Starter nytt kar nå. (Søker generelle tips og råd.)

Det er en 35 liter.

(49x24x35cm..)

Lurer om jeg skal kjøpe;

Fluval 1+ innvendig filter ...

Eller:

Fluval 2+ innvendig filter ?


Akvariet skal i all hovedsak brukes til å yngle snegler som jeg skal bruke som fôr til jegersneglene jeg har i 90 literen.

Men vurdere å kjøpe i hvert fall 1 kampfisk, om de holder seg unna snegle ungene/eggene..


Hør at en alltid burde overdimensjonere pumpe. Men usikker i dette tilfellet.


Pumpen kommer til å være på samme timer som lyset, så pumpen vil bare gå 10 timer i døgnet ca.. (Mulig den står på om natten, men må høre åssen det er å sove med den på, først.)


Alle tips motas med takk!

Oppstarten på det så langt kan du så på profilen min.



PS: Vil denne varmekoblen holde? Eller holder enda mindre? Eller burde jeg ha større?

Denne: Jäger varmekolbe. 75w
Pumpen kommer til å være på samme timer som lyset, så pumpen vil bare gå 10 timer i døgnet ca.. (Mulig den står på om natten, men må høre åssen det er å sove med den på, først.)

Den pumpen vil aldri bli innkjørt, den vil heller aldri ha noen merkbar effekt - annet enn oksygen. En pumpe bør aldri være avslått i mer enn 1 time, og selv det bør virkelig unngås.
Du venner deg raskt til den svake lyden pumpen lager.. Bråker pumpen i starten, så kan det være luft. Det forsvinner...
En fluval 1+ vil passe fint, en fluval 2+ vil derimot bli alt for sterk strøm i karet noe kampfisker ikke liker. Jo mindre strøm de har, jo bedre, og en 75 watts varmekolbe er litt vel kraftig for ett så lite kar. Jeg ville heller kjøpt en mindre kolbe, f.eks en 25watt eller 50watt. Og pumpen skal aldri skrus av! Du vil ta livet av fiskene dine hvis du holder på sånn. Både pumpen og varmekolben skal stå i hele tiden, og skal kun skrus av ved vannbytte. Hvis du synes pumpen bråker så kjøper du en som er mer stillegående. Det finnes mange fine på markedet. Husk at karet bør innkjøres i 4 uker før du har fisk oppi.
Joanna & Pål
En fluval 1+ vil passe fint, en fluval 2+ vil derimot bli alt for sterk strøm i karet noe kampfisker [I][B]ikke[/B] [/I]liker. Jo mindre strøm de har, jo bedre, og en 75 watts varmekolbe er litt vel kraftig for ett så lite kar. Jeg ville heller kjøpt en mindre kolbe, f.eks en 25watt eller 50watt. Og pumpen skal [I][B]aldri[/B][/I] skrus av! Du vil ta livet av fiskene dine hvis du holder på sånn. Både pumpen og varmekolben skal stå i hele tiden, og skal kun skrus av ved vannbytte. Hvis du synes pumpen bråker så kjøper du en som er mer stillegående. Det finnes mange fine på markedet. Husk at karet bør innkjøres i 4 uker før du har fisk oppi.


Tar bare å vrir opp filteret fra 90 literen.. Men takker for råd.

Fint det går med mindre pumpe og kolbe, for da sparer jeg litt penger.

Får se an hva jeg gjør med pumpen.. Men kolbe vil jo stå permanent. Jeg sover med vinduet åpent, så det er ingen bønn der...
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap