "helt crazy" slik trådstarter gjør her. Det finnes forresten en fisk som kalles Black Molly, det kan være disse du kaller "de sorte" og ikke husket navnet på...?

Det hadde vært interessant å høre litt mer om akvariet det gjelder. Hvor mange fisker har du, hvor lenge har du hatt akvariet i drift og hvor mange liter er det? Har du noen form for vannbytterutiner og fôringsrutiner, kan du forteller litt om dette? Er det noen gang tatt vannprøver og testet vannet for f.eks. nitritt og ph?
Og hva slags filter har du i akvariet, hva heter det (merke og modell)?

Alt dette er spørsmål som er viktige for oss å vite svaret på, som du må besvare slik at vi kan begynne og nøste opp i det hele og finne ut hva som er i veien.

Tilfeldig bekjentskap
© Grethe Leo
Reklame for plussmedlemskap