Hjelp, det hviler en forbannelse over karet mitt!

Har et 100L kar med planter, grus, rot og stein. Bunnfilter. Et lysrør.

Startet opp karet etter lang pause i sommer. Først nå i høst, da karet hadde stått i over 2 mnd, prøvde jeg med fisk i . Fisken døde.
Fikk regulert ph i vannet ned til 7, og kjøpte en ny fisk. En slags prikkete sugemalle. Temp i vannet ligger i snitt på 23-24 grader. Har byttet godt med vann.

Etter 2 dager døde denne også....


Jeg brukte også denne gangen goooood tid på tilvenning til vannet.

Det skal sies at plantene trives kjempebra.Har en del algevekst. Og jeg har ingenting i karet som ikke er kjøpt på dyrebutikken FOR akvarium.

Jeg hadde noe problemer med fiskedød siste jeg hadde karet oppe og gå. Problemet startet da med at jeg kjøpte gullgrus og ei rot på dyrebutikken. Begge deler ble grundig vasket med varmt vann før jeg hadde det i karet, og har vært vasket siden. Kan det inneholde noe giftstoff?

Gullgrus hva er det for noe?? Gullfarget grus?.. Høres ikke helt fint ut spør du meg...
hei du sier at du bruker gullgrus,det er ikke kinesisk med kunstig farge tilsetning,den grusen er ikke serlig smart å bruke,bruk råda sin grus eller biltema sin viss du vil det,den kinesiske grusen med kunstige farger er fin,men ikke serlig lurt å bruke,med henhold til nitritt har sera et produkt som er veldig bra,sera nitrivec veldig bra å bruke når du starter opp ett nytt filter eller ny renset filter.mvh ildhale.
Gullgrusen
det er nok grusen din som er roten til alt vondt her,. mht på forgifning og forurensing fra sanden,. det kan være en rekke diverse stoffer i fargen de har brukt til den grusen samt at den egentlig helst skal kunn brukes som pyntegrus til feks lyslykter etc,.
om dyrebutikken har solgt deg grus som er ubrukelig og i tillegg tar livet av dyrkjøpt fisk, ja da burde de ta konsekvensene å erstatte fisken eller utleggene dine.
Tenker jeg da må bytte ut all grusen...Har jo nå vanlig grus blandet sammen med gullgrusen.....men blir å hive alt sammen..

Men da jeg har bunnfilter....når jeg må erstatte all grusen, blir vel bakteriene borte, slik at jeg må kjøre inn karet på nytt?
Bunnfilter
tror ikke du skal bekymre deg altformasse akkurat nå om nystart,. bare få deg nygrus, gjerne et lite innvendig filter i tilleg, så sett i gang, hvor mange fisker har du igjen??
om det er få, så får det bare stå sin prøve og så bytter du litt vann hverdag, så går dette kjempe bra,..
Takk for svar
Jeg har ingen fisker i karet. Har jo prøvd 2 ganger nå, og begge gangene døde fiskene etter nøyaktig 2 døgn. MEN samme dagen som fisk nr 2 døde , mottok jeg 5 snegler i posten. Og de har jeg nå i en Kylling nuggets boks ved pcn:-S Har plassert et salatblad oppi der. Håper de klarer å tygge det, da dette er bitte små baby-eple snegler. Min plan var jo at de nå skulle vært i karet og gumlet alger

Har tømt karet for vann. Fjærnet all grus. Fyllt oppi friskt vann. Og sitter nå og sorterer!!!!! vanlig grus fra gullgrus. Planlegger å KASTE gullgrusen til &%/#&¤%#/ og vaske den andre grusen, for så å ha den oppi karet igjen. Skal også vaske rot og pyntestein grundig før jeg har dem oppi. Har spylt plantene godt, og de ligger nå å bare flyter rundt i tanken og venter på grusen

Burde ikke disse tiltakene være tilstrekkelige? Når dette er gjort, kan jeg ha sneglene oppi? Hvor lenge kan de leve i en nuggetsboks? Hvor ofte bør jeg bytte vannet i nuggetsboksen, hvis de må leve i den en stund? Har som sakt plassert boksen rett ved pc for varme. Så tempen er grei.
Sneglene
Ang. eplesneglene: Kan du ikke bare bruke ei 10l plastbøtte, eller en plastbeholder fra Clas ohlson, ikea eller noe sånt? fyll opp med vann, sørg for at det er noenlunde temperert og skift ut noe av vannet daglig?
Lykke til med karet, er helt enig i at den grusen bør skiftes ut, gå for rådasand e.l.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap