Hvilket produkt (plantenæring)

Hei..

Jeg har kjøpt inn en del flere planter til mitt akvarium, og jeg har nå fått vite at jeg trenger en form for plantenæring. Jeg tørr ikke å lage en egen miks, selv med oppskrift. Fins det er produkt som er ferdig laget som blir solgt på dyrebutikker/Nettbutikk? Og hva er doseringen jeg burde gi?

Håper på raske svar
Planter har som oftest litt ulike behov mht akkurat hva slags type plantenæring man bør gi. Noen planter trekker næring til seg fra vannmassene, mens andre suger opp næringen via bunnlaget der røttene er. Sverdplanter er et eksempel på en godt kjent plante som ikke trekker næring fra vannet, men fra bunnlaget.

Plantegjødning finnes det mange ulike merker/produsenter å velge mellom, og de finnes som både tabletter/kuler til å stikke ned i bunnlaget og på flaske som flytende gjødsel.
Det er best å sikte seg inn på å gi næringen hovedsaklig der det er behov for den, slik at du ikke ender opp med en algesuppe istedet pga mye ubrukt næring i vannet. Dvs har du stort sett bare planter som suger næring fra bunnlaget, vil det hjelpe fint lite å øse på med flytende næring fra flaske i vannet.

Hvilken du skal velge er litt vanskelig å si, ettersom du ikke har opplyst hvilke planter du har. Det er egentlig litt viktig å vite, for da kan man gi råd om akkurat den plantenæringen som passer best i akkurat ditt kar.
Hvis du ikke vet hva plantene dine heter, kan du legge ut bilder av dem her og få dem identifisert.

Ok, jeg skal prøve å liste opp plantene jeg har.

1 stk Cabomba
3 stk Vanlig Skruvallisneria
6 stk Kjempevallisneria
1 stk hornblad
2 stk Javamose
4 stk Anubias barteri "nana"

(noen av disse plantene er store - Spesielt Hornbladen er stor, og cabomba' har voskst bra.)
De to vallisneriaene er jeg usikker på, men jeg tror de trekker næring fra bunnlaget. De øvrige trekker næring fra vannet. Noen planter gjør litt av begge deler, men generelt kan man si at stilkplanter tar næringen sin hovedsaklig fra vannmassene.

Du bør altså sikte deg inn på å gi litt flytende gjødning, og kanskje ha en pakke gjødselkuler på lur til vallisneriaene også. Men jeg har inntrykk av at vallisneria vokser som et uvær uansett om de får gjødsel eller ei så kanskje det holder at du kun kjøper en flaske flytende næring.

Jeg bruker stort sett kun næring i bunnlaget selv, så jeg har ikke så mye erfaring med flytende gjødsel. Men jeg vet at en av Norges mest solgte plantenæringer er Tropica Aquacare (tidligere navn: Tropica master grow). Til vallisneriaene dine kan du kanskje forsøke JBL 7...? Jeg har ikke prøvd akkurat den selv, men jeg har lest her at mange bruker den.
Selv har jeg veldig god erfaring med Amtra lateritkuler De er virkelig bra! De består av tørket, rustbrun leire formet til kuler, og de har et naturlig høyt innhold av jern og næring. Sverdplanter og andre planter som suger næring fra bunnen vokser kjempebra med dem. Har brukt dem i flere år, og de er noe jeg alltid har i skapet. Anbefales

NB!
Ang. den flytende gjødselen fra Tropica:
Det står dosering på flasken, men vær forsiktig! Ikke bruk full dose iht flaskens anvisninger, da dette lett gir en alge-boom. Du kan bruke en fjerdedel av doseringen til å begynne med, og så gradvis øke ettersom ukene går og du ser at det ikke trigger algevekst.
Jo større planter du har, jo mer næring bruker de, dermed må man forsiktig øke mengden næring i takt med veksten deres.
Takk for svar igjen Mona.

Hvordan bruker jeg Tropica Aquacare? Kan virke som et dumt spørsmål, men jeg er totalt begynner når det kommer til akkurat dette med næring
Jeg la til litt mere info i innlegget ovenfor.
Næringen tilsettes vannet direkte. Det er målebeger "innbygd" i flasken, så man bare klemmer på flasken til målebegeret har fyllt seg med riktig dose, og så tømmer man det i akvariet. Eller bruk flaskekorken, tøm fra den over i karet. F.eks. i nærheten av utblåset på filteret er et fint sted å tømme næringen, så sprer det seg fort. Tilsettes en gang i uken, f.eks. etter det ukentlige vannbyttet, det er et greit utgangspunkt.

Dosering finnes altså angitt på flasken (eller på esken, husker ikke nøyaktig).
Tusen takk jeg skal gå kjøpe det så snart som mulig. Jeg vil ha sunne og friske planter .
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap