Vannverdier. hva betyr tallene? hva gjør jeg?

Hallo

Jeg var innom en dyrebutikk i dag og fikk målt vannverdiene mine. Tallene sier meg egentlig lite, men dama sa at jeg helst skal tilsette stoff som øker gh/kh.
Hva sier dere? Er dette ok for mitt nye kar? og for fiskene? Er det andre ting enn dyre saker fra butikk jeg kan ha oppi? for å optimalisere forholdene? (Jeg har lest på forumet om gips f.eks).

BTW, jeg har neontetra og en ancistrus i 60l

ph: 7,5
gh: 4
kh: 3

po4: 3mg/l

Nitritt: 0
Nitrat: 0
Ammoniakk: 0
Hm, nå er ikke jeg ekspert på vannverdier jeg heller. Så jeg både svarer og spør samtidig..

Null i nitrat, er ikke det noe å bekymre seg litt over?
Hvor lenge er det siden du satte opp karet?
Tappa i vann for 3 uker sia.
Du skal ikke putte oppi noe som helst for å øke kh og gh. Det er uforståelig for meg at dyrebutikker alltid skal prakke på folk slike ting, når fiskene de holder vil ha vann med motsatte verdier!

Neontetra og Ancistrus kan fint ha vannet ditt akkurat som det er, faktisk litt lavere også. Neontetra og ancistrus trives med ph rundt 7 eller helst lavere.
Om du hadde hørt på butikken ville du fått hardt vann med høyere ph enn det du har fra før, og det er absolutt ikke å anbefale. Øker man kh, så økes automatisk også ph. Ingen vei utenom, de to følger hverandre.
Fiskene du nevner vil ha bløtt vann, dvs vann med svært lav gh.
Derfor er det helt bak mål å skulle fikle noe med det fine vannet du har.

Noe som uroer meg litt er at både nitritt og nitrat er null hos deg. Nitritt skal være null, men når nitrat er det også, så betyr det at du har et splitter nytt akvarium. Stemmer det?

Da har du trøbbel i vente, for nitritten VIL komme og den er giftig for fisk. Les hele denne tråden, så får du litt innblikk i hvordan innkjøringen av et akvariefilter foregår og hvor lang tid det tar.
Jepp... Derfor skifter jeg vann som en galning og gir minimalt med mat
Håper på overlevelse når toppen kommer.
Ok, så du er forberedt altså Fint

Det er bra du bytter vann allerede, selv om du ikke måler noen nitritt, for sannsynligvis opplever fiskene dine et annet giftstoff nå.
Det er et ledd til i den prosessen et filter må gjennom, og den kommer før nitritten, og heter ammoniakk. Det er også giftig for fisk, men mange akvarister måler aldri for dette. Det varer en kort periode, også overtar nitritt i noen uker, for til slutt å gå over til nitrat. Det er det siste leddet i nedbrytningsprosessen, og minst farlig for fisk. Et nitrat-nivå på 10-15 er fint i et beplantet akvarium, siden plantene trenger litt nitrat som næring. Nitrat er ikke giftig for fisk før verdiene går helt i taket, men det ser man sjelden eller aldri så lenge man har faste vannbytterutiner og ikke overfôrer e.l.
Ja, det trodde jeg også.
Derfor regnet jeg med, når jeg leverte vannprøven i dag, at ammoniakken var høy.
Da ble jeg litt i stuss over at nivået på ammoniakk er 0... Hva er før ammoniakk? bæsj og bunnslam? er jeg så "flink" å bytte vann og slamsuge at bakteriene ikke får ammoniakk å jobbe med?
Vannverdier. hva betyr tallene? hva gjør jeg?
Hei

Slenger meg på denne tråden.
Fylte i vann for 3 dager siden. Kjøpte JBL sin 5 in 1 test.
Litt usikker på verdiene, men det ser ut som jeg har GH-verdier på mer enn 21... Har i hvertfall 4 lilla "merker" etter hverandre. Hva gjør jeg for å senke denne verdien?

Ellers er verdiene:
Nitrat:10
Nitritt: 0,5
KH:3
PH: 7,6

Hvordan ligger jeg an? Noe jeg bør gjøre?

LP
Lars Petter Tronrud
Hei Slenger meg på denne tråden. Fylte i vann for 3 dager siden. Kjøpte JBL sin 5 in 1 test. Litt usikker på verdiene, men det ser ut som jeg har GH-verdier på mer enn 21... Har i hvertfall 4 lilla "merker" etter hverandre. Hva gjør jeg for å senke denne verdien? Ellers er verdiene: Nitrat:10 Nitritt: 0,5 KH:3 PH: 7,6 Hvordan ligger jeg an? Noe jeg bør gjøre? LP

Har du fisk i karet?
Nitriten skal være på 0, verdier over 0 er giftig for fiskene. Om du har fisk i karet må du bytte vann daglig til nitritverdien er på 0. Om du ikke har fisk i karet lar du det bare stå og lar filteret bygge opp bakterier i fred. Vent med å sette inn fisk til verdien er 0.
Strips er upålitelige, jeg ville spandert på meg dråpetester (rimelig å kjøpe via nettbutikk, feks webzoo eller aquamanias).
Vannverdier. hva betyr tallene? hva gjør jeg?
Hei og takk for svar.

Har ikke fisk i. Bør jo vente noen uker med det går det rykter om

Men hva med GH-verdien. Er ikke den altfor høy? Hvordan skal jeg få den ned i så fall?

LP
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap