Fiskene mine svømmer med nesa opp mot overflaten

De siste dagene har fiskene mine oppfør seg litt rart. De driver å svømmer helt opp ved overflaten, (Dette har de ikkje gjort før) De svømmer slik at de omtrent har nesa over vann. Kan det være at de spiser alger som har lagt seg på toppen av akvariet?
Høres ut som nitrittforgiftning eller oksygenmangel spør du meg.
Du må ta vannbytte uansett, men hvis du har nitrittforgifting, så må du være forberedt på vanntester daglig, og vannbytter hver dag/flere ganger hver dag, søk om nitrittforgiftning så finner du masse info.
Plussmedlem
Det er litt lite info om fiskene og karet her, men jeg fant denne tråden som du har postet tidligere.
Har du forandret på rutinene dine fra denne gangen? Tenker da på vannbytter og "filtervask".

Nitritt er også noe jeg tenker på.
Hei. Takk for god hjelp!

Ja jeg har ikke renset pumpa i springvann denne gangen. Papegøyecikliden min som var syk har blitt helt frisk igjen. Nede hos dyrebutikken ga de meg nøye instrukser om hvordan rutiner jeg skulle ha. Lurer litt på om jeg har gitt fiskene for mye mat.. Kanskje det har forurenset vannet?
Oxygenbrist og nitritt
hei på du !

leser til min store forskrekkelse at fiskene dine står å peser i overflata! da er det bare en ting som hjelper , vannbytte, 30 -50 % minst,. ellers mister du hele bunten,.
grunnen til at de står sånn er Oxygenbrist, enten ved Nitritt forgiftning, overforing eller forlite gjennom strømmning og tilførsel av oksygen i tanken, eller rett å slett formange fisk i forhold til antall liter vann,.
så noen vannbytter kommer du langt med,.
få gjerne mere lufttilførsel i vannet ditt , ved å la vannstrømmen bryte vannflata, eller få en luftpumpe med brusestein -.

for mindre, ikke mere en 2 ganger daglig , morgen og kveld er en fin rutine,. gi de ikke mere en ca en tskjed for pr gang,. er fiskene store , kan du gi litt mere.. men husk på at etter at fiskene har spist behøver de mere energi til å forbrenne foret, dermed er oksygen i vannet en nødvedighet,. en annen ting med foring er at jo mere mat jo mere avføring og forurensning fra fiskene, som igjen fører til Nitritt,om ikke fileteret er stort nokk mht vannvolum i akvariet,og antall fisk,.
så tipset nok en gang, vær litt striks på vannbyttene dine, minst 1 gang i uka, og etterfylling ved fordampning så slipper du slike ubehaglige ting med nitritt å dau fisk
Hei filathor! Tusen takk for utrolig bra råd! Det skal jeg gjøre.
Plussmedlem
Ingriiiiiid!
Nede hos dyrebutikken ga de meg nøye instrukser om hvordan rutiner jeg skulle ha.

Enkelte ganger så kan dette være grunn til bekymring... Alle råd man får i en dyrebutikk er ikke av den beste sorten.

Antar at du ikke har kjøpt deg dråpetester for nitritt. Det bør du ha.
Vannbytte er den beste medisinen i slike tilfeller.
Okei. Nei det har jeg ikke. Det skal jeg kjøpe. Nå har jeg skifet halvparten av vannet og tilsatt Nitridac, som de ga meg sist jeg var i dyrebutikken. Fiskene virker normale igjen. Tusen takk for goe råd.
Plussmedlem
Bra at fiskene ser bedre ut

Dyrebutikken vil kanskje forsøke å selge deg mere remedier.
Det enkleste er ofte det beste. Gode rutiner på innkjøring av kar, vannbytte og filterbehandlig.
Da klarer man seg godt uten dyre kjemikalier i flaske.

Mulig butikken "din" kun har Prodac-produkter. (Du nevner Nitridac.)
De er ikke de mest anbefalte produktene. Ei heller når det kommer til vanntester.
Anbefaler deg heller dråpetester fra enten JBL eller Tetra.
Kan også hende at de forsøker å selge deg "teststrips" i en eller annen form. Da får man mange tester på samme strips. Men disse kan være veldig unøyaktige og anbefales derfor ikke.

En av grunnene til at jeg er skeptisk til Prodac-tester er opplysninger som følgende (sakset fra Prodac sin hjemmeside):
Nitritt
Dersom nitrittnivået overskrider 1 mg/l er det nødvendig å skifte ut små mengder med vann med jevne mellomrom og bruke et spesifikt
produkt som NITRIDAC fra PRODAC.

....
Nitritt er giftig lenge før man når denne verdien. Små mengder vann...Ja, hva skal man si? Ikke så veldig lurt.

Om Nitridac skrives det:
NITRIDAC bryter hurtig ned organiske blandinger, reduserer opphoping av grums eller mudder, sanerer rutene og bunnen.
Sanere...det må jeg si. Voldsomme lovnader her.
Ja. Jeg hadde aldri trodd at det var så mye man måtte tenke på, når man kjøper seg akvarium. Det virker som dere har skikkelig peiling, så det er jo fantastisk!

Fiskene virker helt normale i dag. Så det er veldig kjekt å se.
Tilfeldig bekjentskap
© Helge A. Hafstad
Reklame for plussmedlemskap