Oppstart akvarium og "innkjøringsfisk"?

Hei,

Fikk vann i karet igår, 190l hjørneakvarium. Har tenkt å ha pygme corydoras i en sør amerika biotop. Lurte på om det kunne vært en ide å innføre 2-3 slike for å kjøre i gang karet, siden disse er små og forurenser lite?
- Når kan en eventuelt gjøre dette?
- Er denne spesielt sart slik at den ikke egner seg?

Har ellers tenkt å ha vanlige corydoras, 2-3 L-maller og en stimfisk....

Noen formening om hva som er rette rekkefølge på innføring av fisk?

Mvh,

Thomas
Innkjøringsfisk _ETTER_ 4 uker?
Jeg har ihvertfall lest meg til at f.eks. Guppy er fin fisk å ha i til å begynne med, etter at akvariumet har stått med vann, stein og pynt en tre-fire uker.

Forøvrig så står det en fin artikkel om dette under akvarieskolen, som du finner under fanen "Artikler" .
2-3 småfisk gjør ikke så mye ut av seg, men husk at det er ikke antallet fisk, men mengden mat som bestemmer mengden avfallsstoffer i karet; det viktige - om du velger å ha i fisk tidlig; er å mate meget sparsommelig og følge med på vannverdiene for så å bytte vann når det er nødvendig.

Licota
Jeg har ihvertfall lest meg til at f.eks. Guppy er fin fisk å ha i til å begynne med, etter at akvariumet har stått med vann, stein og pynt en tre-fire uker. :)

Guppy er ikke noen bedre eller dårlige innkjøringfisk enn andre, men de som hevder det mener egentlig at fisken er såpass billig at det ikke gjør noe om noen stryker med i innkjøringsfasen; for det er jo bare å kjøpe nye...

Jaha... Jeg har ikke fått den oppfatningen, heller det at fisken er hardfør og tåler litt.
Tilfeldig bekjentskap
© Arild Magnussen
Reklame for plussmedlemskap