Fjerne brunalger

eg har nå fått masse brun alger,kossen er den beste måten å fjerne dem på?, eg finner heller ikke halle delen av algeskraperen, juvelciklidene har også fått yngel så eg vil ikke stresse dem, eg kjøpte 4 otto, men algene vokser fortere enn dem spiser algene opp, trenger en bra måte å bli kvitt algene uten å stresse juvelciklidene.
eg synes det er så fælt å se på det.
takker for alle svar.
vett også noen kor fort juvelciklide yngelen vokser?
Brunalger kommer i alle nystartede akvarier. Hvis akvariet er nystartet (innenfor et par -tre mnd) så vil det gå over av seg selv.

Brunalger dukker også opp i akvarier som er etablerte, der det er lite eller for dårlig lys.
Spørsmålet er jo da om du har byttet lysrørene i dette akvariet det siste året, eller om disse har sittet så lenge at du ikke aner hvor gamle de er?
Lysrørs evne til å gi plantene godt nok lys avtar med tiden, og lysrørets lysutbytte er dårlig lenge før de faktisk slutter å virke eller begynner og flimre. Derfor er det anbefalt å bytte lysrørene ca en gang pr år.

Det er ingen god idè å kjøpe akvarielysrørene på dagligvaresjappa. De gir for dårlig lys for plantelivet i akvariet, og bare algene liker dem.
Akvariet er bare noen maander gammel
Tilfeldig bekjentskap
© Per Erik Sviland
Reklame for plussmedlemskap