Sand eller grus

Har forsøkt å lese meg til noen svar i alle artiklene her på akvaforum, men det er noe jeg lurer på. Når jeg leser om fiskearter er det veldig mange arter som liker sand men de fleste fiskebutikkene selger bare grus. Er det vanskligere å holde bunnen ren når men har sand? Hvorfor blir jeg rådet til grus?
Har enda ikke kjøpt noen fisk, bare planter og skal vente noen uker til før fisk skal kjøpes. Kan jeg gjøre om i akvariumet og ha i sand også eller må jeg begynne helt på nytt igjenn med oppstart da?
Kløna
Har forsøkt å lese meg til noen svar i alle artiklene her på akvaforum, men det er noe jeg lurer på. Når jeg leser om fiskearter er det veldig mange arter som liker sand men de fleste fiskebutikkene selger bare grus. Er det vanskligere å holde bunnen ren når men har sand? Hvorfor blir jeg rådet til grus? Har enda ikke kjøpt noen fisk, bare planter og skal vente noen uker til før fisk skal kjøpes. Kan jeg gjøre om i akvariumet og ha i sand også eller må jeg begynne helt på nytt igjenn med oppstart da?


Siden det er mange fisk som er avhengig av sand og ingen jeg vet om som er avhengig av grus/stein, vil jeg anbefale det å bruke sand først som sist. Det er jo en del jobb med å skifte hvis du angrer. Biltema har en sand som er godt egnet til akvarie. Den heter "sand" og blandt mange andre bruksomeråder står det også att det kan brukes i akvarie. Jeg bruker den groveste biltamasanden (opp til en mm tror jeg det er) Det er veldig mange her inne som bruker biltemasand. Jeg har nå byttet substrat på alle mine kar (bortsett fra 2), fordi jeg kjøpte grus, men angret etter en stund. Jeg synes ikke det er vanskelig å rengjøre sanda. Møkka legger seg oppå sanda og jeg fører slamsugeren en cm eller 2 over slik at møkka og ikke sanda blir skyllt ut!

(Mine to siste kar står nå for tur, gruer meg litt til det, men det går nok bra )
Inaktiv bruker
Det er denne sanden fra biltema det er snakk om artikkelnummer 17-5422 eller 17-5425 spørs hvilekn grovhet du vill ha
Finkornet, størrelse 0,1–0,7 mm 17-5422
Grovkornet, størrelse 0,2–1,0 mm 17-5425
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D.Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap