Hva er kaldtvannsbytte?

skjønner at ein bytter ut ein andel akavrievatn med kaldt vatn for å få ulike fisker til å bli lek-inspirert, spm er hvor mye vatn, hvilken temp?
om det har noen betydning så er fiskene jeg vil ha i lek c. aeneus

TAkk for svar
Det du kan prøve er å skifte ut 30% med kaldt springvann.
Det har funket hos meg, har tappet helt kaldt vann rett ifra springen, etter ett par ganger fikk jeg mine c. aeneus i lek.
det er ingen garanti for at dette vil funke, men det er verdt ett forsøk, du kan også gi de litt god mat, som mygglarver eller artemia, så de ser at det er rikelig med mat og at det da er forsvarlig for de å ligge egg.
ok, da skal jeg prøve det. Men helt iskaldt da altså?
Det var det jeg gjorde. Men så må jeg også få tilføye at vannet i springen her hos meg blir ikkje så veldig veldig kaldt, isåfall må det stå å renne i 15 min før det blir skikkelig iskaldt, men jeg lot det stå å renne i noen minutter først. Så det var kaldt.
ok, men hvor ofte kan ein gjera dette da?
Når man skal trigge Corydoras til lek er det vanlig å ta et vannbytte som medfører at totaltemperaturen i karet synker noen få grader. Med Corydoras aeneus pleier det ikke være så veldig vanskelig, men sjansene for å lykkes er større om du gidder å gi dem noe annen mat enn de vanlige, kjedelige flakene og tablettene. Frossentfôr et par ganger om dagen i noen dager, og så et brått vannbytte som senker tempen 4 til 5°C under normalen, kan sette dem i gang. Altså, hvis du har 25°C i karet vanligvis, skal vannbyttet senke temperaturen til 20 - 21 °C (cirka).
Noen ganger går det bare noen timer før leken er i gang, andre ganger starter de etter en dag eller to.

Fortsett fôringen og ta vannbytte annenhver dag i en ukes tid. Er fiskene kjønnsmodne og klare for lek da, så burde det gi resultater med C. aeneus siden de er så enkle å få i lek.
bare husk og fyll sakte. ikke pøs på med iskaldt vann. ka kan de lett få kulde sjokk. og da blir det iallefall ikke lek for og si det på den måten.
Inaktiv bruker
Leste ett sted at man kunne ta 30% kaldtvannsbytte hver dag i 3-4dager, for så å ta ett 50% kaldtvannsbytte, hva sier dere til det? samtidig som disse daglige vannbyttene skulle man vistnok fore godt med mygglarver, og annen frossentfor, jeg har mygglarver, og en hjemlaget rekemiks, tenkte jeg skulle prøve meg på denne oppskriften for å få til lek. Har jeg noen mulighet til å få adolfoien til å komme i lek på denne måten også Mona o?
Som Mona sier, så handler dette om å senke temperaturen et hvis antall grader, og som saffen sier uten å ta livet av fiskene gjennom et kuldesjokk. Her er en kalkulator der du setter inn hvor stort akvarium du har og temperatur i vannet. Så setter du inn hvor mye vann du skal skifte og temperaturen i det kalde vannet du tilsetter. Så får du den nye temperaturen i akvariet etter at du har tilsatt kaldt vann.

Så hvis du vet hvor varmt det kalde vannet er, er det enkelt å regne ut hvor mye vann du må skifte for å senke temperaturen 4-5 grader.

Viktig å være obs på faren for skader spesielt på yngel ved gassovermetningen som vil skje når du tilsetter kald vann under trykk i akvariet, jf Henrys lov om gasslikevekt.
Nils Vollstad
Så hvis du vet hvor varmt det kalde vannet er,
likte den der nils..

målte tempen på kaldt vannet her hjemme no. og den sank til 10 grader. og om du bytter ut 50% med en tempratur på 10 grader. så senker du tempen med 7,5 grader og det blir i voldsomste laget. så 50% med så kaldt vann er ikke og anbefale, blir for kaldt.
Det er bare å oppbevare vannet, og finne ut hvor varmt vannet må være for å få temperaturen ned 5 grader.
Fyll baljer med vann og varmekolbe, samt temperaturmåler.
Regn ut hvor varmt det må være..
Ronny-André
Det er bare å oppbevare vannet, og finne ut hvor varmt vannet må være for å få temperaturen ned 5 grader. Fyll baljer med vann og varmekolbe, samt temperaturmåler. Regn ut hvor varmt det må være..


blir jo en smule enklere og bruke denne kalkulatoren som nils linket til.
Inaktiv bruker
Men om man forer fiskene for å få de i leksform, må man bytte vann ofte også, annen hver dag har jeg funnet i gammel tråd her, skal dette også være kaldtvanns-bytter også?
om du mater så mye at du må skifte vann vær andre dag ,da forer man stengt tatt litt for mye. man kan fore de ofte men ikke så mye at halv parten av maten ligger igjen på bunnen da.
saffen
[QUOTE=Nils Vollstad]Så hvis du vet hvor varmt det kalde vannet er,
likte den der nils.. Gamle ingeniør ting, da alt som er varmere enn - 273.15 grader celsius er "varmt".
chr87
Men om man forer fiskene for å få de i leksform, må man bytte vann ofte også, annen hver dag har jeg funnet i gammel tråd her, skal dette også være kaldtvanns-bytter også?


Man bytter ikke vann pga økt fôring. I denne forbindelsen jeg nevnte det (i leksforsøk på Corydoras) er det kalde vannet en trigger i seg selv, da det signaliserer til fisken at "nå er regntiden kommet og det er på tide og formere seg".

Uansett skal man ikke fôre så mye at det ikke blir spist opp. Det skal ikke være nødvendig å slamsuge ut rester, da har man overdrevet.

Som sagt; et par fôringer om dagen bør holde. Og fôrer man oftere enn det, f.eks. velger å gi 3 ganger pr døgn, skal hvert måltid være mindre så ikke dagstotalen blir helt enorm. Poenget er jo ikke dårlig vannkvalitet eller problemer med den, men å forsøke og signalisere til fiskenes instinkter om å komme i gang med lek og egglegging.
mona o
Frossentfôr et par ganger om dagen i noen dager, og så et brått vannbytte som senker tempen 4 til 5°C under normalen, kan sette dem i gang.
Eg betviler ikke et sekund at dette i mange tilfeller er nok, men det er da ulogisk?
Økt mattilgang kommer av regntidens virkninger, og mattilgangen rett før er vel heller liten i forhold.

For meg er det logisk at først bør man øke pumpestrømmen og senke temperaturen, og la godbitene komme som en konsekvens av dette.
Donald
[QUOTE=mona o]Frossentfôr et par ganger om dagen i noen dager, og så et brått vannbytte som senker tempen 4 til 5°C under normalen, kan sette dem i gang.
Eg betviler ikke et sekund at dette i mange tilfeller er nok, men det er da ulogisk?
Økt mattilgang kommer av regntidens virkninger, og mattilgangen rett før er vel heller liten i forhold.

For meg er det logisk at først bør man øke pumpestrømmen og senke temperaturen, og la godbitene komme som en konsekvens av dette.
ja ikke sant??? høres logisk ut for meg også.--
men så er vel ikke coryene helt som andre fisk?? hehe
mona o
Frossentfôr et par ganger om dagen i noen dager, og så et brått vannbytte som senker tempen 4 til 5°C under normalen, kan sette dem i gang.

Donald
Eg betviler ikke et sekund at dette i mange tilfeller er nok, men det er da ulogisk? Økt mattilgang kommer av regntidens virkninger, og mattilgangen rett før er vel heller liten i forhold. For meg er det logisk at først bør man øke pumpestrømmen og senke temperaturen, og la godbitene komme som en konsekvens av dette.

Ikke spor av og gjør det mer komplisert enn det trenger å være Det du siterer var svaret mitt på trådstarters spørsmål om hvordan han kunne få lek på sine Corydoras aeneus.
Spiller det egentlig noen rolle at det virker "ulogisk" for et par menneskehoder, så lenge det fungerer på en veldig enkel Corydoras-art?

Så merk at jeg svarte på det trådstarter spurte om, forsøk på å få i gang Corydoras aeneus. Noen ganger er en dose mygglarver alt som skal til for å få dem i lek. De er svært enkle.

Andre og litt vanskeligere arter kan det kreve litt mer arbeid og evt også tørketids-simulering å få i lek.
mona o
Ikke spor av og gjør det mer komplisert enn det trenger å være ;)
Grunnen var at eg har lest det samme som et generelt råd, men ikke fra deg får eg håpe

De C. aeneus eg "kjenner" trenger forøvrig ikke mer enn et spennende TV-program for å legge egg. Ikke behov for noe snaddermat der
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap