Bytte vann

Heisann
Har et akvarium som jeg startet opp for ca 2 uker siden som er på 110 liter. Veit at jeg skulle hatt ventet ei god stund med å ha oppi no fisk, men blei litt krise da jeg ikke hadde rukket å skaffe ynglekar før jeg fikk guppyyngel i det andre karet mitt. Jeg har hatt i litt "filterguffe" fra mitt andre akvarium for å få det fortere i gang.

Jeg har nå fått et lite utslag på nitritt. Ikke ordentlig oransje, men nok til at jeg syns jeg bør bytte litt vann. Hva er beste måten å bytte vann på? Skal jeg bytte 40% av gangen et par ganger om dagen? Skal jeg bytte med kaldt vann? Eller er det beste å bytte 10 liter av gangen med kaldt vann, og vente til vannet holder ønsket temperatur før jeg bytter 10 nye liter?
Hadde også satt pris på om noen kan fortelle meg hvordan jeg kan slette poster, da jeg fikk posta dobbelt
Bytte av vann pga nitritt ville jeg byttet 50% med romtemperert vann. Du kan foreksempel lagre vann natta over i en balje hvis du har som det ikke har vært noe såpe/andre ting som kan være farlig i.

Sletting av poster kan du ikke gjøre selv, men rapporter det ene innlegget selv til moderator, så ordner de det
Inaktiv bruker
Nitritt utslag = hyppige vannbytter
Når du får utslag på nitritt bør du bytte vann helst daglig til det gir seg, ellers forgiftes fisken sakte av det giftige vannet. Ville tatt i alle fall 30-50 % av vannet hver dag fram til nitritt ser ut til å forsvinne, så overvåke med vannprøver daglig og bytte ved behov.
Etter at nitritt har stabilisert seg bør det holde å bytte 30 % av vannet en gang i uka.
Men er det ok å bruke temperert vann fra springen, eller er det dumt? Har byttet ca 40 liter på en gang med kaldt vann tidligere, og da sank temperaturen til ca 21 grader.
Nei, det er ikke lurt. Til og med mennesker kan bli syke av å drikke vann fra varmtvannstanken. Så romtemperer det Går fort med en varmekolbe om du sliter med tålmodighet.
Men det jeg egentlig lurer på og som ikke jeg finner svar på, er om det fint går ann å bytte ut ca 40% av et 110 liters kar med kaldt vann? Har sett at det ikke tar så lang tid før vannet er på ønsket temperatur igjen.
Det kan du regne ut... Skal helst ikke være så stor temperaturforskjell etter bytte. Jeg vil si 3 grader er maksimalt.
Tusen takk for svar! Var igrunn akkurat den typen svar jeg ville ha
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap