Helt nybegynner!!


hei
jeg har den siste måneden vurdert å skaffe meg akvarium, og nå skal jeg altså gjøre det jeg har lest masse artikler her på akvaforum, og også andre steder på internett, så jeg har jo lært meg litt men det er allikevel masse jeg lurer på!

jeg skla bort å se på akvarium på dyrebutikken nå etterpå, men jeg har lest at man ikke burde kjøpe "akvarie-pakker" fordi de ofte har for små pumper. så jeg tror jeg bare skal kjøpe et helt enkelt akvarium med lys og lokk, og så kjøpe pumpe og varme-greie ( hva er det egentlig?) ved siden av men de heter jo så mye rart så hvordan vet jeghva jeg skal ha? jeg tenker på å kjøpe et mellom 80 - 120 liter akvarium.

jeg har også lyst til å ha lys/hvit, finkornet sand ( mulig den heter chinchillasand), men jeg leste at man må ha snegler for å holde den ren? er det noe som er lurt å begynne med for en nybegynner da? og fines det noen fine "lister" med forslag til fisker for nybegynnere? jeg stoler ikke altid på folka i dyrebutikkene for de er jo ofte ikke så veldig flinke.

også har jeg planer om å ha akvariet på soverommet mitt. kommer jeg til å få problemer med å sove da? eller vil det lukte veldig akvarium på rommet mitt?

og kan jeg bruke egen sand som jeg har tatt med fra hellas hvis jeg bare skyller den helt til det ikke er noe rusk eller støv igjen i den? kan jeg putte oppi pinner og skjell og steiner fra hellas også?

jeg gleder meg så utrolig til å få akvarium og det skal bli så spennende!

Isabella
Det med hellas-sanden din, det aner jeg ikke, men du skjønner at du må ha over ti kilo, kanskje 20 for å dekke til ordentlig? Jeg ville helelr anbefalt deg Biltemasand. Den er lys, ganske hvitaktig. Den sanden din kan det være masse ulumskheter, giftige stoffer, kalk og mye annet. Jeg ville ikke brukt den, men det flere her som kan svare bedre på dette enn jeg.

Det å ha akvarier på soverommet går helt fint. Desverre så er det selvsagt noen pumper som bråker, men det finner du jo ut av. Innvendige pumper bråker sjelden. Selv så har jeg alle mine 5 akvarier på soverommet mitt, hehe...

Håper du vet at det tar minst 4 uker å kjøre inn karet, og at du ikke skal ha fisk overhode i denne perioden på 4-6 uker.

Den varmegreia du snakker om hete varmekolbe. Du må nok ha det for å holde temperaturen din oppe og stabil.
Hei!

Så spennende da!

Angående akvarium, såer det mye å hente på å kjøpe brukt på forumet her, så hvorfor ikke bla igjennom annonsene her før du går i butikken?

Sand og steiner kan påvirke vannverdiene dine, så det kommer veldig an på sanden. Du må huske å vaske den først i alle fall. ha den i en bøtte og skyll med vann til det vannet blir klart. Litt skjell og sånt gjør vel ikke så mye, men kan også gjøre noe med vannverdiene dine.

Angående fisk, så er det jo en mengde tråde med dette på forumet. Ofte er det vanlig å begynne med lette fisk. Sammensetningen er ikke alltid så lett, siden fisk trenger forskjellige vannverdier. Finn ut hvilke fisk du vil ha i hovedtrekk, så kan du drøfte det her kanskje?
Mange starter jo med levendefødere, altså guppyer, sverdragere eller platyer disse formerer seg relativt lett også, og det er jo morro... Maller er morro... Corydoras er det mange som har dilla på. Kanskje kirsebærreker og eplesnegler faller i smak?
Hvorfor ikke se på annonsene på forumet her også for å få litt ideer mens du venter på at akvariet skal kjøre seg inn? Det er stort sett mye billigere å kjøpe her enn i butikken.
Husk å starte veldig pent, mange mener at du ikke skal ha fisk i akvariet de første 4-5 ukene. Planter og sand er ok.

Å ha akvarium på soverommet kan gi deg en del støy, men det kommer jo an på pumpa di igjen, men litt lyd er vanskelig å komme utenom. Jeg ville hatt det der jeg kan se det på dagen. På natta er det jo mørkt for fisken også.

Lykke til med hobbyen !


Kom på ett par ting til, jeg. Når du skal rense filteret ditt om en stund, så husk at du skal ikke ta ut filteret og skylle det, men bare skvise den forsiktig i ei bøtte med akvarievann! Regner med at du vet dette, siden du sier du har lest på "akvarieskolen" osv..

Det er riktig som tusj sier i det forrige innlegget at du kan ha planter i denne perioden. De gjør bare godt og de er bare fine! Planter gir liv, og farger i karet!
Jeg må få lov til å drive litt "egenreklame". Om du melder deg inn i Oslo Akvarieklubb og svinger innom klubbmøtene som vi har hver måned så treffer du masse folk med mye erfaring og som har gode tips til en nybegynner. Du får som medlem bl.a. tilgang til et av landets største akvariebibliotek slik at du kan låne med deg bøker om oppsett av akvarium, planter, fisker og alt du vil - helt gratis. I tillegg får du 10% rabatt på TAM Alna, så kontingenten er fort inntjent.

Vi arrangerer også turer, gir ut medlemsblad og mye annet; så du får mye for pengene...

Selv meldte jeg meg inn i klubben før jeg fikk mitt første akvarium og har tjent mye på det, både i kunnskap og rent kronasjemessig. Det er klubbauksjoner på hvert møte og da får du kjøpt billige fisk og planter.

Når det er sagt, så er det aller viktigste at du er en nysgjerrig akvarist. Hvor du henter informasjon er ikke så viktig, men prat med flere folk - det har en tendens til å bli endel vedtatte "sannheter" på forum; så det kan være greit å få forskjellige meninger på ting og tang. Er det noe man fort lærer som akvarist er at det er veldig mange forskjellige måter å gjøre alt mulig på. Det er få evige sannheter.

Når du skal kjøpe akvarium vil jeg anbefale at du kjøper et akvarium som er så stort som du har råd og plass til. Det er mye lettere å holde en biologisk balanse i et større akvarium enn et mindre. Uheldigvis gjør mange nybegynnere den feilen at de kjøper et for lite akvarium, som strengt tatt bør forbeholdes mer erfarne akvarister, med de følger det måtte få. Større akvarium gir deg også større valgfrihet med tanke på hvilke fisker og hvor mange du kan ha i karet ditt.

Det er ofte mye billigere å kjøpe ferdige pakker, enn delene hver for seg. Om økonomien er en begrensning ville jeg helt klart valgt den løsningen som gir deg et størst mulig akvarium. Om det er en pakkeløsning med et lite filter så gjør heller det. Større filter kan du kjøpe senere, f.eks. på Oslo Akvarieklubbs storauksjon 30. januar, mens det er litt værre å oppgradere størrelsen på akvariet.

Du trenger ikke snegler for å holde sanda ren. Filteret tar seg av deler av denne oppgaven, og det som ikke havner i filteret fjerner du når du tar de ukentlige vannbyttene. Vær klar over at med lys sand så er avføringen fra fiskene mer synlig enn om du har mørkere, gråaktig sand. Da virker kanskje den lyse sanda mot sin hensikt?

Når det gjelder valg av fisker så er mulighetene enorme og det kommer an på hva du ønsker. Vil du ha mange små fisk, eller få store? Vil du ha fisk som føder levende unger, eller fisker som legger egg - eller er ikke det å få yngel så viktig i det hele tatt? Er det fargerike fisk som er viktig for deg, eller vil du ha fisker med mye personlighet? Det er mange ting å vurdere, så det er vanskelig å sette opp en standardliste; velassorterte butikker har flere hundre varianter å velge mellom; og er du med i en klubb så får du på klubbauksjonen mulighet til å skaffe deg fisk som butikkene bare kan drømme om...

Det beste er om du ser litt på mine spørsmål og tenker litt igjennom hvordan type fisk du vil ha (ikke navn, men oppførsel, temperament, størrelse, antall osv.), så er det mye lettere for oss å komme med forslag.

Lykke til videre med en fantastisk spennende hobby!

Hei.
En spennende hobby du har bestemt deg for.
Tar du en kikk innom rubrikkannonsene her inne er det mulig å få bra utstyr for en langt lavere pris enn i butikkene.
Om å finne hvilke fisk du vil ha, jeg gikk ned i nærmeste dyrebutikk og tittet rundt til øynene ble store og runde. Det er garantert noen fisker du bare ser en gang og forelsker deg helt i. Så labber du hjem (eller kanskje dyrebutikken har en akavariebok eller to du kan bla litt i mens du er der) og sjekker om artene du liker er veldig vanskelige eller ikke. Tilslutt står du der med en fisk du bare vil ha i ditt akvarie. Så tilpasser du vannverdier etter denne arten og lar resten av fiskene du skal ha bestemmes ut fra dette. Fiskebasen har en kjempeflott funksjon som lar deg søke på fisk etter vannverdier, størrelse på karet og hvilket sjikt i karet de pleier å være i.

Jeg følte det var veldig grei måte å gjøre det på siden det gav meg en ende å starte i, istedet for å lese side opp og ned om fisker jeg ikke hadde noe forhold til. Det er så utrolig mye fisk....
Tilfeldig bekjentskap
© Torstein Flønes
Reklame for plussmedlemskap