Har 90 liter.. skal starte en 35 liter.. (se profilen min for 90 liter detaljer, er dokumentert fra start.)

Jeg sliter med alger i det hovedkaret. Men får snart sandnegler som trenger en bolig.. Har morder snegler, så kan ikke ha de i hovedkaret.. Så må "jump starte" den 35 litern..

Er det sånn at jeg kan ta vann i fra 90 liter. Og fylle i den 35, men nytt alt.. Og putte sneglene i det når de kommer?

Hørt en kan vri opp filteret, i det nye.. Men det er en stor jobb, da jeg har litt merkelig oppsett..

Eventuelt, kan jeg bare fylle noe sånn Aqua safe, eller noe? Og sette sneglene rett i karet med det?

De har visst overlevd 2 uker i posten. Lekk i posen så adressen min ble uleselig.. Men får dem nå snart, og er usikker på om jeg skal bruke dem til mat, eller om det går å få dem i 35 literen så de kan yngle der, så jeg får konstant fornying av for til de jeger sneglene mine.
Enten bruker du filtergugge, ellers må du begynne på start med 4-5 ukers innkjøring. Hvor du tar vannet fra er ikke så viktig, det vil nok hverken hjelpe eller være farlig, men det er få eller ingen filterbakterier i vannet, så karet må likevel kjøres inn.
Maretard
Enten bruker du filtergugge, ellers må du begynne på start med 4-5 ukers innkjøring. Hvor du tar vannet fra er ikke så viktig, det vil nok hverken hjelpe eller være farlig, men det er få eller ingen filterbakterier i vannet, så karet må likevel kjøres inn.


Så må vri opp filteret?

Kan jeg bare ta det ene halvdelen av det i pumpa mi, og vri de opp i 35 liter når alt er i gang der?

Hvor lenge må jeg vente da?

Takker for så raskt svar!
Bare ta ut ene filtersvampen og vri den forsiktig opp i ei bøtte med akvarievann fra 90 literen. Du trenger ikke vri så mye, men sånn at vannet blir brunt og ekkelt. Etterpå lar du filteret til 35literen surre oppi bøtta til vannet er klart, eventuelt kan du helle vannet oppi akvariet slik at filteret suger det inn da.
Ok. Takker for hjelpen!
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Sogn Dahle
Reklame for plussmedlemskap