Håper på litt hjelp - har kjøpt slamsuger

Jeg har ett lite kar på 22 liter.. ja angrer på at vi kjøpte så lite.. men får skaffe større når vi får større plass

Vi har vel hatt karet i noen måneder nå og det har gått overaskende bra! etter ca 2 uker kjøpte vi oss en kampfisk.. så når det begynte og bli alger kjøpte vi en malle. Så gikk det ca 1 månede til og nå har vi to små dvergdragere. Dette holder vel til dette lille karet.. hun i dyrebutikken sa vi kunne ha 10 neontura eller hva de heter.. men det blir vel litt dyreplageri og for mye avfallsstoffer for det lille akvariumet?

men nå har jeg noen spm.. kjøpte slamsuger først i går.. den minste.. men det ble det nesten ikke noe vann igjen.. skal jeg bruke samme vannet oppi igjen? når jeg har fjernet møkka? eller skal jeg fylle på med nytt vann.. hvor ofte skal jeg gjøre dette? skal jeg kun bytte vann når jeg slamsuger? jeg håper det går bra, for halve tanken ble fyllt opp med nytt vann i går.. og jeg tror ikke det var så smart avlikevel. Men i begynnelsen skiftet jeg mye vann og det gikk da heldigvis bra. Så håper det går bra denne gangen også. Håper bare på litt hjelp fra dere her på forumet )))

også ett spm til.. når jeg fyllte opp med nytt vann piplet det opp møkk igjen.. er dette farlig? jeg gjorde det grundig.. men det gikk jo så mye vann ut at hadde jeg tatt det enda grundigere hadde det vel ikke vært vann igjen?
Først av alt, angående besetning så blir sverddragere relativt store, og bør ha et kar på over 100 liter. Algespiseren er vel ancistrus og bør ideelt sett også ha større kar. Men det får du vel etterhvert Enig i deg med at ti neontetra blir litt vel mye ja. Jeg ville kun hatt kampfisken oppi der i lengden.

angående slamsuger passer det dårlig i små akvarier etter mine erfaringer, det beste er å kun bruke slangen slamklokka er festet i. Da har man mye bedre kontroll.
Slamsuging kan gjøres en gang i uka sammen med delvannsbytte, eller hvis du er uheldig og mister forboksen eller noe oppi vannet, for det kan fort skje:P

Bare hell oppi nytt vann. Hvis du må helle oppi mye vann, kan fiskene få kuldesjokk av kaldvannet. Da kan du koke opp litt vann og blande det med det kalde springvannet i akvariebøtta, og la det stå til det har romtemperatur eller akvarietemperatur Koker du ikke opp vann tar det natta før det blir romtemperert.
kampfisk bør ha 60 l og oppover. de kan bli ganske store de me.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap