Bytte filterpumpe

Hei jeg har en am-top 1000 filterpumpe som jeg skal bytte ut for jeg er ikke fornøyd med den. går for en fluval 4+ tenkte jeg men hvordan er beste måten og få byttet over ettersom den jeg har er jo innkjørt men det er ikke den jeg kjøper.
eller om noen har et rimelig filter som går til 120 liter i bergensområdet. kan ver utvendig også
Aldri hatt noen av pumpene, men det kan gjøres slik:

- Flytt over gammelt filtermatrial til den nye pumpen. Er det plass til mer filtermatriale - legg til blåsvamp.

eller

- Vri gammel filtermatrial rett fremfor innsuget til den nye pumpa, og samkjør pumpene i 3-4 uker.
am-top har 2x ganske firkantede filtere mens fluval har flate og større så er ikke lett å butte det fra den gamle inn der.
Ronny-André
- Vri gammel filtermatrial rett fremfor innsuget til den nye pumpa, og samkjør pumpene i 3-4 uker.


Hvis du bruker denne metoden og lar begge to stå i karet, har du ett innkjørt filter den dagen du kjøper ett mindre kar, det er jo praktisk
Anne Marie K
[QUOTE=Ronny-André] - Vri gammel filtermatrial rett fremfor innsuget til den nye pumpa, og samkjør pumpene i 3-4 uker.


Hvis du bruker denne metoden og lar begge to stå i karet, har du ett innkjørt filter den dagen du kjøper ett mindre kar, det er jo praktisk
jepp har tenkt på det å bruke den metoden men de tar ganske mye plass i akvariet spesielt am-topen og sugekoppene er elendige så den sklir ned hele tiden. trenger nok ikke til et annet akvariet. har en 54 liters til innkjøring og det er alt jeg har plass til her.
Jon Mikael Narten
am-top har 2x ganske firkantede filtere mens fluval har flate og større så er ikke lett å butte det fra den gamle inn der.


Okei.. Klarer du ikke klippe dem til?
det kan jeg kansje gjøre. men om det er annen løsning vil jeg heller det for virker som det som er i am-topen er ganske dårlig og blir fort tett
ingen måte og ta filter svampene sammen i akvarievann i en bøtte og klemme så de nye trekker til seg fra det gamle og la de ligge sammen en stund. eller funker ikke det
Jon Mikael Narten
ingen måte og ta filter svampene sammen i akvarievann i en bøtte og klemme så de nye trekker til seg fra det gamle og la de ligge sammen en stund. eller funker ikke det


Jo, Ronnny-Andre var inne på det i sta. Du tar ut filtret av amtopen, skviser det skikkelig i akvarievann. Vreng og vri ut all guffa du klarer. Så setter du fluvalen oppi bøtta slik att den kan suge til seg gørra. Du kan også helle gøra i akvariet, rundt innsuget på fluvalen mens den står i karet.

Hvis du vil ha enda bedre effekt, klipper du den gamle svampen i småbiter etter att du har skiviset den og putter bitene inn i fluvalen,i den er nemlig god plass inni
Anne Marie K
[QUOTE=Jon Mikael Narten]ingen måte og ta filter svampene sammen i akvarievann i en bøtte og klemme så de nye trekker til seg fra det gamle og la de ligge sammen en stund. eller funker ikke det


Jo, Ronnny-Andre var inne på det i sta. Du tar ut filtret av amtopen, skviser det skikkelig i akvarievann. Vreng og vri ut all guffa du klarer. Så setter du fluvalen oppi bøtta slik att den kan suge til seg gørra. Du kan også helle gøra i akvariet, rundt innsuget på fluvalen mens den står i karet.

Hvis du vil ha enda bedre effekt, klipper du den gamle svampen i småbiter etter att du har skiviset den og putter bitene inn i fluvalen,i den er nemlig god plass inni

ok trodde han mente at jeg skulle gjøre det og så kjøre filterene sammen i akvariet i 4 uker etterpå i tilleg jeg.
Kan ju slänga in att jag oxo har en sådan pump. Och jag är inte alls nøjd. Men som tur är så fick jag 4 fluval pumpar av min bror så det blir byte imorgon
Jeg venter jo på mitt malawi-kar, og jeg har ikke bakterieflora til å starte det i det hele tatt.
Så, jeg gjorde nettop noe spontant..
Jeg har 1 meter med filtermatriale. 50cm grovt, 50cm fint.. Så mye som mulig skal brukes i malawikaret.
I selskapsakvariet står det fra før en liten pumpe.
Det jeg gjorde var at jeg tok powerheaden som skal drifte malawikaret fram, kappet opp en 1.5 colaflaske, fyllte den med oppklipte frove og fine biter av filtermatrialet (ubrukt) - og satte powerheaden fast i flaska. Dette fungerer nå som en fullverdig innvendig pumpe, med skikkelig filtermatrial.
Den lille pumpa som var fra før står nå i et ynglekar (Pakket litt grovt og fint i den også ;p)..

Filteret som er i lillepumpa "skrubbet" jeg forresten under colaflaska, mens den var i karet - slik at dette ble sugd inn i de nye filterne.

Litt off topic, men det viser at man kan gjøre ganske mye forskjellig for å kutte ned de 4 anbefalte ukene på innkjøringstid. For alle de bitene som ligger i colaflaska og suger til seg sunn bakterieflora nå, vil senere bli slengt bak en innvendig bakgrunn i malawikaret, og spise nitritt som bare det.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap