Isoporbakgrunn. jeg trenger litt hjelp:)

Hei. Jeg tenker på å lage en isoporbakgrunn. Jeg har lest mange artikkler her nå ang dette og det virker jo som en ganske grei prosses. Men jeg ser mange bruker varmluftpistol under arbeidet. Hva brukes denne til? og er det et must å bruke dette?
Også så jeg på en link at det var en som skrev at maller kan "spise opp" deler av isoporen hvis man limer sand på den istedenfor å bruke maling. Noe som ødelegger bakgrunnen og etterlater mange små hvite prikker. Stemmer dette?
Hei,

Har selv laget en isopor bakgrunn det ble ikke verdens fineste, men den så helt grei ut. Varmluftpistolen bruker du til å varme opp isoporen slik at den smelter sammen og ikke løser seg opp når du får den oppi akvariet slik at du slipper masse små isoporkuler i akvariet.
ok. takk tenkte meg det var noe sånn:P men hvordan er det med mallene? vil de ødelegge bakgrunnen?
Jeg har 10 maller i mitt 470 liter og det ser ikke ut som dem har begynt å ødelegge noe av den enda, men nå har jeg bare hatt bakgrunnen oppi i ca 1 mnd tid også da. Gi dem noen røtter å suge på heller så velger dem nok heller dem
Jeg har selv isoporbakgrunn i mitt kar med 2 pleco, og de suger noe på isoporen, men det er ikke noe som er "sugd" bort fra bakgrunnen. Det du gjør for å lage ditt eget preg er rett og slett å tegne opp et mønster du vil ha på bakgrunnen, så bruker du varmepistolen for å lage "dybde". De delene av bakgrunnen som stikker ut kliner du inn med klar silikon og drysser sand eller grus over. gjerne i lysere og mørkere farger sammen. Du kan også lime fast kokosnøtter eller små skiver steiner der. alt etter eget ønske.

Ulempen med isopor er at du får en stor algedannelse i akkurat ved vannoverflaten, så hvis du lager en bakgrunn som hele tiden er under vann så tror ikke jeg at det skal være noe problem.
Den andre ulempen er at den må limes fast til glasset.
Hvis du da bestemmer deg for at du vil ha noe annet i ettertid, så er det nok litt jobbing med å få det bort igjen.

Lykke til=)
Takk jeg får prøve meg frem og se hvordan det blir har sand fra 128l akvarium jeg ikke har bruk for lenger så tenkte og bruke denne skal lage en bakgrunn på det nye akvariet nå 375 l. Tenkte meg et berg/krorall tema med noen huler og sånn. så skal ikke ha bakrunn langs hele bakglasset. tenkte det skulle stoppe nesten ved midten. Er det noen som har en formening om hvor mye silikon jeg bør gå til innkjøp av?
vil tro du ikke trenger mer enn en tube med silikon. Det brukte jeg hvertfall på mitt kar som er et hjørnekar på 470 liter og som jeg har bakgrunn på begge lkort sidene på, men jeg brukte silikonen kun til å feste isoporen i glasset ikke til å smøre ut å drysse på steiner.
Har fortsatt over halvparten igjen i denne tuben.
ok takk da prøver jeg med en tube også får vi se om det strekker til
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap