Trenger råd raskt; fòrboks i vannet

Hei!

Da jeg mata fiskene i kveld fikk jeg litt "hjelp", og fòrboksen havna i vannet. Spørsmålet mitt blir; skal jeg flytte fiskene (dvs. guppy, kuhliål og kardinaltetra) over til et annet akvarie med like vannverdier og stresse dem på den måten, eller skal jeg la dem være i karet med alt foret og stresse dem på den måten?

Jeg fikk sopa opp endel av foret, men det ser fremdeles ut som det er lettere snøbyger i vannet. Skal selvsagt ta vannbytter, men uansett vil det være mye for jeg ikke får med meg. I karet jeg kan flytte dem til er det nok plass; men jeg veit ikke hvordan guppy, kuhliål og kardinaltetra går sammen med nettetraene som går i dette karet.

Hjelp, noen som kan gi meg råd?
Skifte vann
Et enkelt råd, skift vann, og slamm sug bunnen,. enkelt og greit ikke stress fiskene med å ha dem i et nytt kar,.
dernest bare følg med, på vannverdiene , og evt bytt litt van igjen 1/3 del eller noe om det trengs
Takk for svar!

Ok, det er altså vannbytter som er tingen. Bør jeg vente til snøbygene har lagt seg? Nå er fòret overalt, kanskje best å vente til det meste har lagt seg på bunnen?
Vannbytte
skift med en gang, er det beste, jo lenger det ligger jo mere får fiskene forspist seg, og lettere for at du får oxygenbrist, og ph fall
Ok, da skal jeg sette i gang; må bare vente til eldstemann har sovna.
Nå har jeg skifta vann, og satt pumpa litt høyere slik at det blir mer bevegelse i vannoverflaten.
Men sånn det ser ut nå kan det virke som problemet blir forstoppelse hos fisken. Herregud som de har proppa i seg den siste timen!! Og jammen svømmer de ikke rundt å spiser ennå. Blir helt sjokkert jeg; tror det kan bli uhyggelig spennende å skru på lyset i akvariet i morgen; ser ut som om guppyene har spist klinkekuler....Og særlig to av kardinaltetraene har virkelig forsynt seg; at en så strømlinja fisk som kardinaltetraen kan bli så rund hadde jeg ikke trodd!

Men men, vi får se hvordan det går....
filathor
jo lenger det ligger jo mere får fiskene forspist seg, og lettere for at du får oxygenbrist, og ph fall


Kan du utdype dette? En hel forboks i karet kan gi problemer med vannkvaliteten i form av No2 etc (avhengig av filter selvfølgelig). Men hvordan vil det påvirke PH eller oksygen?
Oxygen og foring
Det som ofte skjer når for i så store mengder havner i akvariet er at det lett forurenses, samt at fiskene vil forspise seg,.
dermed vil fiskene trenge mere oxygen til fordøye maten, bare se fiskene når du forer, gjerne med litt kraftig for, du ser da at gjellene går mye raskere. De bruker dermed mere oksygen, og puster ut mere co2, dermed brukes oxygenet lettere opp i akvariet(kun ved overforing) dermed får man oxygenbrist, de vil dermed snappe etter luft i overflaten og tilslutt kveles.
om da det ikke gjøres noe med, vil urinen og avføringen, føre til ph fall og nitritt ikke vanskelig kjemi det der,. dermed vil man lett kunne miste fiskene sine...
dermed skifte vann er eneste mulighet til å ungå en katastrofe ved overforing..
Forurensnings biten henger jeg fint med på. Og er enig i at vannbytte er den suverent beste løsningen. Oksygenbrist og PH fall derimot.... hmmm... Mulig det er enkel kjemi, men at det skal være hovedproblemet i dette tilfellet stiller jeg meg sterkt tvilende til. PH fallet og oksygenbristen skal være ekstrem for at det fører til raske dødsfall. Og det tror jeg neppe er det største problemet her. Potensiell Ammoniakk og No2 derimot... det er en akutt trussel.

Men dette var nok avsporing av tråden. Vi er nok alle enige i at hyppige og store vannbytter er løsningen i dette tilfellet.
Oksygenbrist og overforing
hehhe nå sier jeg ikke at det var det som var tilfellet her heller, i utgangspunktet.
Men over en stund la oss si noen timer, så ville problemene komme,.
Har selv lært den harde måten , etter å ha mista fisk etetr formye foring, Ph Blodrød,og 0 oksygen alt levende, selv sniglene ville ut av av vannet,.
derfor har jeg lært Vannbytte vannbytte vannbytte,. eneste løsningen til å ungå kriser og total havari..
filathor
hehhe nå sier jeg ikke at det var det som var tilfellet her heller, i utgangspunktet.


Neida. Men du nevnte dette som hovedpunkter trådstarter skulle være oppmerksom på. Derav spørsmålet mitt.


filathor
Ph Blodrød


Nå vet ikke jeg hvilke tester du bruker. Men jeg har mistanke om at du blander Tetras No2-test i dette tilfellet?

filathor
derfor har jeg lært Vannbytte vannbytte vannbytte,. eneste løsningen til å ungå kriser og total havari..


200% enig!!!!



Takk for alle svar!

Alle fiskene var i fin form i dag; de samlet seg som vanlig for å få fòr (noe de ikke fikk forøvrig). Jeg tar et vannbytte i dag også, og skal teste vannet framover. Vannet var helt klart i dag, så pumpa har nok gjort jobben sin sammen med vannbytte (og fisker uten magamål). Blir allikevel spennende å se hvordan vannverdiene utvikler seg. Takk for gode råd så langt!
Jeg ville tatt en skyll av filteret i samme slengen også, meget sannsynlig at det er mye mat som er kommet inn der, som vil ligge å råtne de nærmeste dagene. Skyll bort dette, og slamsug så ordner dette seg.
Joakim
Jeg ville tatt en skyll av filteret i samme slengen også, meget sannsynlig at det er mye mat som er kommet inn der, som vil ligge å råtne de nærmeste dagene. Skyll bort dette, og slamsug så ordner dette seg.


Men en skånsom skyll i vann som er cirka 23-25 grader, eller noe sånt. Bakteriekulturen må man jo ta godt vare på i dette tilfellet, og det nye "avfallet" er nok kun ved forflaten på filteret (filteret er jo porøst, og har overflate inni også), noe som lett skylles bort.
Nå har jeg skylt filteret; det var nok på sin plass, mye av fòret hadde (naturlig nok) tatt veien dit. Alt ser bra ut i kveld, har også tatt et vannbytte til. Så nå er det bare å følge med framover.

Takk for gode råd. : )
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap