- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Vannet mitt er grått
Vannet mitt er grått
Postet 03.11.09 kl 16:20
Jeg vet ikke sikkert. Men kan være en oppblomstring av alger. Vannet mitt er også noe melkehvitt en gang iblant. Hvis det er har vært sol ute og lyset på karet også har stått på litt lenger enn vanlig. Hvis alle verdiene på vannet er som de skal, så går det nok over av seg selv. Litt mindre mat og noe kortere lys tid så forsvinner problemet!
Postet 03.11.09 kl 18:22
Postet 03.11.09 kl 19:21
Postet 03.11.09 kl 20:44
Postet 03.11.09 kl 23:12
Postet 04.11.09 kl 14:31
Bruker du samme type fòr i begge karene? Hvis du gjør det og bare det ene karet er blitt dosete. Så vil jeg tro at enten gir du for mye fòr eller så er det alger. Du kan prøve å skippe foringen et døgn eller to (hvis du bare har voksene individer i karet selvfølgelig) Eller slå av lyset for et døgn eller to. Så kan du se om det hjelper!
Som jeg sa tidligere så hender det at det største karet mitt også får litt melkehvitt vann. Men det er som regel etter at jeg har hatt lyset på noen timer mer enn jeg pleier!
Har du hatt i noe vannpreparater? Hvis det så kan noen av dem også gjøre vannet dosete for noen dager. For så å bli klart igjen!
Som jeg sa tidligere så hender det at det største karet mitt også får litt melkehvitt vann. Men det er som regel etter at jeg har hatt lyset på noen timer mer enn jeg pleier!
Har du hatt i noe vannpreparater? Hvis det så kan noen av dem også gjøre vannet dosete for noen dager. For så å bli klart igjen!
Postet 04.11.09 kl 14:40
Postet 04.11.09 kl 16:15
det er bra at vannet i et nyoppsatt/nyinnkjørt akvariet blir grått, det betyr at prosesser er i gang får å gjøre vannet til "akvariet vann". Når du får en slags gjennomsiktig film på ruta og pumpa har kjørt seg inn går nedbryting og renseprosesser som dem skal i pumpa og miniøkosystemet kommer på hjul.
Det grå vannet vil bli klarere (nesten umerkelig sakte) etterhvert, men kan ta uker om ikke en månete eller to (ev. enda litt lenger). Kan bytte litt vann men trenger ikke stesse med bytter når det er så nytt, 10% hver andre uke holder sikkert ei stønn i starten om ikke fisker og dyr lager mye møkk og slam. Om en månte eller to kan du sikkert fortsette med 10% vannbytte i uka eller 30% hver tredje uke.
Det grå vannet vil bli klarere (nesten umerkelig sakte) etterhvert, men kan ta uker om ikke en månete eller to (ev. enda litt lenger). Kan bytte litt vann men trenger ikke stesse med bytter når det er så nytt, 10% hver andre uke holder sikkert ei stønn i starten om ikke fisker og dyr lager mye møkk og slam. Om en månte eller to kan du sikkert fortsette med 10% vannbytte i uka eller 30% hver tredje uke.
Postet 06.11.09 kl 00:31
Kristian Strømmendet er bra at vannet i et nyoppsatt/nyinnkjørt akvariet blir grått, det betyr at prosesser er i gang får å gjøre vannet til "akvariet vann". Når du får en slags gjennomsiktig film på ruta og pumpa har kjørt seg inn går nedbryting og renseprosesser som dem skal i pumpa og miniøkosystemet kommer på hjul. Det grå vannet vil bli klarere (nesten umerkelig sakte) etterhvert, men kan ta uker om ikke en månete eller to (ev. enda litt lenger). Kan bytte litt vann men trenger ikke stesse med bytter når det er så nytt, 10% hver andre uke holder sikkert ei stønn i starten om ikke fisker og dyr lager mye møkk og slam. Om en månte eller to kan du sikkert fortsette med 10% vannbytte i uka eller 30% hver tredje uke.
Tror ikke dette er snakk om et nystartet akvarie. Dessuten ville jeg anbefalt vannbytte i et hvilket som helt kar på 30% hver uke, spesielt i et kar med fisker, mer hvis det var problemer med vannverdier.
Grått vann tyder ikke på at prosesser er igang, men snarere at de ikke er det. Eller at alger, infusorier eller overforing er problemet.
Postet 06.11.09 kl 00:43
.......
vannet er skikkelig gromsete og det ligger et lag med avføring og skitt på sanden, og pompa bråker skikkelig. Jeg vasket pompa, men det hjalp ikke. Kan det være pompa som er for svak?
Postet 14.11.09 kl 09:46
Har du kjennt om pumpen går i det hele tatt? Hvis rotoren er ødelagt så vil den bråke, og da klarer den ikke kjøre vann mellom. Eller om det er for mye luft i pumpen. Min utvendige pumpe bråker fælt hvis jeg ikke har fått pumpet vann mellom før jeg starter den. Men den har en pumpe"knapp" på toppen. Men alikeel må jeg ofte etterfylle vann i "inn" slangen.
Postet 14.11.09 kl 11:34
Endret: 14.11.09 kl 11:35
Dette var mildt sagt et merkelig syn på saker og ting.
Det er ikke "bra" at vannet blir grått. Det tyder derimot på at noe har skjedd eller noe er i ubalanse.
Jeg tipper for mye fôring og kanskje kombinert med for mange timer med lys.
Det er ikke "bra" at vannet blir grått. Det tyder derimot på at noe har skjedd eller noe er i ubalanse.
Jeg tipper for mye fôring og kanskje kombinert med for mange timer med lys.
Kristian Strømmendet er bra at vannet i et nyoppsatt/nyinnkjørt akvariet blir grått, det betyr at prosesser er i gang får å gjøre vannet til "akvariet vann". Når du får en slags gjennomsiktig film på ruta og pumpa har kjørt seg inn går nedbryting og renseprosesser som dem skal i pumpa og miniøkosystemet kommer på hjul. Det grå vannet vil bli klarere (nesten umerkelig sakte) etterhvert, men kan ta uker om ikke en månete eller to (ev. enda litt lenger). Kan bytte litt vann men trenger ikke stesse med bytter når det er så nytt, 10% hver andre uke holder sikkert ei stønn i starten om ikke fisker og dyr lager mye møkk og slam. Om en månte eller to kan du sikkert fortsette med 10% vannbytte i uka eller 30% hver tredje uke.
Postet 14.11.09 kl 11:39
Postet 14.11.09 kl 11:39
Postet 14.11.09 kl 16:30
Endret: 14.11.09 kl 16:30
Ok så bra at den nye renser opp. Men husk bakteriefloraen i filteret. Kjør begge pumpene sammen en stund, eller legg litt filterguffe fra det gamle filteret over i det nye. Hvis ikke så tar det noen dager før filteret er effektivt med den biologiske nedbrytningen med de "gode" bakteriene! Og vannverdiene kan svinge mye disse dagene!
Postet 14.11.09 kl 16:45
Postet 14.11.09 kl 17:08
Postet 14.11.09 kl 17:10