Heeelt fersk.. skal kjøpe akvariet idag.. tips?

Jeg skal ned å kjøpe akvariet mitt idag.. Har endelig bestemt meg!
Har hatt akvarie før, men da sleit jeg så med alger å planter som døde.

Tenkte å prøve en gang til, da jeg kom over et knalltilbud!
Husker faktisk ikke ant liter.. men vet det var over 100.. næremere 150 tenker jeg!
Har hørt at jo større jo bedre med tanke på at det skal "klare seg selv", eller få en mest mulig naturlig syklus oppi der! Med begrensinger på str selfølgelig..

Noen som har tips til hva jeg putter oppi, hvor lenge vente, type lys, temp, fisk, mye planter, stein , røtter, farge på sand o.l.??

Jeg vil ha en bra begynnelse denne gangen, å skal ikke ha altfor mange av hver fiskeslag.. heller noen som går knall sammen, som kansje er på forskjellige høyder i vannet, men som liker samme temp å alt det der..
Har så lyst å ha fisker som trives!!

Noe som er et Must???

Unni
full av spørsmål!!
Hei!
Hold pekeren over ARTIKLER og trykk på AKVARIESKOLEN.
Les den! Så har du en mnd med innkjøring av filter til å sjekke KUNNSKAP -> FISKEBASEN.
Sjekk også AKVARIUM -> MEDLEMSAKVARIUM for å se hva andre akvarister har i sine 100 l - 150 l akvarier.

Lykke til med en fin hobby.
Det viktigste er tålmodighet. Kjøp akvarium med filter, varmekolbe og lys, samt sand og noen planter i dag. Fyll i vann og sett i gang utstyret.

Så setter du deg ned og leser artiklene under akvarieskolen som det vises til, eller kjøper en bok om akvaristikk evt. låner en på biblioteket. Da skjønner du etterhvert hvorfor du ikke må kjøpe fisk med én gang, men heller vente noen uker...
Plussmedlem
Etter at du har lest denne her og du har satt opp akvariet ditt til innkjøring, vil jeg gi deg et tips:
Bruk innkjøringsperioden til å finsikte fisk og planter.
Planter man angrer på er lette å bli kvitt, men feil type fisk er det verre med.

Uansett, gratulerer så masse med den nye hobbyen! Welcome to the wet side....
Inaktiv bruker
Eller gjør som meg, hiv inn masse fisk, men da må du finne deg i å bytte vann annen hver dag i noen uker. JEG begynte sånn med mitt første akvarium, det var på 550L.Mistet ikke en eneste fisk, før det hadde gått rundt 2 mnd, så at man MÅ vente i en hel måned oppfatter jeg som en strengt overdrevet(!). men man må bytte mye vann, og OFTE(!)

sand i bunn er grei begynnelse, så slipper du å bytte om du skulle få lyst på fisk som krever sand, er ingen som krever grus som jeg har klart å finne ennå.
noen metallpansermaller burde vell bli bra, en liten stim med neontetre, guppy/eller platy er jo fine fisker, som svømmer i hele karet.

khuliiål er jo også noen morsome vesner(krever en liten stim for at de ikke skal bli så skye)

hvet ikke om ancistrus blir litt stor for karet ditt, men fine bunnfisker, som også spiser end el alger om amn ikke forer de for mye med annen mat. Kjøper du i tilegg en skifer hule til de, så er de ganske lette å få yngel på også.

Og til slutt, ikke hør på allt butikken prøver å presse på deg, sjeldent behov for masse vanntilsetninger her i Norge(kommer dog litt annpå hvor i landet du bor, og om du skal ha fisk som krever helt spesielle vannverdier)
Ville selv gått for en utvendig pumpa, da jeg syns det er penest å kunne gjeme den inni ett skap som akvarie står på, også tar de gjerne mindre plass i selve akvarie. varmekolbe må du også huske å få med deg, og en gradestokk(får både "vanlige", strips til å lime på utsiden og digitale)

kjøp noen flyteplanter om du skal ha platy eller guppy, da har yngel noe å gjemme seg i, for disse fiskene føder levende yngel.

ha også noen huler/kokosnøtt skal, og litt pynt, da har jeg vell fått med meg det viktigste?

Også begynner du å lese akvarieskolen som andre her allerede har nevnt
Hei!

Velkommen til akvariehobbyen! Noe av det viktigste som trengs når det gjelder akvarium er tolmodighet. Du må regne med å la karet ditt stå i minst fire uker før du setter inn fisk. Jeg ville venten i 4-6 uker.

Greia med å vente så lenge er for å la filteret ditt kjøre seg inn. Det vi mener med å la akvariet kjøre seg inn er å la filteret bygge opp en bakteriekultur, også kalt en bakterieflora. Denne bosetter seg i filteret og renser akvariet ditt, og tar seg av nitritt o.l. Nitritt er giftig for fiskene og det skal lite til av dette for å drepe en fisk.

Du kan ha planter i denne perioden, og evt. snegler, men ingen fisk. Nitritt kommer av planterester, matrester, fiskebæsj o.l. Jeg er ikke så god når det gjelder å forklare slikt så jeg gjør som de andre, og anbefaler deg på det sterkeste å lese artiklene under akvarieskolen. Det gir deg en god pekepinn.

Når det gjelder sand så vil jeg anbefale deg biltema sin sand, eller rådasand. Om du bestemmer deg for rådasand så kjøp en av de med ganske fin (liten) kornstørrelse. Rådasanden litt rødlig, mens biltemasanden er ganske lys. Skal du ha biltemasand, så kjøp den "grove". Jeg liker begge disse to typene og bruker begge to!

Jeg pleier å si det slik: Noen fisk kan leve med grus, alle kan leve med sand!

Selv så anbefaler jeg deg mye planter, for i mine øyne så blir det for grått og kjedelig uten planter! Du burde ha enkle, gjerne hurtigvoksende planter, i allefall i begynnelsen. Planter som vokser fort er ofte stengelplanter (denne lenken viser deg de lette stengelplantene). Her er en liste over enkle og fine planter som du trygt kan ha i begynnelsen. De gjør intet annet en godt!

Når det gjelder fisk så ville jeg hatt en stim på minst 10 tetraer (glødebåndstetra, neontetra, kardinaltetra, kobbertetra, rødmunnstetra, svart neontetra osv...) og evt. en type gurami. Tetraene holder seg mye i midten, til lengre nede. Guramiene er mye oppe, men de beveger seg stort sett over alt. Du kan også ha en type algeeter. Ancistruser er de mest vanlige og blant de enkleste, men også de beste. Det er så mangt å velge mellom så du får nesten bare se litt rundt på forumet og medlemsakvarier! Husk alltid å lese om en fisk før du kjøper den. Finn ut hvor stort kar den trenger, hvor stor den blir, hvor mye plass den trenger, om den går med dine andre fisker og det der.

De fleste fisk og planter kan leve med rundt 24 grader. Det er nå i allefall den temperaturen jeg har i mine kar, som fisken trives godt med.

Dette ble garantert mye å lese og vanskelig å lese, men jeg håper det hjelper deg litt!

EDIT:
Glemte å skrive det, men noe du bør ha er vanntestere. Kjøp dråpetest og ikke strips. Dråpetester er nøyaktige og tar aldri feil, men det kan strips gjøre. De viktigste testene er Nitritt (no2) og pH. Det finnes mange andre som du bør ha (nitrat no3, amoniakk/amonium, gh og kh).

I tilleg så vil nok butikken prøve å få deg til å kjøpe salt. Dette er IKKE nødvendig for fisk, bare for enkelte arter. Alle typer ferskvannsfisk vil stort sett bare ta skade av salt.
1.Prøv først, og spør etterpå hva som gikk galt
2.Vær utålmodig, og kjøp dråpetester 1 uke for sent
3.Forstå hva nitritt betyr, dagen etter at din første fisk er død
4.Kjøp en "suppe" av fiskearter, og les gjennom fiskebasen i etterkant, for å finne ut hvilke av disse du aldri skulle plassert i samme kar
5.Overfór

Det er slik vi andre nybegynnere gjør det

julnil
1.Prøv først, og spør etterpå hva som gikk galt 2.Vær utålmodig, og kjøp dråpetester 1 uke for sent 3.Forstå hva nitritt betyr, dagen etter at din første fisk er død 4.Kjøp en "suppe" av fiskearter, og les gjennom fiskebasen i etterkant, for å finne ut hvilke av disse du aldri skulle plassert i samme kar 5.Overfór Det er slik vi andre nybegynnere gjør det :D


Hahaha :p ja, det er desverre slik det går for mange, så trådstarter er veldig smart som spør allerede nå etter tips og hjelp. Veldig lurt!
Inaktiv bruker
nybegynner, burde ho ikke heller vente litt med å sette seg inn i dette med tester? Jeg ventet en god stund, lot heller fiskebutikken ta seg av prøvene de første 3 ukene, da tok jeg mellom 3 og 4 tester i uka, fikk det gratis, siden jeg kjøpte det meste av andre tingene jeg trengte der(allt bortsett fra selve karet, som jeg kjøpte brukt).
Da slapp jeg å sette meg inn i test tagingen midt oppi allt det andre som en nybegynner har å sette seg inn i.
Unni Greibesland
Har så lyst å ha fisker som trives!!


I tillegg til alt generelt (som står i "Akvarieskolen" og andre steder") så vil fiskene trives bedre hvis du har færre fisker enn maksimum. Det vil føre til at det er litt mindre "liv" oppi der (ikke nødvendigvis, for noen fisker er svært aktive), men de vil da få større plass å boltre seg på.

Husk også (som man ser i Fiskedatabasen, og andre steder), så er det flere typer fisk som trives bedre hvis de er flere sammen (f.eks. stimfisk).

Dette blir en slags motsigelse i slike tilfeller, men jeg er sikker på at det blir fint til deg!

Du legger bedre grunnlag for suksess jo mer tid du tar deg nå (før du setter i gang, og før du har oppi fisk), og det ser jeg du er godt i gang med!

Mvh,
Egil
chr87
nybegynner, burde ho ikke heller vente litt med å sette seg inn i dette med tester? Jeg ventet en god stund, lot heller fiskebutikken ta seg av prøvene de første 3 ukene, da tok jeg mellom 3 og 4 tester i uka, fikk det gratis, siden jeg kjøpte det meste av andre tingene jeg trengte der(allt bortsett fra selve karet, som jeg kjøpte brukt). Da slapp jeg å sette meg inn i test tagingen midt oppi allt det andre som en nybegynner har å sette seg inn i.


Å teste nitritten i forhold til når hun kan sette inn fisk er jo lurt da.. og finne pH'n sin er jo heller ikke vanskelig, bare å følge enkle instrukser!
Plussmedlem
chr87
Eller gjør som meg, hiv inn masse fisk, men da må du finne deg i å bytte vann annen hver dag i noen uker. JEG begynte sånn med mitt første akvarium, det var på 550L.Mistet ikke en eneste fisk, før det hadde gått rundt 2 mnd, så at man MÅ vente i en hel måned oppfatter jeg som en strengt overdrevet(!). men man må bytte mye vann, og OFTE(!)

Hvis man synes det er artig å bytte mye vann annenhver dag så kan man selvfølgelig gjøre det slik...
Ønsker man mindre stress med vannskifte så er det ikke overdrevet å anbefale en forsiktigere start.
Det sliter også på fisken med store vannbytter hver eneste dag...
tuuusen takk for mange gode svar!!

jeg har lest å funnet ut av at jeg skal ha sand isteden for stein, gjerne fra biltema, da den groveste..
Så skal jeg kjøpe hurtigvoksende planter som skal være oppi akvariet de ukene før fisk skal oppi, gjerne 6 uker uten fisk.. o tålmodighet!!
for de spiser litt av giftstoffene visstnok? hehe.. jeg bare skriver det jeg tror jeg har lært. korriger meg gjerne der jeg tar feil!

røtter avgir ofte farge, så hvis jeg skal ha det bør de ligge i bøtte med vann noen dager, for å ikke misfarge akvarie vannet..

vaske sanden først ja..

noen spesiellt type lys jeg skal/bør ha? de solgte "vanlige" lysrør med.. men vet det er noen for plantene å noen for fiskene..

Når jeg da skal ha oppi fisker, så er det ikke mange om gangen.. jeg tenkte en malle å 3 andre småtasser.. sverddragere dersom de går godt sammen..

så tar jeg det derfra!
da har jeg vel et grunnlag??

vet at jeg kommer til å styre med å teste å alt det der.. men er det hovedsak nitritt å ph jeg skal følge med på? får du dråpe test for begge typer??

Må jeg ha fryst mat eller levende innimellom?

10 timer i døgnet skal lyset være på..

hehe.. da har jeg fått med meg litt!! Skal henge her inne å lese masse, før jeg bestemmer meg for type fisk!!

unni

Inaktiv bruker
du får dråpetest til allt.

å vaske sanden kan du nok finne umulig, det er jo sand, jeg fykte karet med sand, satte en bolle oppned på sanden, og helte vannet FORSIKTIG oppi karet, ved å la det renne over bollen, da ble ikke vannet veldig grumsete, ikke mer enn at det var helt klart etter ett par timer.

Kok røttene, så får du ut fargen, ligger de i kunn vanlig teperert vann akn de vell farge i ukesvis?

Du får flere typer lysrørø. hør med de i butikken hva de har, jeg har to forskjellige, ett planterør bak, og etter fiskerør forrerst i karet mitt.

Fisken spiser ikke giftstoffene, men lever i de/"puster" i de.

EDIT: JBL er vell den beste åprodusenten av tester, ikke så mange som fører de har jeg erfart her.
tetra er gode på fiskefor.
Og jeg har selv to am-top filtere, godt fornøyd med de, men Eheim skal vist være best.
bare for å fortelle litt om hvilke merker jeg har erfaring med...
Må bare nevne ett par ting her. Starter med det ang. røttene. Det dere sier om at røttene avgir farge er forsåvidt rett og at man kan vanne det ut/koke de, men... Den fargen de avgir er jo slettes ikke mye, i allefall ikke med tanke på at man bytter gjerne 30-40 % vann hver til annenhver uke!

Så det med biltemasanden. Det å vaske den er helt unødvendig! Sost gang jeg fylte ett kar med den sanden, så fylte jeg sanden i bøtter så bare pøste jeg sanden oppi selv med vann. Den er helt ren, uten masse rusk, rask og drit!
Men husk å ikke la pumpa være på akkurat når du gjør dette. Ellers så kan du ta mindre former som litersmål, eller litt større så fyller du det fra posen/bøtta, lar den fylles med vann, for så å legge sanden rolig på bunn. Litt tåke blir det uannsett, men det legger seg etter kort tid. Altså mellom noen timer og en dag.

Når det gjelder mat så er, som nevnt, Tetra ganske bra. Jeg bruker Tetra Rubin (flakfôr) til mange av fiskene mine, og de liker det. Tetra Rubin hever også fargene til mange fisk. Når det gjelder levende og frossentfôr så bruker jeg røde mygglarver. Gir de det sånn innimellom, for variert fôr har de godt av og de fleste fisk som kan spise det elser mygglarver. Levendefôr bruker jeg aldri. Bare nyklekket artemia, mikroorm o.l. til yngel

Til mallen så kan du kjøpe Tetra TabiMin eller den andre med grønt lokk, som jeg ikke husker navnet på... Den grønne egner seg vel best til maller fordi den er det spirulina alger i. Det er veldig næringsrikt fôr og er bra for fisken. Ser at du har tenkt å kjøpe rot, men jeg bare sier i fra, slik at du lærer dette også. Det er veldig (uendelig mange) sugemaller som trenger røtter. De gnager på røttene, fordi at det er godt for fordøyelsen dems. Om de klarer å gnage en rot til småflis, er nesten umulig fordi det tar lang lang tid.

Ja, det var Nitritt og pH du i hovedsak trengte. Her kopierer jeg ett innlegg skrevet av MariaT på nettakvariet. VELDIG nytting info dette, som oppklarer mye:

-----

Filterbakteriene omdanner nitrit (NO2) til nitrat (NO3) - ergo nitrat er "sluttproduktet" i prosessen. Det er derfor man skifter vann selvom man har velfungerende filtrering - for å fjerne nitrat. Om du ikke har nitrat i springvannet vil et 50% vannbytte halvere nitratverdien osv.
Endel arter er vare for høy nitrat, feks discus, kan godt tenke meg at rokker også hører til i den gruppen (de er vel vare for vannverdier og endringer i disse generelt?).
Oppsummert, har du har null nitrit, men får utslag på nitrat har du et velfungerende filter. Er nitratutslaget for høyt reduserer du verdien ved å skifte vann. Endel planter (noen flyteplanter feks) forbruker også nitrat.

-----

Her ser du da at nitritt brytes ned til nitrat. Litt nitrat skal vi vel alltid ha, fordi plantene forbruker det. Spesielt hurtigvoksende! Det der oppklarer også en av mange grunner til at vi bytter vann.
må jeg skifte vann mens jeg bare har planter oppi?

Åsså denne sanden.. kan jeg bare legge alt sanden oppi karet, så bare fylle på med vann, å thats it??så er det bare å vente til støvet har lagt seg?

Har ikke satt det opp enda, skal få kjøpt sand på biltema først!
Unni Greibesland
Åsså denne sanden.. kan jeg bare legge alt sanden oppi karet, så bare fylle på med vann, å thats it??så er det bare å vente til støvet har lagt seg?


Noen velger å ha en slags "næringsgrus" eller kuler med næring helt nederst, under sanden, for plantene. Men dette er svært avhengig av hvilke planter du skal ha.

Noen velger også å legge varmekabel under sanden, noe som også er bra for plantene og vannsirkulasjonen i sanden.

Begge disse er ikke "must", men de som legger mye i plantene sine gjør det i mange sammenhenger.
Unni Greibesland
må jeg skifte vann mens jeg bare har planter oppi? [B]Åsså denne sanden.. kan jeg bare legge alt sanden oppi karet, så bare fylle på med vann, å thats it??så er det bare å vente til støvet har lagt seg?[/B] Har ikke satt det opp enda, skal få kjøpt sand på biltema først! ;)


Ja det er helt riktig. Du bør nok skifte litt vann i mens du kjører det inn, fordi det vil jo bygge seg opp nitrat og nitritt. I løpet av den siste tiden av innkjøringsperioden vil du få en nitritt-topp. Det er helt naturlig. Etter den er over så kan du begynne forsiktig å sette inn fisk. Vent til du ser at nitritten er stabil på 0.
Unni Greibesland
må jeg skifte vann mens jeg bare har planter oppi? Åsså denne sanden.. kan jeg bare legge alt sanden oppi karet, så bare fylle på med vann, å thats it??så er det bare å vente til støvet har lagt seg? Har ikke satt det opp enda, skal få kjøpt sand på biltema først! ;)


Hei! Jeg ville først hatt i sanda, så fylt i en del vann (gjerne med strålen på en talerken slik att ikke vannet virvler opp så mye sand), deretter plantet før resten av vannet fylles i (det er lettere å plante når karet ikke er helt fylt opp med vann).

Sett så igang filterpumpen og vent i ca 4 uker, mål gjerne vannet for nitritt en gang i mellom i denne perioden. Du kan også jevnlig tilsette litt fiskemat for å gi bakteriene i pumpa litt å jobbe med. Etter innkjøringsperioden er over og nitrittverdien er 0, kan du skifte vann ett par ganger (30 % x 2 feks) før du forsiktig innfører fisk. Du trenger altså ikke skifte vann i innkjøringsperioden, men like før fiskene kommer
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap