fiskesammensetninger, neontetra + ancistrus + ?

Hei!
Har foreløpig ti neontetra og en ancistrus i en 60l. Har sand, grus og steiner i bunn (grus og sand hver for seg) og 6 div planter av, for meg, ukjent art (dama i butikken klarte å presse på meg to av den beryktede dracaena-avarten. Tar disse ut når de begynner å sture).
Om noen uker regner jeg med at filteret er klart for å ta i mot nye innbyggere. Akkurat nå skifter jeg vann som en tulling i påvente at filteret får orden på sakene.

Har lyst på et par fisker som skal fungere som litt større blikkfang med flotte farger.
Har også blitt litt fasinert av snegler. Disse kunne blitt et flott fargerikt innslag i bunn.
Vil veldig gjerne snuse på reker også (ikke bokstavelig).

Noen som har noen gode forslag?
to palettciklider (hann og hunn)
2 dverggurami
to sommerfuglciklider (hann og hunn)- men disse kan vel være litt skjøre..
par av andre dvergciklider

Så kan du ha kuhlii-åler utover dette, de tar nesten ikke "plass". De får være i fred, og blir ikke plaget av andre, og plager heller ingen.

Mine åler gjør omtrent hva de vil enda jeg har palettciklider i karret. Om de forsvinner inn i hulen til palettene, så ser ikke det ut til å få noen følger
Ja, der var det mange flotte
Spesielt den Bolivianske sommerfuglcikliden likte jeg. Ser ut til at den kommer til å trives i sanda mi også. Er det flotte rødskjæret ytterst på finnene like tydelig på alle, slik som det blå og røde på neontetra?
Palettcikliden var også nydelig. Ser disse fiskene blir nærere 10 cm. Er ikke det litt stort for et 60l kar?
Ålen ble jeg midlertidig usikker på om jeg likte

Noen som har erfaring med reker eller snegler og neontetra i samme kar?


Fikk forresten mot til å gjennomføre ideen "min" med grus/sand i samme kar fra deg, julnil. Ditt ser stiligere ut da, men...
Inaktiv bruker
neontetra tar i allefall ikke snegler.
nutte
Ja, der var det mange flotte :) Spesielt den [URLBLOCK1] likte jeg. Ser ut til at den kommer til å trives i sanda mi også. Er det flotte rødskjæret ytterst på finnene like tydelig på alle, slik som det blå og røde på neontetra? [URLBLOCK2] var også nydelig. Ser disse fiskene blir nærere 10 cm. Er ikke det litt stort for et 60l kar? Ålen ble jeg midlertidig usikker på om jeg likte :D Noen som har erfaring med reker eller snegler og neontetra i samme kar? Fikk forresten mot til å gjennomføre ideen "min" med grus/sand i samme kar fra deg, julnil. Ditt ser stiligere ut da, men...


Så artig at jeg har vært til inspirasjon
Jeg måtte selv ta ut den sorte grusen. Viste seg at det var farget marmor, og dermed forhøyet den pH en min til 8 (og jeg trenger en pH på 6.5-7). Det var synd, for jeg likte utseendet veldig godt, men man får vel ikke alltid i "pose og sekk"...

Har du bilde at karret ditt? Hadde vært morro å se hvordan det ble seende ut med sand og grus

Boliviansk sommerfuglciklide vet jeg ikke noe annet om enn det jeg har lest om den på nettet, så jeg har dessverre ingen svar på dette med farger på den arten, men er garantert noen her inne som har det Du kan søke etter andre innlegg, eller stille spm om arten i en ny tråd, så får du sikkert svar.

Jeg vil ikke si at palettcikliden blir for stor for et 60-liters kar, men da kan du ikke ha så mye annet.

Jeg har f.eks følgende i mitt 63-liters kar:
1 par paletter (hann og hunn)
1 ancistrus
bitteliten stim med kardinaltetra (9 stk)
liten stim med kuhlii-åler (9 stk)

Føler at karret mitt ikke har plass til flere fisk enn dette. Det eneste jeg kunne satt inn, er f.eks et par kardinaltetraer og kuhliiåler til.
Er ikke plass til noen andre typer fisker pga palettene.

Jeg synes sammensetningen min er fin, og ikke minst harmonisk. Det er viktig at all fisk trives, og at de ikke jages. Palettene lar kuhlii-ålene være 100% i fred. De gjør de ikke noe selv om ålene er inni, over eller rundt hulen dems. Ancistrusen får også være i fred.
Kardinalålen kan palettene finne på å skremme innimellom, ved å løfte ryggfinnen, om de bestemmer seg for det, men de jages ikke.

Håper dette ga deg noen svar og kan brukes som en pekepinn..

Jeg synes kuhlii-åler de er skikkelig morsomme. Liker å se på dem mens de svinser omkring i karret. Mine er dagaktive, og har mange gjøremål iløpet av dagen (spise, svømme, spise, rote i sand, spise, spise, spise). Når jeg får satt opp 540-literen, skal det bli minimum 50 stk kuhlii-åler
har lagt et bilde i profilen min
Dårlig lys og ingen blitz...
Stilig! Morsomt med temaet med fjære og strand
Inaktiv bruker
De to stilkplantene som står i sanden, ser ut til en plante jeg også kjøpte i dyrebutikk, viste seg at de egentlig er en terarium-plante, og tåler ikke å stå under vann veldig lenge, mine overlevde 1,5-2mnd.
Jeg fikk tilsendt 4 røde posthornsnegler (to med rødt skall og to med rosa) for et par uker tilbake. Nå har jeg en hel hær av bitte små snegler som kryper rundt oppi der, så nå venter jeg på at de skal vokse litt Jeg kan se sneglene omtrent hele tia og de gir godt med farge. Er riktignok ikke så stort kar (23 liter) men de er godt synelig. Fikk også 4 grønne reker som har blitt mer og mer aktive og er morsomme å se på. Er ikke helt sikker på hva rekene heter, men kjøpte dem på www.akvariereker.no og der gikk dem under navnet "giftgrønne reker"
chr87
De to stilkplantene som står i sanden, ser ut til en plante jeg også kjøpte i dyrebutikk, viste seg at de egentlig er en terarium-plante, og tåler ikke å stå under vann veldig lenge, mine overlevde 1,5-2mnd.

Ja, jeg vet
Jeg har tilogmed dratt tilbake til butikken for å spørre om disse. Dama i butikken sa at disse var dyrket og vokst frem under vann og derfor godt kunne stå der.
Jeg er likevel skeptisk avventende og tar de ut ved minste tegn til mistrivsel.
Tok de ut og lukta godt på blader og rot i dag. Fortsatt ikke noe tegn til uhumskheter.
Ominnredet litt i dag. Det ser ut til at dracaenaene mine blir overflødig da. Legger vel ut nytt bilde i profilen når støvet legger seg.

Sonaxx
Jeg fikk tilsendt 4 røde posthornsnegler (to med rødt skall og to med rosa) for et par uker tilbake. Nå har jeg en hel hær av bitte små snegler som kryper rundt oppi der, så nå venter jeg på at de skal vokse litt :) Jeg kan se sneglene omtrent hele tia og de gir godt med farge. Er riktignok ikke så stort kar (23 liter) men de er godt synelig. Fikk også 4 grønne reker som har blitt mer og mer aktive og er morsomme å se på. Er ikke helt sikker på hva rekene heter, men kjøpte dem på www.akvariereker.no og der gikk dem under navnet "giftgrønne reker"

Har vært innom akvariereker.no og sett mye snacks der. Jeg liker egentlig best å se på/kjøpe i butikk. Kjøpte to tigersnegler i går og fikk med en håndfull sandsnegler på kjøpet. Kunne likevel tenke med noen litt mer fargerike snegler også. Posthornsnegler så lekre ut. Trenger flere bunnlevende saker som kan ete alger og bunnfall
Jeg blei positivt overrasket over sneglene hvertfall Lager litt liv i akvariet, og akvariereker.no har etter min mening VELDIG god service
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap