Piraya vil ikke spise!

Hei. Jeg er ganske ny i gamet, så lurte på om noen kunne hjelpe meg med spørsmål som jeg sitter med. Jeg har noen rødbukpirayaer, som jeg nå har hatt i litt over to måneder kanskje. Helt frem til for noen dager siden så har det sett ut som de stortrives, men nå har de sluttet og spise! De ligger bare på bunnen eller bak en rot. Hva kan dette skyldes? Jeg mater de bare med "pirayamat fra butikk", discus, rekemix og oksehjerte men de vil ikke ha noen av de tingene. I begynnelsen trodde jeg at jeg kanskje matet de litt ofte og at de ikke var sultne men nå begynner jeg å bli litt engstelig.
Kunne noen ha gitt meg noen råd om hvordan jeg får de til og trives på best måte? og hva kan jeg gjøre for å få de til og spise igjen?
På forhånd takk)
Piraya
heisan,. kan du gi meg litt info ..
hvor stor er karet, hvor ofte bytter du vann, temperatur,beplantning,filtrering, størrelse på fisken etc????


Karet er på 200l tror jeg, vet det er litt lite men til mitt forsvar så er planen å bytte dette med et større når fiskene blir større Temperaturen i vannet er 26-28 grader, jeg har tre planter dette er sånne små planter som kan minne om vanlig gress, blir ikke høyere en 2-3 cm ca etter hva jeg har forstått. Til gjengjeld så vokser de "utover" hvis du skjønner? I tillegg til dette så har jeg to røtter(begge har ligget 2 dager i en bøtte med vann før de er blitt lagt i akvariet) Jeg har en "pumpe", denne vet jeg ikke så mye annet om en at den fulgte med et 100l akvarie. Jeg har ingen fast rutine for når jeg bytter vann annet en at jeg er veldig opptatt av at akvariet er fint, så med en gang jeg synes det blir frumsete så bytter jeg. Kanskje 2-3 ukers mellomrom. Jeg vasker da glasset og filteret i pumpen med gammelt vann fra akvariet for å ikke "miste" bakteriene. Jeg har hatt fiskene fra de var yngel. Den største er vel nå på ca 5cm og den minste på ca 4 cm. Akvariet står i et forsåvidt lyst rom, men lengst vekk fra vindu, bruker og lyset på akvariet lite da jeg har merket at de ikke er særlig begeistret for dette.
Skal du ha Piraya, så holder det ikke med et innvendig filter.
Du MÅ ha et stort utvendig filter. Disse fiskene spiser proteinrik mat, som forurenser veldig. Vil tippe at problemet ditt ligger i dårlig vannkvalitet.
Det holder ikke at vannet er klart og ser rent ut. Du må skaffe deg testutstyr og måle nitritt og nitrat. No2 og No3.

Frem til dette er under kontroll, bør du bytte minst 40% vann en gang i uken.
Ta gjerne et større bytte nå, om fiskene ser slappe ut. Du dreper ikke piraya med mye nytt vann, men med gammelt.

Unngå mat med animalsk fett, som kjøtt o.l. bruk rå fisk, reker, meitemark o.l. som fôr.

Men som sagt, Piraya krever rent vann (kjemisk) og forutsetter derfor at du har kontroll på vannverdiene, og har et filter som kan takle belastningen fra disse fiskene.
Filteret skal du uansett ikke rengjøre før du merker tydelig at gjennomstrømningen er betydelig redusert, altså i ferd med å bli tett.

Når det er sagt, så er Piraya en stimfisk, som blir veldig sky om de er få. (under 10 stk i stimen) Dette kommer mer tydelig frem etter som de blir større.
De foretrekker dessuten dempet belysning. Om det er for lyst, kan dette føre til at de stadig står å gjemmer seg.
Ok, dette viste jeg ikke og fikk 0 info om noe sånt da jeg kjøpte de. så tusen takk
Vannet byttet jeg for 2 dager siden, ville ikke fiskene da "våknet" litt igjen nå som vannet da er "rent"?:s og ville de ikke prøvd og spise maten jeg ga de/evt spist hverandre uansett? For nå viser de ingen tegn til matlyst:s
Hvor mye vann byttet du?
Som sagt, om det ser rent ut, så kan det være for mye nitritt.

Hvordan var oppstart tiden av karet?
Har du hatt skikkelig innkjøring?
Hvis ikke så er du nå kommet i den kritiske Nitritt boomen, som kommer i alle nystartede kar.

Her Kan du lese mer om dette.

Rovfisk skal vanligvis ikke fôres mer enn et par ganger i uka. Vet ikke når de spiste sist, men det kan godt gå noen dager før du mater igjen.

Dette er fisk som spiser seg skikkelig mette, når de kommer over et bra måltid, så kan det gå lenge til neste gang.

da byttet jeg alt vannet. Jeg har hatt annen fisk i karet før, men det har stått noen år så blir jo som et nyoppstartet et igjen. Når jeg startet det opp nå så sto det vel en 4-5 dager med vann, men uten fisk. Da hadde jeg bla i noen bakterier daglig som jeg fikk beskjed av hun i dyrebutikken at var "nødvendige bakterier" for at fisk skulle kunne leve i vannet.

Jeg var inne og tittet på de nå. Rommet er nå mørkt og det viste seg at nå var de plutselig veldig aktive. De har enda ikke spist men dette kan jo ha noe med det du sa at de trenger ikke spise så ofte. Jeg fikk beskjed om at de trengte mat en til to ganger hver dag så jeg har prøvd og fått til dette. Nå som de har blitt litt større har jeg og økt dosen, så kan hende det er som du sier at nå får de spist seg ordentlig mette?
Piraya
heisan, der ser man problemene i kø,.

for det første,200liter er altfor lite ,piraya er en stimfisk,og en laksefisk salmonidae, og tilhører karpe laksene som alle tetrafiskene og vår laks å ørret er familie av ,og er veldig veldig sky," pysefisk",de liker ikke sterkt belysning over karet, så flyteplanter ville jeg ha skaffet meg, andemat etc,dernest et utvendig filter, et stort et gjerne litt overdimesjonert i forhold til vannvolumet du har,. så tett beplantning med større sverdplanter,mine fisker elsket å gjemme seg bak plantene å røttene, og kom kun fram ved foring for så å forsvinne bak skogen igjen..vannbytte må skje minst 1 gang i uken, foring 1- 2 ganger i uka , når de er små .hverdag 2-3 ganger i uka.gi de graftig for, gjerne kattefor(pellets,gjerne typen med grøntfor i.
I ny å ne gir du dem ,fisk helst ikke feitfisk fra havet som makrell og sild siden du da må bytte vann igjen like etter, de griser fryktelig)du kan gjerne gi dem kylling filet rå, i små biter, men ikke mere en kansje en til 2 ganger om mnd . husk bare på å skifte vann/delvannbytte etter foring med slik kost.
temperaturen 25-28 grader.
rentvann er absolutt for disse fiskene, og man ser lett at de ikke trives ved at de puster raskt og tungt i dårlig vann,. da er det bare å ta bøtta fatt.. har mange ganger skiftet vann midt på natta pga dårlig vannkvalitet..
Husk på at pirayer er ikke et kult dyr man har for å vise kompiser etc,. de kan være direkte farlige,og man hiver ikke oppi dyr etc for å se om de blir revet i fillebiter, slikt er stygt og direkte forbudt.behandle dem med respekt, og forguds skyld ha dekkglass slik at ikke småsøsken etc stikker fingrene ned i vannet, mange ulykker har skjedd slik,,..
når alt det er sagt så ,pass bare på ikke fore for mye, ikke for ofte, og husk vannbytte, minst 1 gang i uka, filteret må du bare ta en sjelden sjelden gang , kun når det er tett, pga du behøver alt du kan få av filterbakterier, nitritt må være 0, ellers får du et helsikes strev med vannbytte vannbytte vannbytte hver dag i ukesvis..
ser du sier at du har et nytt akvarium underveis, sett det opp fort å la det få kjøre seg inn, dernest ta oppi de invedige filteret du har, ikke vask eller rengjørdet. for her vil du ungå nitritt sjokk.. Ok det her var bare det jeg kom på i farta, spør og grav så får du hjelp....

-thor
okok. takk skal du ha thor nå hører jeg ordet nitrit gå igjennom nesten hver gang. så skal ta meg en tur til dyrebutikk i dag og kjøpe en test. Men hva kan jeg gjøre for å få nitrit nivå til og bli 0? Evt. skyldes dette at jeg bør bytte vann oftere eller hva er det jeg kan gjøre feil?
Oftere vannbytter og mindre foring er det som skal til mot nitritt. Lykke til!
Ikke mat med kattemat!! Unngå animalsk fett.
Bruk rå fisk, reker, meitemark e.l.
Av fisk anbefales hvit fisk som Torsk, Sei,Lyr,Hyse osv.
Ikke bruk makrell, sild og andre feite fiskeslag.
OK dette skal jeg prøve takk igjen får alle råd
Tilfeldig bekjentskap
© Asbjørn Steinsrud
Reklame for plussmedlemskap