Trenger hjelp!

Hei! Jeg har lenge sett meg om etter en hobby og nå vil jeg gjerne skaffe meg et akvarium. Jeg har ingen kunnskap om dette og håpet å få litt hjelp? Jeg har lest noen av artiklene for nybegynnerne, men jeg skjønte ikke så mye av dem.
Hvilken størrelse bør du begynne med?
Hvor mange fisk kan du ha?

Håper på hjelp!
Plussmedlem
Sigrid Vangdal
Hvilken størrelse bør du begynne med?

Da vil jeg spørre...Hvor stor plass har du? Større er bedre

Antall fisk kommer helt an på karets størrelse og hvilken type fisk det er snakk om.
Noe som kanskje virker logisk for en nybegynner, er at jo mindre akvariet er - desto enklere er det... Det er ganske feil.. Jeg vil anbefale 100liter, eller mer.. Jo større det er, desto mindre trenger man å bekymre seg over vannverdi svingninger.. Noe som ofte skjer hos nybegynnere - og i små kar spesielt.
Hvor mange fisk du kan ha, kommer helt ann på hvilken type fisk du vil ha - og hvor stort akvarie du ønsker..

Finn først ut hvor stort du ønsker å ha akvariet, og om du har plass. Det bør være ett sted sollys ikke treffer så veldig sterkt..

Svar oss når du har funnet ut hvor stort du kan ha , og ser deg råd til
Et godt alternativ er å kontakte den lokale akvarieklubben (hvis det er noen) eller høre med dyrebutikken om om de vet om noen som driver aktivt med akvarier. Høre med dem og så se om du kan få tak i et brukt kar som er oppe å går. Med fisk og det som skal til! Jeg har noen venninner som plutselig har hatt lyst på akvarie. Og jeg har hjulpet dem å kjøpe brukte kar, med fisk og det som trengs. Og så fulgt dem opp de første mnd. Det har fungert veldig bra. Men som det står over her, lettere desto større. Men 100L er vel det beste. Da har man god oversikt. Og det er ikke så stor jobb å bytte mye vann om man trenger det! (de fleste begynner med bøtter, så legge opp slange for vannbytter)
For meg selv så lærer jeg mest av det jeg gjør, lese seg til all kunnskapen kan fort ta lysten fra folk. La det heller komme etterhvert.
Dette er ihvertfall en mulighet!
Takk for all hjelp! Hvor stort er et 100 l omtrent? Jeg har ganske, men ikke kjempemye plass:P Er det greit å ha guppyer i akvarium eller må de bare være i bolle? Jeg hadde i grunnen bare tenkt "vanlige" fisk som guppyer, tetraer osv. ^^
En 100L er som regel noe rundt 100cm x 30cm x 40cm. Du burde sette akvarie et sted som er uten sollys, selv om det skulle streife noen stråler bortom så er det nok til mye alger. Og du burde ha mulighet til å enkelt komme til på sidene av karet. Spesielt hvis det blir et større kar! Da blir renhold lettere å gjennomføre!
Karen therese
En 100L er som regel noe rundt 100cm x 30cm x 40cm. Du burde sette akvarie et sted som er uten sollys, selv om det skulle streife noen stråler bortom så er det nok til mye alger. Og du burde ha mulighet til å enkelt komme til på sidene av karet. Spesielt hvis det blir et større kar! Da blir renhold lettere å gjennomføre!


Tusen takk for hjelpen:P
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap