Salttabletter til ferskvannsakvarium ?

Hei.
Jeg fikk med meg 3 tabletter salt fra dyrebutikken for å ha oppi akvariumet mitt. (1 om gangen)
Hva slags tabletter er dette og hva gjør de? Kan jeg bruke vanlig salt for å slippe å kjøpe tabletter?

Hun sa at dette skulle roe ned fiskene å gjøre vannet bedre.
Kast dem.

Eller.. Først si hva slags fisk du har. Ingen ferskvannsfisk trenger salt i det hele tatt. For flere ferskvannsfisk så er det skadelig og vil ta livet av de. De fleste butikker "lurer" folk til å kjøpe salt. Det er ikke bra i det hele tatt.
Det brukes av og til når noe er galt med fiskene. Har ikke hørt at det er vanlig å bruke "til vanlig", bare dyrebutikker som jeg har hørt anbefalt sånt.
Jeg diverse fisk i akvariumet.
Men hun sa det skulle være bra for de levendefødende (guppy).
Guppy er jo ferskvann/brakkvannsfisk, men nøyaktig hva har du. Skriv en liste over alt. Om du har maller for eksempel, så vil det nok drepe de. Det er kun levendefødere (sikkert ikke alle levendefødere, det vet jeg ikke nok om...) som skal/kan ha salt. Sjekk fiskene du har i fiskebasen her. Står det ferskvann på de, så skal de ikke ha NOE salt. Står det brakk vann, brakkvann/ferskvann så skal de/kan de ha salt.

EDIT:
Kast saltet alikevel (eller steng det inn i skapet ditt). Ser hva slags fisk du har. De har diverse algeetere, corydoras og andre maller + tetraer. Disse skal ikke ha salt og de tåler heller ikke salt. Det er spesielt skadelig for ancistrusen og coryene.
Akvariumsdama sa og at hun alltid har en tablett med salt oppi til nyankommende fisker i butikken.... Virket som om dette var et universalmiddel for alle fiskene.
Salt kan være veldig effektivt mot enkelte sykdommer/parasitter. Men det bør kun brukes når det er nødvendig. I likhet med medisiner. Ikke som et preventivt middel. Salt påvirker fiskens osmotiske system. Dosering og tilvenning til salt er veldig vanskelig og bør kun brukes av veldig erfarne akvarister.
I ferskvannsakvarier brukes salt for eksempel ved transport for å hindre at fiskene stresser, eeller på grunn av at noe er galt med vannet, i forbindelse med stress, og også noen sykdommer etc.
Enkelte ferskvannsfisker kan også ha litt salt i vannet, som for eksempel guppy, men da kan man ikke ha ferskvannsfisker som ikke tåler salt.

I allefall, ferskvannsfisk har et visst saltnivå i kroppen, og enkelte tilsetter salt når noe er galt, for da slipper fisken å bruke krefter på å justere vann/saltnivået, men kun bruke krefter på det større problemet. Til daglig er det altså ikke noe poeng i salt, og om du har maller er det noe du skal droppe helt, for disse er spesielt følsomme for salt.
Maretard
om du har maller er det noe du skal droppe helt, for disse er spesielt følsomme for salt.


Nei. Dette er feil. Det er en "forum-myte". Salt kan utmerket godt benyttes. Også på maller. Men det hele er avhengig av dosering og tilvenning. Selv har jeg drevet med akvarium siden 80-tallet, og er fremdeles redd for å bruke salt. Men det er hevet over enhver tvil at salt kan gavne ferskvannsfisk dersom man gjør det riktig. Spørsmålet er nok egentlig om man er villig til å eksperimentere med dette, på potensiell bekostning av fiskeliv, for å tilegne seg erfaring og kunnskap. Blir litt det samme som myten om at gullfisk er en kaldtvannsfisk... sier man en ting nok ganger (spesiellt på et forum) så blir det en vedtatt sannhet.
Det med salt og maller er "tull" Jeg fikk prikkesjuken i et akvarie med Gibbi å Pleco. Behandla det på den gamle måten med grov havsalt en neve i 325 liter'n Bytta vann etter ei uke (ca 50 %) så jevnlige 20 % i ca 14 dager. Begge mallene lever ennå
Så ikke alle svar er riktige. Finnes sikkert maller som ikke tåler salt, men ikke ta alle over en kam
Men kan ellers sies : kast de tablettene du ikke noe å ha
Om dere sier det så=) Har kun hørt at maller er ekstra følsomme før, så jeg har ikke prøvd dette, kun på kampfisk og det er jo en helt annen fisk.
Har forsøkt dette pga av et uhell med et saltvannskar, og mistet flere L46 enn det jeg liker å tenke på.
Som jeg sa Nils Vollstad... Dosering og PRIMÆRT tilvenning er av ytterste viktighet. Selv etter 30 år sliter jeg med bruken av salt, fordi jeg er redd for å gjøre feil. Men salt i seg selv er en positiv ting, om det brukes riktig
litt som rødvin for mennesker med andre ord :P
Trond Ferkingstad
litt som rødvin for mennesker med andre ord :P


He-he... DEN doseringen lærte jeg meg for MAAAAANGE år siden.
Trond Ferkingstad
litt som rødvin for mennesker med andre ord :P


Da tåler ikke fisk salt, jeg tåler ikke rødvin (får ei jæ''' huepine etter en slurk)
Men nå er vi OT
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap