Grønt vann?

Bytta en tredjedel av vannet nå i kveld, vannet ble lysegrønt ved vannskifte. Dette har aldri skjedd før. Noen som vet hvorfor?? Mine fisker ser så langt ut som det ikke har noen påvirkning på dem, men bør jeg iverksette noen tiltak?
Det er vanligvis to, kanskje tre ting, som gjør vannet grønt.
Jeg lister dem opp etter hvor hyppig de forekommer

1. sveve-alger
2. fiskemedisin inneholdende malakittgrønt
3. små barn med tusj eller malefarger...

Siden det er størst sjanse for at det er årsak nr 1 som er grunnen til grønt vann hos deg, forklarer jeg kun det punktet:

Årsak nr 1 forekommer særlig hos akvarister som har lett for å overfôre og/eller overgjødsle akvariet med plantenæring, i tillegg til at de kanskje har for stor fisketetthet. Står lyset på over akvariet i for mange timer pr døgn attpåtil, så har man komplettert oppskriften for sveve-alger (grønt vann). Grunnen er at tilsammen utgjør dette en næringsbombe som svevealger stortrives med.
Små barn som har fått lov å fôre på egenhånd, eller har tatt seg lov til det i smug, ender ofte opp med å gi hundre ganger anbefalt dagsdose med mat. Dette gir uønskede ettervirkninger i lang tid, og grønt vann er bare en av dem.

Så da melder jo spørsmålene seg:

...hvor mange timer i døgnet har du lyset på?
...hvor mange ganger om dagen fôrer du og hva fôrer du med?
...hvor mange liter er akvariet?
...hvor ofte skifter du vann og hvor mye pr gang?
...hvor mange fisk har du i karet?
...bruker du noen form for plantenæring (på flaske eller i tablettform)?
Tanken er på 41 liter, i den har jeg 5 platy, 3 albino pansermaller og en vanlig malle, altså 9 fisker.
Jeg forer en gang om dagen med flakfor og tabletter til mallene. Forer lite for tiden, da jeg ble nødt til å sette inn ny pumpe for ca 1 og en halv uke siden, prøver å unngå høye nitritverdier. Av samme grunn bytter jeg nå 1/3 vann annen hverdag.
Vannet tilsettes EasyBalance og AquaSafe ved bytte.
Lyset står på mellom 6 og 8 timer, da vannet ellers blir for varmt.
Tilsetter ingen form for gjødning.
Hvorfor oppsto dette plutselig i forbindelse med vannbytte.
Har jeg gjort noe feil?
Hvordan blir jeg kvitt disse sveve algene, vist det er det?
hmm...fortsatt lysegrønt.....
Ta et vannbytte, og slå av lyset. La lyset være av, ingen fôring (av to grunner; nitritt og svevealgene) og mørklegg karet ved å dekke det med et håndkle e.l.

La det stå slik, mørklagt og uten mat i 3-4 dager. Så tar du en sniktitt og slår på lyset litt. Er det bedre, men ikke helt bra, mørklegg et par dager til.
Tusen takk for svar Mona O Skal gjøre det med en gang. Synes allerede synd på de stakkars matglade Platyene mine, men de overlever vel dette.....
Å, overlever, det gjør de garantert Nitritten vil være svakere pga manglende fôring, men pga avfallet som finnes i karet fra før og fiskenes urin vil den komme uansett.

Selv om karet er mørklagt må du følge med på nitritt, siden den oppstår ca to uker etter oppstart (eller etter fjerning av den gamle filterpumpen). Du hadde byttet pumpen for 1 ½ uke siden, så det er nitritt-tid snart.
Fiskene dine har muligens giftig ammoniakk i vannet nå. Derfor er det viktig at du følger med fremover med daglige målinger, og om nødvendig; daglige vannbytter.
sorry så ikke at du hadde på lyset 6 til 8 timer (mer en lenge nok det. Men om vannet blir for varmt av det ere ikke bra. Burde ha dekkglass og helst sette lampa litt lenger unna (jeg bruker en 4 viskelær som "føtter under lampa. Om det er no lokk kan du jo prøve å ha det litt oppe. Gror raskere i varmt vann. Skru ev varmekolba litt ned og. Reker spiser forresten ting og tang i vannet, kunne jo være no?
men alikavæl her er orginal innlegget

Husk at ved ekvator (trope(fisk)ne) er dag og natt nesten like lange (og solnedgangen mye raksere en her også året rundt, så lyset bør ikke være mer enn tolv timer på (og helst litt mindre).
En timer (feks. fra clas olson) gjør den jobben lett. Om det kommer lys på akvariet (som det helst bør komme minst mulig av, spesielt siden det lyset gir mye mer alger) bør'e værra enda kortere. Før prøvde jeg å rense akvariet og bytte vann før lyset slo seg på for å uroe og skremme fiskene mindre , nå liker jeg å ser hva som skjer, hva jeg gjør og hvor fisk og annet er, da går det ann å bare skru på lyset når man gjør det og skru det (med timer'n/tilbake slik det var) og la timer'n gøre resten. Om du ikke har forautomat (som jeg ikke har) er timer den ene atomatisk dingsen til akvariet du bør ha, det ekke juks Om du liker å skru av eller på lyset sjøl, kan du jo feks gjøre det i hælja ev. Men man venner seg fort til en timer, også kjekt om sommern om man ikke vil skru det helt av når man drar.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap