Filterbakterier

Hadde fått hvitprikk i akvarium og skulle kjøre temperaturkuren. Har i utgangspunktet en liten varmekolbe i karet, så jeg puttet oppi en ekstra kolbe for å få stabilt 32 grader. Men den hadde tydeligvis klikket og varmet opp til maks temperatur. Våknet neste morgen og vannet var sikkert nærmere 40 grader. De 2 fiskene jeg hadde i karet hadde blitt kokt levende... Hva meg filterbakteriene? Sneglene overlevde varmen uten problem.
Måtte selvfølgelig skifte alt vann, for det luktet ikke spesielt godt for å si det sånn. Jeg vasket karet uten såpe og fylte opp vann og tempererte vannet igjen. Alle tester, nitritt, ph og hardhet er som de skal være nå. Men jeg har ikke brukt noe akvasafe i noe av vannet. Slår klor fra springvann ut på noen av de testene?


Ja, skal tro om dem har overlevd?!

Det kommer helt an på om du har hatt flaks, eller ikke. Når de gjelder sånne tilfeller er det bare du som kan svare på det etterhvert. For det er så mange forhold som spiller inn, så det er foreløbig ingen som kan svare deg på det. Andre en testene du bør ta fremmover. Hilder nitrittverdiene seg fine har det gått bra, Hvis ikke.. Da har det ikke gått bra, og en må ta følgene av det.

Når det gjelder klor, så er det egen test. Tviler sterkt på at du har den. Men hvis det er springvannet du er bekymret over, så er det lite av i norge. Men du kan høre med vannverket lokalt. Dem skal vite hva de event. putter i vannet.

Når det gjelder aquasafe, så putt det oppi hvis du har det. Hvis ikke er det ikke så nøye. Men hvis du har, putt det oppi. Ikke for event. klor, men fordi den har andre egenskaper. F.eks. den beskytter slimhinnene til fisken, og dem er en del av fiskens imunforsvar. Siden du skulle ta tmp. kuren pga. hvitprikk, så får den parasitten feste pga. at fisken er stresset og av den grunn har svekket imunforsvar, eller om det er svekket av andre grunner. Så tilsette aquasafe kan øke overlevelsesraten.


Bakterier
Jeg vil tro at de bakteriene er døde. For mye nytt vann på en gang som gjør at de ikke har noe å leve av. Lot du pumpene gå mens du vasket karet?
Vasket du grusen?
Jeg benyttet anledningen til å skifte bunnsubstrat, så jeg har byttet til sand siden det åpner døren for nye fiskearter. Tenker corydoras. Denne ble bare skylt før jeg hev det oppi akvariet. Filteret ble holdt fuktig hele tiden av temperert vann, men ikke vasket i det "døde" vannet, for det var skikkelig råttent :/ Da får jeg bare smøre meg med tolmodighet, og ta litt nitritt tester fremover.
takk for svar!
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap