Fiskene mine dør !!

Har kjøpt 25 neontetra'er til mitt 125 l akvarium.
Det dør 2 stk nesten hver dag ! Hva kan være galt ?
Er så trist å se at de at de dør.. Jeg har bunnfisk, algefisk, guppyer og malle (?). Er det noen av disse neontetraene ikke bør være med ?

Har sjekket vannkvaliteten i dyrebutikken og de sjekket ulike ting. Alle testene viste at vannet var bra.

Hva kan være galt ?

Alle de andre fiskene har det bra, gjelder kun neontetraene...
Det er i overkant av to uker siden du satte opp dette?
Vil da tro nitrittproblemet begynner nærme seg en topp om du ikke bytter en god del vann i denne tida?
Det stemmer, er ca 2 uker siden..
Jeg fikk beskjed om å ta oppi en type salt for å forebygge nitritt da jeg kjøpte neon-tetraene. Håpet at det ville ordne det.. har byttet litt vann..
Fiskene dør
jeg har aldri hørt at salt skal hjelpe mot nitritt,eneste som hjelper er hyppige vannbytter,å bruke eventuelt et middel som heter sera nitrivec mot nitritt problemer,samtidig ikke fore fiskene når du har nitritt i vannet,neontetraen er veldig ømfiendlig for nitritt.
Studerte neon-tetraene nøye nå, ser ut til at de har fått prikker på seg.
Hun i dyrebutikken snakket noe om "prikkesyken", kan dette være tilfelle her ? I så fall, hva gjør man da ? Medisin ?
NB : ingen av de andre fiskene har fått prikker, kun neontetraene..
Fiskene dør
er du sikker på at fiskene var friske når du kjøpte de. siden di ville at du skulle kjøpe ektozon salt å ha i akvariet,for det er vel ektozon salt det er snakk om.
De er veldig flinke i den butikken og håper de ikke solgte meg syke fisker..
Kjøpte saltet i en annen dyrebutikk, saltet heter "NORAQ"-akvariesalt.
På boksen står det at det forebygger nitrittforgiftning, støttebehandler ved stress og er effektiv overfor parasitter og sopp.. Syntes det hørtes bra ut..
de solgte i alle tilfeller fisk som absolutt ikke passer inn i akvarium på den størrelsen.
I tillegg er salttilsetninger kun noe en bør bruke som medisin.
Eneste som hjelper mot nitritt er daglige vannbytter i en periode. Det stabiliserer seg etterhvert
Høres ut som du er i ferd med å få nitritt i karet, ja. Den eneste måten å bli kvitt dette på er å bytte vann daglig. Salt kan ikke fjerne nitritten, men det kan absolutt hjelpe fisken å overleve nitritt perioden. Så det er ikke så galt i seg selv med salt i dette tilfellet. Men saltet er altså ikke en kur mot nitritt. Det er det kun vannbytter som er. Men det vil fungere som et remedie for fiskene sålenge nitritten er tilstede. Hvis de også nå utvikler hvitprikk er det enda et tegn på at de sliter og er lettere utsatt for parasitter og infeksjoner. Hvitprikk behandler du enten med varmekur eller f.eks Esha Exit.
Tusen takk for svar alle sammen !
Da setter jeg i gang med blant annet vannbytter som dere anbefalte ! :o)
Dersom fiskene har fått hvite prikker (prikkesyken/Ichtyo) så hjelper det ikke med vannbytter. Da må det medisineres. Mange her inne annbefaler eSHA Exit.


-Tim
Pål Laumann
de solgte i alle tilfeller fisk som absolutt ikke passer inn i akvarium på den størrelsen.



Hva er galt med 25stk neontetra i 125 liter?


-Tim
du kan få filtrerguffe fra et innkjørt akvarium



når jeg hadde nitritt så fikk jeg filterguffe fra et innkjøt kar og nitritten ble borte veldig fort. Men ingen av mine neontetraer døde
Å sette inn 25 fisk på en gang er altfor mange. Filteret har ikke sjans til å takle det. Også på den farligste tida, to uker etter oppstart.

Du bør bytte 25 prosent vann morgen og kveld framover og kjøpe en nitritt-dråpetest og en ammoniakk-dråpetest.

Synd at butikken gir deg så dårlig veiledning.

Lykke til

Tilfeldig bekjentskap
© Lisa S
Reklame for plussmedlemskap