Hvordan få frem klorekeyngel fra bakgrunn?

For en tid tilbake så fikk den ene kloreken min yngel, hadde den i en fødekasse, men noen dager etter yngling så lå fødekassen på bunn og yngelen borte.
Tenkte da at yngelen trolig var spist da det går i samme kar som noen discus, knurremalle og andre maller, men de siste dagene har jeg sett ca 2-3 små kloreker rundt om i karet!
Tenkte da at noen få hadde overlevd HELT til jeg kikket bak bakgrunnen som er LIMT fast til karet (mellom 3- 10 cm klaring mellom glass og bakgrunn).
Der er det ca 10-15 kloreke yngel (1.5-2.5 cam lange). Har forsøkt å lage felle med flasker, men rekene går ikke inn i flasken!?


Så det jeg trenger hjelp til er HVORDAN kan jeg få ut disse rekene!? noen som har en knallgod patent på rekefelle som virker??

Ingen som har noen tips????
ja bruker pellets, men virker ikke som det hjelper. kan jeg la flasken ligge over natt? er redd for oksygenmangel....?
Jeg har nesten samme problemet, bare at det er kirsebærreker som holder til bak en innvendig bakgrunn i et kar som det nå har flyttet sommerfuglciklider i. Pønsker også på hvordan jeg skal få tak i disse. Har en appelsinpresse som funket veldig fint å fange reker i, men den er jo for stor til å få bak der så jeg trenger noe liknende, bare smalere.
Frist dem med majones. Eg har selv ikke prøvd dette, men reker og majones er visst som erteris.

Eg har vært med på å slangesuge ut flere småfisker fra baksiden av innvendige bakgrunner, og det bør vel gå helt fint med småreker også, vil eg tro.
Når eg skal fargesterke rekebestanden min bruker eg i hvert fall kun slange for å sjalte ut individer.
Donald
Frist dem med majones. Eg har selv ikke prøvd dette, men reker og majones er visst som erteris.


Æææsj, er ikke det på loff det da? (*grøsse* liker ikke reker på skive..) Hm, ja kan prøve å suge de ut ved vannbytte. Blir å fekte rundt i blinde det da for akvariet står slik til at det ikke er mulig å se noe bak der. Så tilfeldigvis fire reker som sto på enden av bakgrunnen da jeg satt på huk under vasken..

Kanskje dumt spørsmål....

Hva gjør det om noen reker gjemmer seg bak (i) bakgrunnen...

Kan de ikke bare få være i fred?
E.B.
Så tilfeldigvis fire reker som sto på enden av bakgrunnen da jeg satt på huk under vasken..
Du kastet tilfeldigvis et blikk bort på akvariet?
Det har jeg og tenkt, men så hadde det vært fint om de fikk komme til rekekaret også. Noe annet er jo om man vil ha andre vannverdier i karet fordi det skal brukes til noe annet, og dette ikke er så gunstig for rekene. Kan ikke se dem så vet jo ikke hvordan de har det. Og hvis det kommer yngel som lurer seg igjennom nettingen til "feil" (egentlig riktig) side av bakgrunnen så venter det noen sultne fisker på dem. Men nå fungerer de jo som renholdsarbeidere der bak.
Donald
[QUOTE=E.B.]Så tilfeldigvis fire reker som sto på enden av bakgrunnen da jeg satt på huk under vasken..
Du kastet tilfeldigvis et blikk bort på akvariet?

Ja altså: jeg holdt på med vannskifte så lystoppen var flyttet bak slik at det kom litt lys bak bakgrunnen. Jeg sto på huk under vasken som står tett inntil akvariet. (Akvariet står på et lite toalett) Så opp og fikk øye på fire røde som sto og plukket på nettingen på enden av bakgrunnen. (Næææh!! Reker!!) Greier altså bare å se et par cm inn bak der. Andre siden er det blåsvamp og ovenfra blir det for mørkt.
Var gøy å finne dem, nesten som å finne en skatt! Trodde jeg hadde fått ut alle for lenge siden, bortsett fra en legendarisk reke som overlevde ca 6 uker sammen med et par sommerfugler før jeg en dag fikk fanget den og flyttet den til nytt rekekar.
om du er redd for oksygenmangel kan du jo borre fullt av små hull i flaska...
ja det med å borre hull i flasken var en god ide! ( hvorfor har jeg ikke tenkt på det før!?

Tenkte litt på de med å la de være der også, men usikker på om de vil overleve der?
Blir sikkert enklere å få tak i når de blir større, de største klorekene jeg har nå er jo rundt 8 cm tror jeg.

Kanskje det er en fordel å ha noen bak bakgrunnen med tanke på reingjøring!?


Fant til min forskrekkelse en glassmalle svømmende bak i lag med rekene i dag! den har vert borte siden jeg satte opp karet, trodde den var død! Men er i live, bare ikke vokst like mye som de andre

Mysteriet er jo hvordan fisken har kommet seg bak der? er netting mellom glass og bakgrunn på begge sider som er punktvis limt. Rekene skjønner jeg da disse var mikroskopisk små som yngel.....men fisken!? No clue!?

Ps! Når jeg skal lokke med majones, er det nok å bare vise dem pakningen, og si mmmmmills?? hehehe
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap